Veel veranderingen hebben zich de afgelopen jaren voorgedaan op het gebied van vindbaarheid in zoekmachines. Content marketing, het aanbieden van waardevolle en relevante content zoals behandeld in voorgaand artikel, neemt voor vindbaarheid binnen zoekmachines een steeds belangrijkere rol in. Maar ook ligt het optimaliseren van je webpagina’s hier aan ten grondslag.

Zorg daarom voor een goede leesbaarheid en vindbaarheid van de webpagina’s van je webwinkel voor een zo goed mogelijke ranking binnen de zoekmachines. In dit artikel laten we zien hoe je hier mee aan de slag kunt.

Veranderend SEO landschap

home

In het kort is de opkomst en hype rond content marketing vooral te wijten aan twee SEO updates die Google heeft doorgevoerd, de Panda- en de Penguin update. De Panda update van februari 2011 heeft er toe geleid dat marketeers meer ‘content kwalitatieve’ pagina’s moeten creëren om een hogere ranking te ontvangen. Maar nog steeds maakten veel bedrijven gebruik van methoden waar Google niet achter stond. Een voorbeeld is het kopen van links naar je website om de zichtbaarheid in de zoekmachines te vergroten. In april 2012 maakte Google hier abrupt een einde aan door, door middel van de Penguin update, sites te ‘bannen’ die betrokken zijn bij het kopen van links. Dit heeft veel stof doen opwaaien want welke tactieken naast content creation kunnen er nog wel gehandhaafd worden om de vindbaarheid van je webwinkel te vergroten?

Zoekwoordanalyse

Naast het creëren van waardevolle content is het van belang dat je de webpagina’s van je webwinkel voor zoekmachines optimaliseert. Ga eerst na op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Onderzoek welke zoekwoorden je consument gebruikt, in welke fase van het aankoopproces dit is, en wat voor jou wel of niet relevant is. Voor elke stap in het aankoopproces (oriëntatie-, vergelijking- en koopfase) worden namelijk algemene of meer specifieke zoekwoorden gebruikt. Bepaal welke zoekwoorden voor je webwinkel het meest van toepassing zijn en waar je je focus op wilt leggen. Let hierbij op dat algemene zoekwoorden vaak een enorm hoog zoekvolume hebben en daardoor interessant lijken, maar dat je met deze zoekwoorden ook een hogere online concurrentie hebt. Een gewenste top 10 positie in de zoekresultaten wordt dan erg lastig. Een goede tool die je helpt met het bepalen van de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden is de Google Keyword Tool.

Webpagina optimalisatie

Nu je hebt gekozen voor een aantal zoekwoorden of zoekwoordcombinaties, wil je er vervolgens voor zorgen dat je hier op gevonden kunt worden. De gewenste zoekwoorden worden nu de keywords die je gebruikt voor de invulling van je webwinkel. Verwerk deze in je content, maar ook met de instellingen en opbouw van je webpagina’s. We geven je een aantal handige en bruikbare tips hoe je de leesbaarheid en vindbaarheid van je afzonderlijke webpagina’s verbeterd:

Tip 1: De titel

Verwerk de gewenste keywords in de titel van je webwinkel. Indien je meerdere keywords wilt verwerken begin dan met de meest relevante. De titel dient je pagina kort samen te vatten en per pagina uniek te zijn. Het herhalen van bepaalde keywords in de titel plus het compact houden van de tekst in een titel, helpt de pagina goed te indexeren.

2012-11-09_1018tas.nl700

De titel van je pagina wordt ook weergeven als zoekresultaat in de zoekmachines en helpt vast te stellen waar de pagina over gaat. Zorg er dus voor dat je in ieder geval je focus keywords voor deze pagina in de titel zet. Houd hierbij rekening dat alleen de eerste 65 karakters getoond worden, dus zet de belangrijkste woorden vooraan.

