Update 15 maart 2013:
Pinterest wil website eigenaren helpen te begrijpen welke stukken content bezoekers het meest interessant vinden. Deze week zette Pinterest de eerste stap in de goede richting door Pinterest Web Analytics te introduceren. Professionele gebruikers van Pinterest hebben voortaan inzicht in de Pinterest statistieken van hun site. Lees er alles over in het weblogartikel 'Analysetool voor Pinterest gebruikers'.


Pinterest. Ken je het al? Zou je het moeten kennen? Wat kan het betekenen voor je webshop? In dit artikel ga ik antwoord geven op deze vragen.

Wat is pinterest?

In het kort: Pinterest is een platform waar je afbeeldingen kunt pinnen. Kom je iets interessants tegen op internet, bijvoorbeeld dat paar schoenen die je altijd nog eens wilt kopen, je droomauto of een hele toffe woninginrichting? Dan pin je dit via een knop in je browser. Wanneer je inlogt in Pinterest zie je jouw Pins.

In Pinterest pint dus iedereen interessante dingen. Deze interessante dingen van andere mensen kun je natuurlijk ook doorzoeken. Eigenlijk is Pinterest een enorme collage van interessante dingen. Stagiare Charlotte was bijvoorbeeld na de eerste aanmelding de hele avond actief op Pinterest. Niet overtuigd van de potentie? Wat dacht je van deze cijfers:

  • 11.716.000 gebruikers in januari 2012
  • Dagelijks loggen er gemiddeld 1,36 miljoen mensen in
  • Gebruikers: 68,2% vrouw. 31,8% man
  • Gebruikers zijn gemiddeld 15.8 minuten actief op Pinterest

Wat doen gebruikers op Pinterest?

  1. Ontdekken. Pinterest is een visueel medium, wat het ideaal maakt om snel nieuwe plaatsen, producten, websites en merken ontdekken te ontdekken.
  2. Delen. Net als op alle andere social media is Pinterest een platform waarop interessante dingen worden gedeeld met andere Pinterest gebruikers. Daarbij komt ook dat er makkelijk een koppeling wordt gelegd met Facebook, waarop ook weer de Pin wordt gedeeld.
  3. Opslaan. Pinterest is ook een soort archief. Alles wat je tegenkomt kun je Pinnen en later weer terugvinden. Je organiseert ook je Pins in categorieën, waardoor je overzicht houdt.
  4. Zoeken. Zoek je leren All-stars schoenen? Gevonden. Roze behang voor je meisjeskamer?Hier. Een paarse klok nodig om cadeau te doen? Pinterest is je vriend.

Een zoekopdracht naar de webshop ‘Asos’ in Pinterest

Waarom moet je met jouw webshop Pinterest op?

Branding. Door aanwezig te zijn op Pinterest zorg je dat je brand onder ogen van je doelgroep komt. Zo kun je afbeeldingen plaatsen van je producten, reageren op gebruikers die foto’s van jouw producten plaatsen en ook kun je zien waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Lees ook deze (http://mashable.com/2012/02/23/pinterest-whole-foods/’ case van wholefoodsmarket.com.

Contact met je doelgroep. Of je het nou leuk vindt of niet, je doelgroep zit waarschijnlijk al druk te Pinteresten (?). Het is nieuw, hip en daarom ook een beetje eng. Maar Pinterest biedt je wel de kans om via een interessant kanaal te communiceren met je doelgroep.

Verkeer naar je shop. Waar branding en contact met de doelgroep relatief niet meetbare KPI’s zijn, verkeer naar je site is vrij helder. Hier vind je een onderzoek (http://mashable.com/2012/02/01/pinterest-traffic-study/) waarin aangetoond wordt dat Pinterest voor meer verkeer kan zorgen dan het verkeer vanaf Google+, YouTube en LinkedIN bijelkaar opgeteld.

