“In Nederland vindt nu al 9,6% van de handel plaats via een mobiel apparaat. Met het Europese gemiddelde van 5,6% steekt Nederland met kop en schouders boven de rest uit.”

m-commerce onderzoek

Dit kan worden geconcludeerd uit een door Zanox gepubliceerd onderzoek. Als advertentienetwerk heeft Zanox naar aanleiding van zijn Mobile Performance Barometer onderzoek gedaan onder meer dan duizend performancecampagnes in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Polen, Nederland, België, Noorwegen, Zweden en Finland. In ons artikel van 11 oktober j.l. ‘M-commerce, ben jij er klaar voor?’ deden wij al verslag van de duidelijke opkomst van m-commerce. Zanox meldt dat mobile shopping in Nederland het laatste kwartaal van 2012 ten opzichte van het laatste kwartaal van 2011 met 419% is gegroeid. Nederland loopt hierbij ver vooruit op de andere Europese landen.

Tablet vs smartphone

Naast de duidelijk opname van m-commerce in Nederland bevestigt het onderzoek ook dat, naarmate er meer tablets in omloop zijn, tablets de voorkeur krijgen ten opzichte van mobiele telefoons. De iPad is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 54,2% van de mobiele aankopen. Ook de conversiepercentages liggen aanzienlijk hoger bij de tablet. Bij de iPad is dit 2% waar andere mobiele apparaten op 0,5% blijven steken. Dit betekent dat de conversie van een tablet vergelijkbaar is met die van een PC. Uit onderzoek is ook gebleken dat mobiele aankopen vooral op zondag plaatsvinden.

Volgens Hatice van Leeuwen, Head of Publishers bij Zanox, wordt de smartphone vooral in de oriënterende fase van het aankoopproces gebruikt en de tablet om de daadwerkelijke aankoop te doen. Dit komt mede door de betere gebruiksvriendelijkheid van webshops op een tablet.

M-commerce strategie

De cijfers die uit het onderzoek zijn voortgekomen zijn dermate indrukwekkend dat webwinkeliers hun strategie op de m-commerce ontwikkeling dienen af te stemmen. Niet alleen in de gebruiksvriendelijkheid van de shop maar ook in de vorm van hun marketing door bijvoorbeeld mobiele campagnes in te zetten. Zo heeft Google zijn reclameprogramma Adwords ook al aangepast. Adverteerders kunnen hun uitingen nu specifiek targetten op apparaat, regio en tijdstip.

Het optimaliseren van je shop voor mobiele gebruiksvriendelijkheid kun je als webwinkel op verschillende manieren bewerkstelligen. Wil je hierover in gesprek of een duidelijk advies wat wij als ontwikkelpartij voor je webwinkel kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.