2012-11-09_1014tas700

Voorbeeld titel webwinkel en zoekresultaat Tas.nl

Tip 2: De koppen

‘Koppensnellen’ is een populaire leeswijze om zo veel mogelijk informatie te verwerken. Koppen worden op je pagina gebruikt om je tekst in te delen in logische stukken tekst. Houd deze scherp en opvallend om de lezer een juiste keuze in de content te laten maken. Laat je keywords hier in terugkomen. Zoekmachines hechten hier veel waarde aan want, als je focus keywords in de headings voorkomen, dan betreffen zij waarschijnlijk een belangrijk gedeelte of misschien zelfs de kern van de inhoud van de webpagina.

Tip 3: Interne links aanleggen

Zorg voor voldoende interne links. Koppel je webpagina’s door onderling aan elkaar te linken. Op deze manier kan de bezoeker sneller de diepte in op je webpagina. Dit is voor zoekmachines belangrijk, omdat op deze manier je webshop op paginaniveau in elkaar verweven raakt. Het op logische plaatsen linken naar pagina’s of delen van teksten, vergemakkelijkt het snel doorlezen van een pagina. Webspiders zien de linken als relevante verbanden tussen tekstblokken en pagina’s wat helpt met de indexering van je webwinkel.

2012-11-08_1020MediaCT_interne_links

Voorbeeld interne links homepage MediaCT.nl

Tip 4: De opsomming

Opsommingen van teksten is voor de consument als ook voor de zoekmachines scanbaar en indexeerbaar. Voor je consument geeft het een duidelijk overzicht van de content die je webwinkel bevat maar ook de zoekmachine pakt dit op. Maak daarom voor je webwinkel een lijst aan van belangrijke onderwerpen, zorg hierbij voor een goede dichtheid van keywords, en vul deze met tekstlinks om je vindbaarheid te vergroten.

2012-11-08_1017sierbestratingdeals700

Voorbeeld tekstopsomming Sierbestratingsdeals.nl

Tip 5: De keyword-density in je content

Keyword density staat voor de dichtheid van trefwoorden. Bij het optimaliseren van webpagina’s voor zoekmachines, kijken webspiders naar de frequentie van terugkomende woorden en indexeert je hier op. Zorg daarom voor een perfecte balans tussen keywords en je overige tekst op de pagina. Heeft het zin om honderd keer achter elkaar je gewenste keywords in de tekst te zetten? Nee, een goede maatstaf is om van de honderd woorden, vijf keer het desbetreffende keyword te gebruiken.

Tip 6: Focuszoekwoorden in je URL

Een URL staat voor Uniform Resource Locator, ofwel unieke bestandslocatie. Een URL is het adres voor je specifieke webpagina’s. Als je keywords in je URL worden genoemd, dan helpt dat voor de vindbaarheid op die zoekwoorden in zoekmachines. www.voorbeeld.nl/jouwzoekwoord is dus veel beter dan www.voorbeeld.nl/1234-gha.php. Daarbij heeft de categorisering van Magento nog wel eens de neiging om bij een wijziging in de categorienaam de URL vervelend te herschrijven. Je krijgt dan bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/categorie-1. Controleer daarom je URL structuur en maak aanpassingen waar nodig.

Tip 7: Google Webmaster Tools

Heb je alles aangepast, dan wil je graag op de hoogte blijven van je vindbaarheid ‘prestaties’. Google heeft hiervoor online software ontwikkeld, genaamd Google Webmaster Tools. Door middel van een ‘crawler’ wordt je website geanalyseerd en in de gaten gehouden betreffende zijn prestaties voor zoekmachines. De tool geeft inzicht in de prestatie van je site door te kijken naar goede en fouten punten binnen je webwinkel waarop je wordt beoordeeld. Om gebruik te maken van de tool is wel eerst een Google account nodig.

Tot slot: de bovenstaande tips helpen je met het bereiken van een optimale leesbaarheid en een betere vindbaarheid van je webwinkel. Maar zorg er wel voor dat je met je aanpassingen niet overdrijft. Houd je pagina logisch en gemakkelijk te begrijpen, dan doen de zoekmachines dit ook.