Meer online verkopen via Bol.com en andere e-commerce reuzen

Feedintegraties voor meer online verkoop

Eind september kwam de Twinkle top 100 uit en daarin werd de lijst aangevoerd door grote e-commerce spelers zoals Bol.com, Wehkamp en Zalando. Steeds meer webwinkels sluiten zich aan bij deze e-commerce reuzen door producten uit hun eigen webwinkel op deze websites aan te bieden. Ook het tonen van je producten op vergelijkingsites en affiliate netwerken zoals beslist.nl, vergelijk.nl en zanox levert extra bezoekers op.

Hoe werkt dit?

Het koppelen en zichtbaar maken van je producten op deze sites gebeurt veelal via datafeeds. Datafeeds maken en aanpassen wordt gezien als een lastige en omvangrijke klus. Een datafeed management tool kan de oplossing bieden. Maar wat doet een datafeed management tool precies en wat heb je eraan?

Een datafeed management tool zorgt ervoor dat je producten uit de catalogus van je webwinkel op een gestructureerde en eenvoudige wijze ‘doorstuurt’ naar andere online kanalen zoals Google Shopping, markplaats.nl, bol.com en beslist.nl. In een dergelijke tool zie je in één oogopslag waar je welke producten hebt aangeboden. Afhankelijk van het gekozen kanaal en je e-commerce platform (waaronder ook Magento) is het daarnaast ook nog mogelijk om de order afhandeling via je webwinkel uit te voeren zodat alle online orders op één plek verwerkt kunnen worden.

Weergave van Channable met je Magento webwinkel

Img 1: Al je exportkanalen in één duidelijk overzicht

Wanneer gebruik je een datafeed management tool?

Datafeed management tools worden vaak gebruikt om meer webshop bezoekers te genereren. Er komen immers steeds meer webwinkels bij en het wordt dus steeds lastiger om (nieuwe) bezoekers naar je webwinkel te leiden. “If you can’t beat them, join them” is hierin het devies. Ook de hevige concurrentie in de vindbaarheid op zoekmachines zoals Google stimuleert oplossingen zoals een datafeed management tool voor de online verkoop van je producten. Door het aanbieden van je producten op plaformen als beslist.nl, bol.com en marktplaats.nl, groeit het publiek dat je bereikt en vergroot je de kans op het verkopen van je producten.

Datafeeds integratie voorbeeld van Channable

Img 2: Stuur je producten gemakkelijk naar elk gewenst exportkanaal

Een datafeed management tool kan uitkomst bieden voor webwinkels die veel tijd spenderen aan de verkoop van producten op verschillende online kanalen. Voor webwinkels met een groot assortiment is het handmatig beheren van productgerichte campagnes vaak zeer arbeidsintensief en daardoor nauwelijks werkbaar. Zeker als deze kanalen via verschillende losse ‘datafeeds’ aan je webwinkel gekoppeld zijn.

Met een datafeed management tool beheer je slechts één datafeed. Wijzigingen in het assortiment (prijswijzigingen, voorraad, productomschrijvingen) kunnen automatisch worden doorgestuurd en worden aangepast op de verschillende exportkanalen, waardoor het aanbod altijd actueel is. Hierdoor wordt het mogelijk om real-time te adverteren. De datafeed die je hiervoor gebruikt dient eenmalig te worden ingeladen en wordt daarna automatisch geüpdatet.

Channable

Channable biedt een tool aan die ervoor zorgt dat datafeeds gemakkelijk aangepast kunnen worden, zodat webwinkels hun producten vanuit één bronfeed kunnen aanbieden op allerlei verschillende vergelijkingssites, affiliates en marktplaatsen. De tool werkt heel simpel; je laadt de feed van je webwinkel in en vervolgens pas je deze met behulp van regels aan zodat de feed geoptimaliseerd wordt voor het gewenste exportkanaal. MediaCT heeft meerdere integraties met Channable begeleid waaronder Body en Fit, Haarshop, Jac Hensen en NYDJ. Klanten reageren enthousiast en MediaCT hoopt hiermee klanten verder te helpen in het realiseren van nog meer (online) groei.

Koppeling van Channable met Magento

Channable heeft in samenwerking met Magmodules een Magento plug-in ontwikkeld. Deze plug-in zorgt voor een directe connectie tussen een Magento webwinkel en Channable, waardoor doorgevoerde wijzigingen in het productaanbod  ook direct doorkomen in Channable. De connectie met Magento zorgt er tevens voor dat orders teruggekoppeld kunnen worden. Op het moment dat een bestelling wordt gedaan via bol.com of beslist.nl, eBay of Amazon, waarop de producten via Channable zijn aangeboden, wordt deze bestelling automatisch doorgestuurd naar Magento. Webwinkel beheerders hebben hierdoor alle bestellingen in één overzicht.

Koppeling tussen Channable en Magento dankzij Magmodules

Wil je weten wat we op gebied van feed integratie voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op
« Terug naar het overzicht