Veel webwinkeliers focussen zich alleen op de conversie van hun verkoop, maar richten zich niet op de conversie van het binnenhalen van waardevolle e-mailadressen. Elke nieuwsbriefabonnee betekent een consument die je niet meer via een ander marketingkanaal hoeft te bereiken. Voor deze consument hoef je bijvoorbeeld geen Google Adwords meer in te zetten om ze op de hoogte te stellen van je producten. E-mailadressen vormen dus een belangrijke bron van je marketing en in dit artikel gaat Alex van Ginneken, internet marketeer, in op hoe je actief en effectief kunt bouwen aan je mailinglijst.

E-mail marketing - een krachtig tool

email-marketing-Guidelines

Consumenten worden tegenwoordig overladen met nieuwsbrieven van allerlei verschillende bedrijven en instanties. SPAM of geen SPAM, het maakt het aanmelden voor een nieuwsbrief bij consumenten steeds minder aantrekkelijk. Om dit te veranderen spelen een goede tactiek en waardevolle content een grote rol. E-mail marketing is namelijk een van de meest krachtigste middelen die je als webwinkelier in handen hebt. Het gaat om het versterken van de band met je bestaande en nieuwe relaties wat vergroting van je naamsbekendheid teweeg brengt en extra verkoopkansen voor je webwinkel biedt. Hoe groter je lijst, hoe steviger het fundament van je marketing, hoe meer omzet je uit je e-mail marketing kunt halen. Het verkopen aan klanten die al bekend zijn met jouw shop en producten gaat immers gemakkelijker dan het verkopen aan nieuwe klanten.

Tips voor het verzamelen van e-mailadressen

Dus hoe haal je de consument ‘binnen’. Er zijn veel manieren om het verzamelen van e-mailadressen te bevorderen en om een goede lijst op te bouwen. Het plaatsen van een nieuwsbrief inschrijfmogelijkheid op verschillende pagina’s van je shop blijft essentieel, maar er zijn ‘meerdere wegen naar Rome’. Hieronder onze vier tips!

Tip #1. Geef waardevolle informatie ‘in return’

Door in te spelen op de trend ‘informatievoorziening’ binnen de consumentenbehoefte kun je veel consumenten aan je ‘binden’. Wat goed werkt is het weggeven van waardevolle informatie in ruil voor een voornaam en e-mailadres. Bepaal welke aanvullende informatie voor je klanten interessant is en waar behoefte aan is. Denk bijvoorbeeld aan informatie thema’s als behind the scene, een style-guide, trends binnen je branche, receptenboek, of de gebruikswijze van je producten, . ‘Giet’ de content in de vorm van een e-book, brochure, whitepaper of leaflet en promoot dit op je webwinkel. De webwinkel www.superfood.nl speelt hier goed op in. De shop geeft op meerdere pagina’s de mogelijkheid een e-book te downloaden, met relevante content betreffende het product dat op de webwinkel verkocht wordt. Na het downloaden van het e-book komen de klanten automatisch op de mailinglijst en wordt vanuit daar de relatie verder opgebouwd.

2012-10-24_1019-700

Op deze manier bereik je niet alleen ‘koopgerichte’ klanten, maar ook een groep ‘oriënterende klanten’. Stel, per dag worden er 10 e-books gedownload. Dat betekent ongeveer 300 e-mailadressen per maand. Per jaar zit je dan snel al op een vergroting van je mailinglijst van 3600 consumsenten en meer dan 10.000 na drie jaar. 10.000 consumenten die je elke maand, of elke week opnieuw kunt bereiken.

Tip #2. Zet social media in

fu_image_31_w0_h500

Twitter, LinkedIn en Facebook zijn perfecte netwerken om je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen, maar vaak ontbreekt de koppeling met social media. Niet al je fans of volgers hebben zich waarschijnlijk ook voor je nieuwsbrief aangemeld. Onderneem acties en promoot je nieuwsbrief met een duidelijke call-to-action om deze sociale connecties ook over te hevelen naar je mailinglijst. Dit kan op de volgende manieren:

  • Promoot je nieuwsbrief in je sociale uitingen.
  • Integreer een nieuwsbrief inschrijfformulier op je facebookpagina.
    Maak een speciale tab aan waarin je de aanmelding mogelijk maakt. Het gebruiken van een incentive kan de call-to-action vergroten.
  • Plaats je laatst verzonden nieuwsbrief op je social media kanalen.
    Speel in op het gemis van de bevattende content en vraag of je volgers de volgende nieuwsbrief wel willen ontvangen.
  • Trigger je volgers door ze te verleiden met kwalitatieve content die inspeelt op de informatiebehoefte.
    Zo kun je een tipje van de sluier geven over de onderwerpen die de volgende nieuwsbrief zal bevatten. Leid je volgers vervolgens door naar de inschrijfpagina.

Tip #3. Verleid je klant

Wanneer een klant een aankoop bij je webwinkel heeft gedaan houdt de relatie niet op. Zo ontvangt je klant een orderbevestiging en ook tijdens het verzendproces zijn er verschillende contactmomenten. Maak gebruik van deze vervolgstappen door je klant ook hier te wijzen op je nieuwsbrief. Voeg een checkbox toe op de afrekenpagina of bij de ontvangstbevestiging van de bestelling. Ook kun je er voor kiezen om nogmaals te verwijzen naar je nieuwsbrief bij de track and trace van de verzending.

Tip #4. Tell-a-Follower

Wanneer consumenten de inschrijving bevestigen vanuit de bevestigingse-mail, zorg dan dat ze naar de downloadpagina van bijvoorbeeld het e-book worden geleid. Daar kunnen ze vervolgens het e-book downloaden. Maar wat daarbij belangrijk is, is dat mensen vervolgens eenvoudig via Twitter of Facebook kunnen delen dat ze zojuist een waardevol e-book hebben gedownload (en dat hun volgers dat ook kunnen doen). De downloadpagina van het e-book  kan er als volgt uitzien:

whitepaper-700

Naast deze vier zijn er, zoals gezegd, nog meer manieren om het bouwen aan een mailinglijst te bevorderen.