Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2014 heeft PostNL, samen met Total Internet Group, de eerste release van de PostNL Checkout extensie voor Magento gelanceerd. Webshops met deze extensie maken het voor hun klanten nog gemakkelijker om hun bestelling op de gewenste plaats en tijd te laten bezorgen.

Als Magento Gold Partner en preferred supplier en partner van PostNL is het voor MediaCT van belang om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rondom de PostNL Checkout extensie. Daarom heeft MediaCT kritisch naar de extensie gekeken en dit blogartikel geschreven. Wij hebben gekeken naar de voor- en nadelen voor zowel de webwinkelier als de consument.

Sinds de lancering zijn er een paar maanden verstreken. PostNL heeft inmiddels versie 1.3.0 uitgerold. Er zijn twee versies van de extensie: een voor Community en een voor Enterprise. Wij hebben de extensie bekeken met een testaccount, zoals dat standaard wordt ingesteld bij installatie. We hebben dus geen echte orders kunnen plaatsen. De PostNL Checkout versie 1.3.0 is getest op een nieuwe installatie van Magento Enterprise 1.14.0.1.

Het verschil tussen PostNL Checkout in Enterprise en Community

Magento Enterprise biedt standaard meer functionaliteiten dan Magento Community. Voor de PostNL Checkout zijn twee versies gemaakt. Aangezien wij gebruik maken van Magento Enterprise, kiezen we ook voor de Enterprise-versie van de extensie. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen de twee versies van de extensie?

Only in tig_postnl-1.3.0_enterprise_edition/tig_postnl-1.3.0_enterprise_edition/app/design/frontend: enterprise Files tig_postnl-1.3.0_community_edition/package.xml and tig_postnl-1.3.0_enterprise_edition/tig_postnl-1.3.0_enterprise_edition/package.xml differ Only in tig_postnl-1.3.0_enterprise_edition/tig_postnl-1.3.0_enterprise_edition/skin/frontend: enterprise

Zoals te zien is in bovenstaande vergelijking, lijken er nauwelijks verschillen te zijn. De Enterprise-versie heeft 2 extra mappen en er zit een verschil in het package.xml bestand, maar dat bestand heeft geen invloed op de werking van de extensie binnen de webshop.

Uiteraard geldt ook hier: “meten is weten”, of in dit geval “testen is weten”. De enige manier om te kijken of er een verschil is, is door de Community-versie van de extensie in Enterprise te installeren en te configureren. Dat doen we dus eerst. De configuratie verloopt vlekkeloos en ook het afrekenproces in de webshop werkt prima. We concluderen dat je de Community-versie van de extensie heel goed kunt gebruiken in je Enterprise-omgeving. Hierover hebben we dan ook een vraag neergelegd bij PostNL en wat blijkt? De reden dat er twee versies zijn gemaakt van deze extensie heeft voornamelijk te maken met de toekomst. Omdat Magento Enterprise meer functionaliteiten biedt dan Community, wil PostNL de mogelijkheid hebben om in de toekomst in te spelen op deze extra functionaliteiten.

De mogelijkheden binnen PostNL Checkout

Bij aanvang van de ontwikkeling van de extensie is een duidelijke splitsing gemaakt tussen meerdere releases. De complete extensie wordt in drie of vier releases uitgerold. Gezien de totale omvang van de extensie is dit een goede beslissing.

Uitgebreide configuratie

Zoals wel vaker het geval is bij uitgebreide extensies, is de configuratie van de PostNL Checkout extensie uitgebreid. Met de meegeleverde installatie- en configuratiehandleiding is hij goed te installeren (de handleiding is ook online te vinden). De configuratie zelf wordt in dit artikel niet besproken.

Orders aanmelden bij PostNL

Een van belangrijkste functies van de PostNL is het (automatisch) aanmelden van geplaatste orders. Als de extensie is geïnstalleerd, wordt het overzicht met de orders aangepast, zodat er meer informatie wordt getoond. Behalve de “standaard” informatie zie je nu ook de manier waarop de bestelling verzonden moet worden, bijvoorbeeld of de bestelling naar een postkantoor moet worden verstuurd of naar een door de klant opgegeven adres.

