Lourens Magazine is "een blad voor lezers die van interessante mensen en bijzondere dingen houden". Zo schrijft uitgever Fred Nicolai in het voorwoord van de meest recente editie van Lourens business & pleasure. Wij zijn dan ook buitengewoon trots op het 6 (!) pagina tellende artikel over MediaCT deze editie. (Uit: Lourens business & pleasure, spring | summer 2008 nr. 2)

Een andere insteek

Het internetbedrijf van Caspar Hardholt en Tjitte Folkertsma zit aan de Brugstraat in Groningen. Hartje binnenstad dus. Nooit geweten dat daar van die trendy kantoren zaten. Want hebben we het over een internetbedrijf, dan hebben we het per definitie over strakke panden, strakke systeemplafonds en jongens en meiden in strakke pakken. Toch? Niet dus.

In wat vroeger de mooie kamer aan de straat­kant geweest moet zijn, zit in carrévorm een achttal mensen achter computers. Jonge men­sen. In de achterkamer zijn er ook twee aan het werk. Zelfs de keuken wordt bezet door werknemers met hun laptop. Tjitte Folkertsma (25) oogt in eerste instantie als het type joy­euze architect: het pak losjes gedragen, over­hemd zonder das en de bovenste knoopjes los, het haar half lang en quasi verwilderd. Niet echt een IT-type. Caspar (24) voldoet meer aan het vooroordeel: slank, gemillimeterd haar, bebrild. Het type dat we in deze bedrijfstak zo graag willen zien.

mediact_lourens_magazine2

Call to action

‘Dat vooroordeel is er inderdaad', lacht Caspar. ‘De computerfreak die contactgestoord websi­tes aan het bouwen is. Een achterhaald beeld dat wortel heeft geschoten onder de eerste generatie IT'ers. Die waren vooral gericht op de techniek. Aan marketing en communicatie werd nauwelijks iets gedaan. Onze insteek is een heel andere. We hebben allebei een oplei­ding Marketing Management gedaan en leggen als prioriteit dat een website conversie moet hebben. Waarom wil een onderneming een website? Omdat het iets moet opleveren. En dan niet alleen door middel van een webwin­kel, want die heeft niet iedereen. Een website is een bedrijfspresentatie. Het moet de sfeer neerzetten van de onderneming. En voor de gebruiker moet het een call to action zijn. De vervolgstap: daar gaat het om.'

mediact_lourens_magazine3

Caspar en Tjitte kennen elkaar al vanaf de schoolbanken in Dokkum. Vrienden waren het, vrienden zijn het. Ze gingen studeren in Groningen en Leeuwarden, maar deden naast de studie al ervaring op met het bouwen van websites. Op een goed moment werkte Caspar vanuit Dokkum en Tjitte vanuit Groningen. In april 2005 togen ze gezamenlijk naar de Kamer van Koophandel om er hun v.o.f. te laten registeren. En ze wilden het anders doen. Geen gelikt kantoor, dure limo's en Armani-maatpakken, maar een eerlijke, nuch­tere -noem het Friese- aanpak.

‘We hebben de pest aan systeemplafonds', vertelt Tjitte. ‘Zo'n plafond staat voor alles wat verkeerd is. Het is universeel, het is saai, het is voorspelbaar. Het is alles wat wij niet willen zijn. We hebben er dan ook heel bewust voor gekozen om hier in hartje binnenstad in een historisch pand te gaan zitten. Onze voorraad­kamer, de Albert Heijn, zit aan de overkant, even verderop hebben ze heerlijke broodjes en als je uit het raam kijkt heb je een prachtig uit­zicht op de der A-kerk. Onze klanten weten die eigen sfeer van ons ook te waarderen. Het is een sfeer van gemoedelijkheid, maar er wordt wel gewerkt. Hard gewerkt. We doen hier niet aan een strakke bedrijfshiërarchie, maar geven iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijk­heid. Een platte organisatie, met korte lijntjes en alle ruimte voor eigen ideeën en een eigen inbreng.'

Caspar: ‘Wij geloven dat het naast de tra­ditionele manier van zaken doen, ook heel goed anders kan. Een inspiratiebron vonden we recent bij Eckart Wintzen. Metname zijn publicatie ‘Eckart's Notes' over zelfontplooi­ing en celdeling is een veel gelezen boek bij mediaCT.'

Ging een website in het verleden gemiddeld twee tot drie jaar mee, in het nieuwe millennium is de houdbaarheid bij achttien maanden toch echt verstreken. Tjitte: ‘Een site is inderdaad snel verouderd en aan verbetering toe. Wat niet betekent dat-ie helemaal veranderd moet worden, maar wel op detail aangepast. Een ander lettertype, een ander kleurtje voor de achtergrond. Maar ook in het gebruik. De internetgebruiker -of dat nu een particulier is of een onderneming- wordt steeds volwassener. Die wil heldere informatie, niet te veel tekst, een duidelijk menu, een adequaat zoekprogramma en links die ook echt ergens naar toe leiden. Wie een site ‘laatst bijgewerkt augustus 2006' in de lucht houdt, kan niet verwachten dat een bezoeker die site serieus neemt. En als het bedrijfsplaatje al achterhaald is, wat dan te denken van het bedrijf zelf?'

Wondermix

Bij de opname in de registers van de Kamer van Koophandel destijds, werd ook het vijfjarenplan van mediaCT gevoegd. Doelstelling nummer 1: in 2010 twintig tot vijfentwintig mensen aan het werk en een goed gevulde orderportefeuille. We schrijven voorjaar 2008, het bedrijfsplan loopt drie jaar en er werken inmiddels twaalf mensen bij mediaCT. Tot aan de keukentafel toe. En alles in die merkwaardige sfeer zoals je die ook in de ontwikkelcentra van Microsoft tegen komt. Die unieke mix van uiterste concentratie en een houding van laat maar waaien. Een mix die tot wondertjes en wonderen kan uitgroeien. Als in 2010 de doelstelling is gehaald -en naar het lijkt wordt die zonder mankeren gehaald- dan kappen Caspar en Tjitte ermee? ‘Ik dacht het niet', pareert Caspar. ‘We doen het niet voor het grote geld. We hebben kort geleden een kantoor geopend in Amsterdam. Eén van onze ambities is om dit in de toekomst verder uit de breiden naar een full service kantoor, zodat we onze klanten in de Randstad ook heel dichtbij goed van dienst kunnen zijn. Groningen blijft vanuit de visie van de randstedelingen gezien toch nog steeds een beetje buitenland. Wel: dan zoeken we ze toch op?'

9 Comments