PIM integreren in uw Magento e-commerce webwinkel

Product Information Managementsystemen worden steeds populairder. Meer en meer vormen ze de spil tussen ERP-, WMS-, OMS- en CMS-systemen en e-commerce platformen, ook bij Magento-webshophouders. Momenteel heeft minder dan 10% van alle bedrijven een PIM-systeem in gebruik. Toch zien we dat het aantal partijen dat voor een PIM-systeem kiest, elk jaar hard groeit. Maar hoe werkt een PIM-systeem en wat heb je eraan? In dit artikel vertellen we waarom een PIM-systeem belangrijk is voor je e-commerce strategie.

Wat is een PIM-systeem?

Kort gezegd kan met een PIM-systeem de productinformatie van alle producten centraal worden beheerd in één systeem, waarna de gegevens met een scala van andere systemen kunnen worden uitgewisseld. Dit is voor (e-commerce) ondernemers met een groot en/of snel veranderend productassortiment een gewaardeerde eigenschap. Ook is het ideaal voor ondernemingen die internationaal opereren en/of een omni-channel strategie hanteren.

Doordat klanten tegenwoordig een uitgebreide informatievoorziening eisen, is het een enorme klus geworden om van ieder product de omschrijving en productattributen op ieder kanaal en in iedere taal up-to-date te houden. Bovendien verschillen attributen onderling ook regelmatig. Denk maar aan de talloze verschillende kledingmaatsystemen. Dat kan resulteren in immens ingewikkelde Excel-spreadsheets met gegevens van allerlei producten, die vervolgens naar de vele kanalen moeten worden geëxporteerd. Dat vergt een hele hoop knip- en plakwerk.

Een PIM-systeem maakt dat soort werkzaamheden overbodig. In het systeem wordt een overzichtelijke omgeving getoond waarin informatie kan worden bijgehouden voor elk type product, met de bijbehorende specifieke attributen, inclusief afbeeldingen. Maar dat is nog niet alles. Behalve dit databeheer kun je de gegevens met een PIM-systeem ook distribueren naar je verschillende kanalen. Met één druk op de knop verstuur je de data naar al je systemen, zoals je Magento webwinkel. Zo heb je altijd actuele informatie bij de producten en komen de gegevens altijd en overal met elkaar overeen.

Nog niet helemaal overtuigd van de voordelen van een PIM systeem? Akeneo heeft een voorbeeld uit de praktijk genomen van een e-commerce onderneming, om te laten zien wanneer een PIM-systeem uitkomst kan bieden. Wij raden zeker aan om deze dan eens te bekijken.

The Story of Julia – An introduction to Product Information Management

Onderstaande afbeelding van PIM-leverancier inRiver geeft een schematische weergave van de mogelijke datastromen en kanalen. Zo toont het welke plaats een PIM-systeem in je onderneming inneemt.

inRiver-schema-blauw

Bron: inRiver

Voor wie is een PIM-systeem geschikt?

Iedere organisatie die een groot assortiment voert, heeft baat bij het implementeren van een PIM-systeem. Het systeem vormt niet alleen de centrale opslagplaats van je productinformatie, het is ook naadloos te integreren met de overige pakketten die je al gebruikt. Importeer informatie uit je huidige informatiesysteem, verrijk deze met persoonlijke teksten, afbeeldingen en vertalingen en distribueer hem geautomatiseerd naar al je verkoopkanalen. Wat je moet verstaan onder ‘alle kanalen’? Nou… álle kanalen. Van je Magento webwinkel en mobiele app, je gedrukte catalogus, sociale media en online marketplaces (eBay, Amazon, etc) tot display’s en actieposters die in je winkel hangen.

Omni-channel

Een PIM-systeem is voor iedere e-commerce organisatie een uitermate handige tool om productinformatie centraal bij te houden. Organisaties die een omni-channel strategie hanteren, hebben er extra veel baat bij. Door een PIM-systeem te integreren, kunnen ze per direct afrekenen met ingewikkelde netwerken van talloze kanalen die bijgehouden moeten worden, ronddwalende documenten met bijgewerkte informatie en door elkaar lopende revisies van vertalingen. Een PIM-systeem houdt zelf netjes revisies bij, maakt het mogelijk om eerst in concept te werken en geeft een overzicht van alle informatie voor de verschillende kanalen. Resultaat: een snellere time to market en minder hoofdpijn.

Beschikbare PIM systemen

Hoewel de markt nog relatief nieuw is, zijn er al verscheidene uitstekende PIM-systemen beschikbaar die actief zijn in de Nederlandse markt. Bovendien zullen er nog wel enkele nieuwe spelers bij komen. In ons overzicht zijn de systemen onderverdeeld in de categorieën ‘Enterprise’ en ‘Mid-market’ systemen. Deze PIM systemen zijn allemaal geschikt voor e-commerce ondernemingen die Magento gebruiken.

Klein tot middelgroot

Akeneo
PIMagento
Pimcore
UTOMO PIM
PIM Portlight

Groot tot enterprise

ContentServ
hybris PCM
Informatica PIM
inRiver
Stibo Systems PIM

Wil je weten wat de voor- en nadelen zijn van de bovenstaande pakketten en welke spelers er nog meer actief zijn in de markt, met name de Enterprise-markt? Volg dan de link naar het rapport dat onderzoekbureau Forrester heeft geschreven over de PIM-markt:

The Forrester Wave – Product Information Management PIM (Q2 2014)

Hoe groot is de investering in een PIM-integratie?

Iedere onderneming gebruikt, naast Magento, een andere samenstelling van softwarepakketten. En aangezien een PIM-systeem met de meeste van deze pakketten moet samenwerken, is iedere PIM-implementatie een maatwerkproject. Ook is het afhankelijk van de wensen van de onderneming hoe veel werk er in gaat zitten, maar doorgaans beslaat het implementeren van een PIM-systeem enkele weken tot maanden aan programmeerwerk. Het grote voordeel van een maatwerkproject is dat het resultaat naadloos aansluit op alle benodigde systemen in de onderneming.

Naast de kosten voor de set-up moet er voor de meeste systemen een jaarlijkse license fee worden betaald voor het gebruik van het systeem.

Wat kan MediaCT voor je betekenen bij de PIM-integratie?

Als e-commerce specialist komen wij steeds vaker in aanraking met de integratie van PIM-systemen en bouwen we steeds meer kennis op. Daardoor kunnen wij je goed ondersteunen bij het selecteren van een PIM-systeem dat het beste bij jouw onderneming, wensen en ambities past. Vervolgens kunnen wij in veel gevallen de koppeling met je Magento (Enterprise) webwinkel realiseren. Naast de koppeling met je webwinkel moeten vaak ook koppelingen gerealiseerd worden met je ERP- of WMS-systeem voor bijvoorbeeld voorraad- en orderstatusmutaties. Zo ben je verzekerd van een optimaal e-commerce ecosysteem waarin alle systemen naadloos met elkaar samenwerken.

Medewerking in publicatie van het ICT Informatiecentrum

MediaCT heeft als kennispartner van het ICT Informatiecentrum een bijdrage geleverd aan het boek ‘Product informatie management’. Het boek is gratis beschikbaar via www.ICTboekensite.nl.

« Terug naar het overzicht