Orderoverzicht PostNL extensie in Magento

Afb. 1 - Het aangepaste overzicht met orders in Magento

Naast het aangepaste overzicht zijn er een aantal extra opties die alleen voor PostNL-bestellingen van toepassing zijn. Zo kun je met een handeling een zending voor meerdere orders aanmaken en de verzending direct aanmelden. Ook kun je voor meerdere orders de pakbonnen uitprinten.

Brievenbuspakjes en pakketpost

Voorheen werd alleen pakketpost ondersteund, maar er zijn uiteraard genoeg bestellingen die gewoon door de brievenbus kunnen. In de meest recente versie van de extensie is daarom een optie opgenomen om brievenbuspakjes vanuit Magento te versturen. De extensie weet zelf wanneer een bestelling wel of niet kan worden aangemeld als brievenbuspakje. Dit wordt bepaald aan de hand van het gewicht van de bestelling. Je kunt dit instellen op automatisch, maar daar zit een nadeel aan. Als de extensie automatisch bepaalt of een bestelling door de brievenbus kan, wordt er alleen gekeken naar het gewicht van de bestelling en niet naar de afmetingen. Het maximale gewicht van brievenbuspakjes is 2kg en de maximale afmetingen zijn 38 x 26,5 x 3,2cm. De afmetingen van een product zijn standaard geen verplichte velden in Magento. Laat je de extensie automatisch bepalen of een bestelling als brievenbuspakje kan worden verzonden, dan is het dus mogelijk dat bijvoorbeeld een poster als brievenbuspakje wordt aangemeld.

Bij de configuratie van de extensie kun je aangeven of je wel of geen gebruik wilt maken van brievenbuspakjes. Kies je als webwinkelier voor ‘nee’, dan worden alle verzendingen via PostNL beschouwd als pakketpost. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Bij het schrijven van dit artikel waren de kosten voor een brievenbuspakje €3,84 en voor pakketpost tot 2kg, het maximale gewicht van een brievenbuspakje, was dat €6,95.

In alle gevallen is het belangrijk om het gewicht van elk product correct in te vullen, omdat anders de brievenbusoptie niet gebruikt kan worden en de verzendkosten niet te berekenen zijn.

Koppelen aan Parcelware

Naast de PostNL Checkout heeft PostNL het programma Parcelware voor het verzendklaar maken van de orders. De PostNL Checkout extensie maakt het mogelijk om orders direct te synchroniseren met Parcelware. Ook kun je aangeven dat de bestelling direct aangemeld moet worden.

Normaal gesproken moet voor Parcelware een CSV bestand gegenereerd worden met de orders. Dit bestand moet daarna geïmporteerd worden in Parcelware om ze aan te melden bij PostNL. Met deze optie gaat het aanmelden van een bestelling dus een stuk eenvoudiger en sneller.

PostNL Checkout

De extensie heet PostNL Checkout, maar bevat ook een apart onderdeel dat dezelfde naam heeft. Er zijn namelijk twee manieren om af te rekenen. In eerdere versies moest de klant een verzending via PostNL apart afrekenen bij PostNL, nadat hij zijn bestelling had betaald. Dit aparte traject bestaat nog steeds, maar een goede ontwikkeling in deze extensie is dat klanten nu ook via het standaard afrekentraject van Magento (zowel de one page checkout als de OneStepCheckout) hun bestelling kunnen laten bezorgen via PostNL. Doordat dit geïntegreerd is binnen het standaard afrekentraject, kun je als webwinkelier ook eenvoudig andere verzendmethodes aanbieden en kun je gebruik maken van andere extensies en aanpassingen. In het afrekentraject van Magento waarin de extensie van PostNL geïntegreerd is, zitten alle functionaliteiten die het aparte traject ook biedt.

Afzonderlijke en geïntegreerde checkouts van PostNL

Afb. 2 - PostNL biedt nu zowel een afzonderlijke als geïntegreerde checkout aan

Postcode controle

Veel webshops gebruiken het inmiddels al: het automatisch aanvullen van je adres. Je vult je postcode en huisnummer in en de webshop vult zelf de straat en plaatsnaam in. Deze functie wordt standaard meegeleverd bij de extensie, wat een goede toevoeging is. Het maakt het invoeren van de gegevens weer een stukje sneller. Daarnaast is deze functie zo ingericht dat de controle automatisch uitgeschakeld wordt wanneer er voor een ander land dan Nederland is gekozen. De adresgegevens moeten dan handmatig worden ingevoerd.