10 tips voor Pinterest

Gebruikers kunnen dus jouw foto’s gaan pinnen. Heel tof, dit vergroot gratis je bereik en je bereikt mensen die je normaal niet zou bereiken. Wat tips:

  1. Plaats een Pin button bij producten in je shop. Deze vind je hier:http://pinterest.com/about/goodies/. Zo stimuleer je dat mensen je gaan pinnen.
  2. Plaats een watermerk in je afbeelding. Een foto kan op Pinterest in no-time een eigen leven gaan leiden. Als je een watermerk in je afbeeldingen plaatst, zorg je voor een stukje extra branding. Overdo het niet, houd de afbeelding clean.
  3. Kijk nog eens extra goed naar de kwaliteit van je productafbeeldingen. Als je worden gedeeld, wil je natuurlijk uitsluitend topkwaliteit uitstralen. Kijk daarom nog eens goed naar je productfoto’s. Zijn ze scherp genoeg? Zijn ze van een normale grootte? Zou je ze nog kunnen optimaliseren?
  4. Plaats sfeerfoto’s bij producten. Normaal verkoop je jouw product via een aantal foto’s, een titel, een productbeschrijving en eventueel productrecensies. Wil je op Pinterest scoren, denk dan eens na over sfeerfoto’s van je producten. Verkoop je meubels, plaats dan een foto van de meubels in een kamer. Verkoop je kleding? Laat eens foto’s maken van de kleding in een mooie setting.
  5. Koppel Pinterest aan je andere social media. Pinterest is te koppelen aan je Facebook en Twitter. Haal het maximale uit je social media door slimme integraties.
  6. Lanceer een viral campagne. Heb je een tof idee voor wat klanten met je producten kunnen doen? Iets dat je kunt illustreren? Maak er een graphic van en zet het op Pinterest. Voorbeeld: iemand plaatste een uitleg over het maken van een muur van lego. Zie:http://pinterest.com/pin/23362491786987350/. Het origineel heeft duizenden repinsgekregen. Op de volgende Pin laat iemand zien hoe je netjes oordopjes opvouwt:http://pinterest.com/pin/23362491786948964/.
  7. Plaats relevante keywords in hashtags. Als je een Pin plaatst, kun je aan het einde van je beschrijving, net als bij Twitter, hashtags plaatsen. Vraag je dus af: welke zoekwoorden gebruikt iemand die mijn afbeelding zoekt? Deze woorden zet je als hashtags. Maar maak het niet te spammerig, plaats niet meer dan drie hastags.
  8. Promoot meer dan alleen producten. Denk verder dan alleen je producten. Vraag je af: wat kun jij bieden voor Pinterest gebruikers? Heb je een fashion webshop? Plaats de trends voor deze zomer. Heb je een fietsenwinkel? Welke modellen zijn hip tegenwoordig? Pin het! Online dierenwinkel? Deel foto’s die klanten opsturen!
  9. Integreer Pinterest met je andere social media kanalen. Pin je iets interessants? Dan wil je dit natuurlijk ook automatisch op je Facebook plaatsen. Op de help pagina van Pinterest (http://pinterest.com/about/help/) lees je hoe je dit doet.
  10. Maar vooral: wees een persoonlijkheid. Deel dus niet alleen nieuws van jezelf. Reageer op andere Pins, Repin en wees niet bang om je persoonlijkheid door te laten schemeren. Net als in real life en andere social media draait het bij Pinterest om sociaal zijn, open zijn en communicatie dat beide kanten opgaat.

Aan de slag met Pinterest

Het is niet moeilijk, kost niet veel tijd, dus wat houdt je tegen! Hier is hoe je start met Pinterest.

  • Ga naar Pinterest.com en maak een account aan.
  • Lees even de Help. Deze pagina zit vol handige tips: http://pinterest.com/about/help/
  • Maak een paar boards aan.
  • Plaats in je boards interessante dingen.
  • Plaats de Pinterest button op je productpagina’s, zodat gebruikers eenvoudig je producten kunnen Pinnen.
  • Meng je in conversaties.
  • Maak Pinterest deel van je dagelijks werkzaamheden.

Hier vind je een lijst met 250+ merken op Pinterest: http://socialfresh.com/brands-on-pinterest/

Pinterest leesvoer: