De Nederlandse consument winkelt graag online. De omzet in de e-commerce sector in ons land stijgt dit jaar naar verwachting 8% en bedraagt dan 10,5 miljard euro. De verkoop van fysieke producten groeit het hardst met 11%, terwijl de omzet van diensten als reizen, vakanties en tickets met 6% toeneemt.

Thuiswinkel Markt Monitor

Deze cijfers zijn afkomstig van Thuiswinkel.org. De belangenorganisatie publiceert elk half jaar de Thuiswinkel Markt Monitor, een door PostNL gesponsord onderzoek naar online consumentenbestedingen dat wordt uitgevoerd door Blauw Research. Een onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor is de M-commerce Monitor, die in oktober wordt onthuld. De omzetgroei van 8% is in de eerste helft van 2013 geconstateerd en zet waarschijnlijk in het tweede halfjaar door.

Aantal orders en klanten

Een totaal van 8,8 miljoen consumenten plaatste het afgelopen half jaar 46 miljoen bestellingen. Dat is een dubbele stijging: ten eerste waren dit in de eerste helft van 2012 nog 8,5 miljoen consumenten en ten tweede is het aantal bestellingen met 10% toegenomen.

De Nederlandse consument begint online winkelen normaal te vinden. Dat is te zien aan het aantal transacties en het gemiddelde koopbedrag. Er worden meer artikelen gekocht met een lagere orderwaarde. Gemiddeld geeft een klant 109 euro uit aan zijn online bestelling.

De opvallendste categorieën

  • De categorie reizen blijft het grootst met een omzet van 2 miljard euro in de eerste zes maanden van 2013. Deze categorie groeide met 5%.
  • Kleding en telecom groeiden hard met respectievelijk 14% tot 395 miljoen en 12% tot 685 miljoen.
  • De snelste stijger is speelgoed met een omzetstijging van 24% naar 31 miljoen euro.
  • De categorieën muziek en computerhardware groeiden met respectievelijk 18% tot 53 miljoen en 17% tot 370 miljoen. Vooral de groei van computerhardware is opvallend sterk. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobiele devices en scherpe prijzen, waardoor steeds meer mensen online een tablet kopen. Thuiswinkel.org verwacht bovendien dat mensen vaker online gaan shoppen via hun tablet en smartphone, wat kansen biedt voor de e-commerce sector.