Verzending naar het buitenland

Logischerwijs kan de PostNL Checkout goed omgaan met bestellingen die geleverd moeten worden in Nederland. Voor Nederland kan de klant een tijdvak kiezen of aangeven dat hij de bestelling bij een afhaalpunt wil ophalen.

Voor verzendingen naar het buitenland zijn deze functies niet beschikbaar. Het is wel mogelijk om een bestelling naar het buitenland te versturen met de PostNL Checkout extensie. Pas daarbij wel op met de verzendkosten: als je hebt ingesteld dat de verzendkosten € 6,95 zijn (de prijs voor pakketpost in Nederland), geldt deze prijs ook voor een verzending naar bijvoorbeeld Spanje, terwijl het PostNL-tarief voor pakketpost naar Spanje € 13,00 is. Om dit goed te krijgen, bevat de extensie de mogelijkheid om zogenaamde ‘table rates’ te gebruiken. Hiermee kun je op basis van land, regio, postcode en gewicht de verzendkosten bepalen. Je zou hier de prijzen van PostNL kunnen invoeren, zodat ze goed worden meegenomen bij het afrekenen.

Verbeterpunten

Natuurlijk zijn er behalve alle positieve ontwikkelingen nog een paar punten te vinden die voor verbetering vatbaar zijn.

MijnPakket Login

Zo is het bijvoorbeeld niet eenvoudig om in een testomgeving de volledige extensie goed te testen met het meegeleverde testaccount. Deze functie werkt namelijk alleen bij vooraf ingestelde domeinen. Wil je controleren of alles werkt, dan moet je gebruik maken van het live account. Het zou een goede toevoeging kunnen zijn dat je zowel een live als een testaccount krijgt als je een account neemt bij PostNL.

Orderbevestiging

Als tijdens het afrekenen wordt aangegeven dat de order wordt opgehaald bij een postkantoor of afhaalpunt, worden deze gegevens niet getoond in de bevestigingsmail. Op de accountpagina van de klant en ook in de back-end van de webshop staat deze informatie wel, maar als iemand een bestelling plaatst zonder account, is deze informatie voor die klant moeilijk en op sommige webshops helemaal niet te achterhalen.

Datzelfde geldt voor het tijdvak waarin de bestelling wordt bezorgd. Deze informatie vind je niet meer terug, zelfs niet in de back-end van Magento. Het zou handig zijn om deze gegevens bij de order vermeld te zien. Dit geldt voor zowel de klant, die dit terug zou willen zien bij zijn overzicht met bestellingen, als voor de webwinkelier, die hier voor de logistiek baat bij kan hebben.

Verzendkosten

Op het gebied van de verzendkosten zou nog iets verbeterd kunnen worden. Om de verzendkosten voor alle landen goed in te voeren, moet je eenmalig alle tarieven invoeren in een Excelsheet. Iedere keer als PostNL de tarieven wijzigt, moet je ze bijwerken. Hiervoor zou een optie kunnen worden toegevoegd in Magento, zodat tariefwijzigingen automatisch in de webshop worden bijgewerkt.

PostNL Checkout, een goede toevoeging aan je webshop

Total Internet Group en PostNL hebben een mooie en zeer bruikbare extensie neergezet waar we in de toekomst zeker nog meer van gaan horen. Voor de webwinkelier is de extensie een echte aanwinst vanwege de goede koppeling met alle functies van PostNL, zoals het direct aanmelden van de bestelling bij PostNL. Omdat de extensie volledig is geïntegreerd in de standaard Magento checkout, heb je alle mogelijkheden die je binnen andere onderdelen van Magento hebt en kun je de opmaak van de extensie volledig laten aansluiten bij de look-and-feel van je webshop.

Ook voor de klant is de PostNL Checkout extensie erg handig. Door het netwerk van afleverpunten dat beschikbaar is, kan de bestelling altijd in de buurt worden afgeleverd. En door de koppeling met MijnPakket is het volgen van de bestelling ook direct mogelijk vanaf het moment dat de bestelling wordt aangemeld door de webshop. Zoals aangegeven kan de extensie op bepaalde punten nog worden verbeterd, maar het is goed mogelijk dat PostNL daar allang mee bezig is.