Emailmarketing is een cruciaal onderdeel in de marketing van een succesvolle webwinkel. In deze blog presenteren we in samenwerking met onze partner Bronto drie tools voor een boost in engagement en sales.

Registreer browse-gedrag

Bezoekers bezoeken een bepaalde site voor verschillende redenen, en we weten niet altijd waarom ze een webwinkel verlaten zonder iets te kopen. Wat is er mogelijk om deze bezoekers alsnog te laten kopen? Plan en implementeer een browse en email strategie. Merken die “recovery emails” sturen, zien een boost in conversie tot 20%, en een ROI van 10 tot 60 keer.

Het triggeren van een email met een herinnering of koop-prikkel wanneer een bezoeker zijn bezoek beëindigt, kan precies dat duwtje in de rug zijn dat een bezoeker een product laat aanschaffen. Het is niet nodig om te wachten tot het product in het winkelmandje zit, pro-actief zijn laat zien dat klanten belangrijk zijn, en geeft de gelegenheid om een extra contactmoment te hebben.

Deze browse-data is belangrijk om effectieve email te versturen, maar er zijn vele opties als het aankomt op inhoud. Van een simpele herinnering over het product tot reviews en andere gerelateerde content, het is dus belangrijk om te testen wat er voor uw doelgroep werkt. 

Bronto email marketing mediact

Winnen in het winkelmandje

Laten bezoekers echt artikelen achter in het winkelmandje, of gebruiken ze het om tijdelijk iets op te slaan? Het maakt eigenlijk niets uit, want gevulde winkelmandjes zijn een gelegenheid om contact te hebben met een klant. Door een geautomatiseerde email nadat een bezoeker artikelen in een winkelmandje achterlaat, is het mogelijk om snel, gemakkelijk en efficient meer sales te genereren. 

Deze “reminder-emails” zijn over het algemeen de meest rendabele emails die retailers versturen. Een goede tool met email kan een return on investment hebben van maar liefst 50 keer. Op dat punt zitten bezoekers al dusdanig ver in het aankoopproces, dat dit bericht vaak de twijfels wegneemt waarom bezoekers in eerste instantie niet kopen. Denk hierbij aan twijfels over levering, verzendkosten of simpelweg een onderbreking van het aankoopproces.

Laat bezoekers weten dat ze begrepen worden, en dat ze belangrijk gevonden worden, door op het juiste moment nuttige informatie aan te leveren. Benader ze met relevante content en up-to-date informatie die het makkelijk maakt om terug te komen en opnieuw te overwegen om een product aan te schaffen.

Laat zien wat een bezoeker wil

Hoe prikkel je een bezoeker zodat zijn of haar interesse gewekt is? Met browse-, aanschaf-, en klikdata is het mogelijk om gerichte aanbevelingen te doen die bezoekers aanmoedigen om over te gaan tot aankoop. Door deze aanbevelingen zo relevant mogelijk te maken, wordt de ervaring vergelijkbaar aan een winkelmedewerker die persoonlijk een aanbeveling doet. Of het nu gaat om een merk, een bepaald budget of favoriete kleuren, met deze informatie is het mogelijk om zeer relevante aanbevelingen te doen, gebaseerd op potentiële koopsignalen.

Met deze tools en de data die op verschillende manieren verkregen is, is het mogelijk om tijdens elke stap van het aankoopproces effectief emailmarketing in te zetten om hiermee conversies te verhogen. 

Benieuwd naar hoe u deze functionaliteiten kunt toepassen binnen Magento? Neem dan contact met ons op!


Over Bronto

Oracle + Bronto biedt snelgroeiende detailhandelaren geavanceerde marketingautomatisering om omzetkansen te maximaliseren. Het Bronto-marketingplatform drijft gepersonaliseerde inhoud voor meerdere kanalen aan, wat de hogere binding genereert die nodig is voor retailsucces.