In het eerste kwartaal van 2014 hebben Nederlanders van 15 jaar en ouder 3,63 miljard besteed aan aankopen via het internet. Het online aandeel van de gemeten consumentenbestedingen ligt hiermee op 22 procent. Dit blijkt uit cijfers van de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek van GfK, Thuiswinkel.org en PostNL. 

Consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2014 bijna 26 miljoen online aankopen gedaan. Dit betekent dat in totaal 5 procent van alle aankopen die binnen de totale retailmarkt van producten en diensten hebben plaatsgevonden via het internet is afgewikkeld. Ruim drie kwart van deze online aankopen betreft fysieke producten, zoals kleding, telecom en speelgoed. Een kleine 6 miljoen online aankopen (23 procent) is te herleiden naar aankopen van diensten, zoals tickets voor attracties en evenementen, vlieg- en pakketreizen en verzekeringen.

In de bestedingen is een ander beeld terug te zien. Van de in totaal 3,63 miljard online bestedingen (inclusief btw) is 58 procent afkomstig uit online aankopen van diensten. Losse vliegtickets en accommodaties (700 miljoen) en pakketreizen (677 miljoen) zorgen voor de grootste online omzet. De dienstensegmenten genereren, in vergelijking tot de markten van fysieke producten, meer online omzet met minder online aankopen.

Volgens Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, tonen de cijfers aan dat de impact van online bestedingen op de totale consumentenbestedingen veel groter is dan tot dusverre werd aangenomen. De impact en het aandeel van e-commerce in de Nederlandse economie, de zogenoemde e-GDP index, ligt daarbij in het eerste kwartaal op 4,83 procent.

Nog steeds groei in online aankopen

Steeds meer Nederlanders kopen trouwens online. 76 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder heeft in het eerste kwartaal van 2014 één of meerdere aankopen via het internet gedaan, zo laat het onderzoek zien.  Het aandeel van de Nederlandse bevolking dat wel eens een online aankoop heeft gedaan is daarmee inmiddels de 90 procent gepasseerd.

Van alle online kopers ooit is 90 procent naar eigen zeggen (zeer) tevreden over online kopen.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt ieder kwartaal gepubliceerd. Vanaf het eerste kwartaal van 2014 wordt de Thuiswinkel Markt Monitor volledig uitgevoerd door GfK.

lt4n0ywoxw

Dit artikel is verschenen op Emerce op 03-07-2014. Zie hier het originele artikel.