Het gaat goed met de Europese e-commerce. Dit blijkt uit het nieuwe Europese B2C e-commerce Report van Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online retailers. De webhandel houdt naar schatting 2 miljoen Europeanen aan het werk en het aantal e-commerce sites is met een aantal van 550.000 het half miljoen al gepasseerd.

De EU28 bereikt 88,7% van de totale Europese e-commerce

Europa als geheel doet het op het gebied van e-commerce erg goed: wereldwijd is Europa de grootste markt. De Europese online omzet van goederen en diensten groeide met 19% tot €311,6 miljard euro in 2012. De EU28 bereikte € 276,5 miljard euro wat 88,7% van de totale Europese e-commerce omzet is. E-commerce is met andere woorden meer ingeburgerd binnen de EU dan in andere Europese landen. In de niet-lidstaten groeiden de online consumentenbestedingen wel snel, met name in Turkije (plus 75%) en Rusland.

Het aandeel op de online uitgaven binnen Europa

‘Het aandeel van de online uitgaven binnen de totale Europese consumentenbestedingen bedroeg vorig jaar nog 3,5%’, aldus Ecommerce Europe. De belangenclub heeft aangegeven te verwachten dat dit aandeel in 2016 twee keer en in 2020 drie keer zo groot zal zijn. Daarmee zou het aandeel van e-commerce rond de decennium wisseling de grens van 10% passeren.

Ecommerce Europe heeft een deel van de groeicijfers in de onderstaande infographic verwerkt om de groei duidelijk te kunnen weergeven.

infographic groeicijfers Europese e-commerce

Over Ecommerce Europe

Ecommerce Europe vertegenwoordigd meer dan 4.000 aangesloten bedrijven die hun producten en/of diensten online aan consumenten in Europa verkopen. Opgericht door toonaangevende nationale e-commerce associaties is het haar missie om de belangen en de invloed van e-commerce in Europa door middel van belangenbehartiging, communicatie en netwerken te bevorderen. Ecommerce Europe publiceert jaarlijks een verslag op B2C e-commerce wereldwijd.