In april 2014 heeft UK developer Tom Robertshaw weer zijn ‘quarterly eCommerce survey’ gepubliceerd. In dit onderzoek analyseert hij welke e-commerce platforms worden ingezet bij alle e-commerce websites in de Alexa Top 1 Million. Het afgelopen jaar is het aantal websites dat Magento gebruikt met 35% gegroeid. Ondanks deze stijging behoudt Magento zijn 26% marktaandeel, zo blijkt uit het onderzoek. Dit komt doordat ook andere platforms flink gegroeid zijn. Ook zijn er dit jaar platforms bekeken die eerder nog niet meetelden. Het totale aantal e-commerce sites die in de Alexa Top 1 Million zijn gedetecteerd, is het laatste jaar met 34% gegroeid tot een totaal van 46.859.

Er zijn 28 platforms toegevoegd, zodat het onderzoek dit jaar een totaal van 77 e-commerce platforms heeft bekeken.

Een van de nieuwe platforms, WooCommerce, heeft met 4.524 sites en een marktaandeel van 9,7% bewezen een waardige concurrent te zijn voor Magento. Hoewel deze Wordpress plugin beschouwd wordt als software voor kleine e-commerce bedrijven, staat het op de tweede plaats van populairste platforms.

Naar verhouding scoort Magento beter als het gaat om de 250.000 drukst bezochte webshops volgens Alexa. Hier staan 2.516 Magento shops tussen, tegen 692 WooCommerce sites.

Ook grootste aandeel van de e-commerce sites in de Top 100K

Marktaandeel Magento van Alexa Top100K
Marktaandeel Magento van Alexa Top100K

Ook in de 100.000 drukst bezochte websites is het aantal e-commerce websites gestegen. Volgens het onderzoek zijn het er 2.373. In dit deel van het onderzoek worden meer enterprise-focused e-commerce platforms verwacht. De resultaten laten zien dat Magento ook in de ‘Top 100K’ het grootste platform blijft met 704 webwinkels en een aandeel van 30%.