Onlangs is de negende editie van de Emerce 100 verschenen. In deze speciale jaarlijkse uitgave staat vermeld wat ervaringsdeskundigen vinden van de prestaties van dienstverleners op het gebied van e-business en online marketing. MediaCT is dit jaar uitgeroepen tot Specialist.

Doelstelling Emerce 100

Het belangrijkste doel van het Emerce 100-onderzoek is een overzicht te krijgen van de bedrijven die door de lezers van Emerce, Management Team en Computable gewaardeerd worden als leverancier van diensten voor online en mobiele activiteiten.

De Emerce 100 beperkt zich al lang niet meer tot honderd bedrijven. Dit jaar staat de teller op 220 vermeldingen, verdeeld over 27 toplijsten binnen 4 segmenten: Software en IT-dienstverlening, Internetbureaus, Online advertising & marketing en Overige dienstverleners.

Werkwijze

Voor de Emerce 100 is een imago-onderzoek uitgevoerd in de vorm van een vragenlijst, opgesteld door de redactie van Emerce. Onderzoeksbureau Motivaction heeft de data van de enquête verzameld en de resultaten verwerkt. Om een zo goed mogelijk beeld van de markt te schetsen, is dit onderzoek net als voorgaande jaren verrijkt met andere relevante marktdata.

De respondenten hebben meerdere bedrijven beoordeeld op 4 criteria: kennis en knowhow, prijs/kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid en flexibiliteit.

In totaal zijn 693 bedrijven in het onderzoek meegenomen, verdeeld over 17 categorieën. Om oneerlijke concurrentie te voorkomen, konden de respondenten geen bedrijven beoordelen binnen de categorie waarin zij zelf werkzaam zijn. De lijst van bedrijven en de categorie-indeling is samengesteld door Emerce.

Sterrensysteem

Het totale imago per bedrijf wordt uitgedrukt in een aantal sterren. Het sterrensysteem geeft een beeld van de markt van bedrijven die in imago als leverancier tot de beste van Nederland behoren. Het imago-onderzoek is gedaan op een 10-puntsschaal, wat inhoudt dat een bedrijf maximaal 10 sterren kan behalen. De sterren worden afgerond op halve en hele sterren. Hiermee worden minimale verschillen gedempt.

Resultaten

MediaCT heeft dankzij zijn actieve rol en inspanningen op het terrein van naamsbekendheid een plaats bemachtigd in de lijst van Specialisten. Een bijzondere prestatie, gezien het feit dat slechts 4 bedrijven zich Specialist mogen noemen in de Emerce Top 100.

De beste in de categorie Specialisten is – net als vorig jaar – Valsplat. Ze behaalden 7,5 sterren, waarbij vooral de waardering voor kennis en knowhow opvalt. De overige bedrijven uit het overzicht van vorig jaar zijn vervangen door ClickQ, MediaMonks en MediaCT. MediaMonks komt van de categorie Online campagne, maar is als creative digital productiebedrijf nu als specialist aangemerkt. MediaMonks is een groot online reclamebureau, ClickQ is een online marketingbureau en MediaCT is de enige specialist op het terrein van e-commerce. Daarmee staat MediaCT als e-commerce specialist op nummer 1.

Algemeen Directeur Caspar Hardholt is ontzettend trots op het team van MediaCT dat zich altijd voor de volle 100% inzet:

“Mede dankzij ons Gold Partnership met Magento kunnen wij ons nu duidelijker profileren als e-commerce specialist. En uit onze vermelding in de Emerce Top 100 blijkt wel dat onze inspanningen ook door de buitenwacht bijzonder gewaardeerd worden.”