Met je shop goed gevonden worden in Google wil iedereen. Maar wat kun je hier precies aan doen en wat is er in de tussentijd allemaal veranderd? Deze week gaat gastschrijver Edwin Dijkstra met de e-commerce training in op hoe je anno 2013 beter met je webshop kunt scoren in Google.

Alright. Je hebt een Magento shop en je wilt meer bezoek en omzet halen uit Google. Als je dit artikel leest ben je waarschijnlijk op zoek naar tips om dit te bereiken.

Wat dit artikel niet gaat zijn, is een kant-en-klare to-do lijst. Ook zal het geen alomvattende lijst met opsommingen zijn waar je je aan moet houden. Wat dit artikel wel is: een omschrijving van hoe Google anno 2013 je shop indexeert en hoe je hier op inspeelt met je marketing.

Waar kijkt Google naar?

Laten we eerst eens kijken naar de factoren die Google gebruikt om je shop te indexeren.

Omdat ik in dit artikel specifieke Magento tips ga geven raad ik je aan om je eerst in te lezen over SEO anno 2013. Dit zijn goede startpunten:

Je kunt de factoren die meetellen voor je score in Google verdelen in drie pijlers:

  1. Autoriteit
  2. Techniek
  3. Content

Per onderdeel ga ik de meest relevante factoren behandelen en tips geven over hoe je ze naar jouw voordeel inzet.

Wees interessant, bied kwaliteit en schreeuw het van de daken

De tijd van trucjes en schimmige SEO-spelletjes loopt ten einde. Je staat niet meer in enkele dagen op #1 in Google. Sterker nog, een enkele #1 positie bestaat niet meer, dankzij personalisatie en lokalisatie van de zoekresultaten. Rankings zijn dus niet meer relevant. Wat wel relevant is: bezoek dat converteert. Om daar voor te zorgen kun je onderstaande statement hanteren.

Dé manier om te scoren in Google is:

  1. Door interessant te zijn. Niemand houdt van saai, toch? Hoe interessanter je bent, des te meer wordt over je gesproken en naar je gelinked.
  2. Kwaliteit te bieden. Google kijkt steeds meer naar hoe over je wordt gesproken op reviewsites, social media en op bijvoorbeeld fora. Slechte kwaliteit is slechte marketing.
  3. Je stem te laten horen. Al ben je nog zo interessant en bied je de beste kwaliteit, als je niet van je laat horen zal niemand het weten. Blog, Tweet, Pin, Post, Schrijf, Adverteer en Reageer!

Nu we dat duidelijk hebben, gaan we iets concreter worden. Per onderdeel leg ik uit wat de connectie is met SEO en wat je kunt doen om eraan te werken.

Autoriteit

Autoriteit is de aanvaarde macht van een persoon of een organisatie over een andere persoon of een groep te leiden, zegt Wikipedia. Met andere woorden: hoe meer ‘aanvaarde macht’ jij hebt, hoe hoger google je zal waarderen. Laten we eens dieper ingaan op de factoren die de autoriteit bepalen:

Backlinks

Een enorm sterke factor die meetelt voor je score in Google: je backlinks. Alle links vanaf alle websites naar je shop hebben een bepaalde waarde. Zo heeft een link vanaf een bekende site als Wikipedia bijvoorbeeld heel veel waarde en een link vanaf een lokale startpagina waarschijnlijk erg weinig. Je kunt jouw score en inkomende links bekijken met deze tool: Open Site Explorer. Wil je serieus aan de slag met SEO, neem dan een betaald account en je kunt alle inkomende links van je concurrenten bekijken. Zo kun je onderzoeken hoe je concurrenten aan de link komen en kun actie ondernemen.

De afgelopen jaren is Linkbuilding erg groot geworden. Er zijn hele bedrijven gespecialiseerd in linkbuilding. Dat betekent niks anders dan zoveel mogelijk waardevolle links verzamelen. En dat is uit te hand gelopen. Er was (en is) veel misbruik in de linkbuilding wereld. Zo kun je links uitwisselen, kopen of zelfs hele linknetwerken opzetten. En dat heeft natuurlijk geen waarde. Gelukkig wordt Google steeds slimmer en in 2012 is het zelfs tot het punt gekomen dat slechte inkomende links min of meer gestraft worden door Google.

Maar hoe zorg je dan wel voor inkomende links? Volgens verschillende bronnen is 2013 het jaar van de inbound linkbuilding. Dit betekend dat je zulke interessante en kwalitatieve content of acties creëert die automatisch voor inkomende links zorgen. Lees bijvoorbeeld deze artikelen eens:

Wat jij kunt doen anno 2013 om kwalitatieve links te verzamelen met je webshop? Nou, hier zijn wat ideeën: organiseer een tof evenement, bedenk een ludieke actie, ga gastbloggen en zoek samenwerkingen met partners die interessant zijn.

Social Media Factoren

Afgelopen jaar is zijn in artikelen op searchenginewatch, seroundtable en SEOmoz de impact van social media op SEO besproken. Wat duidelijk is: social media wordt al gebruikt als factor voor je score in Google. De invloed is nog niet enorm, maar wel groeiende.

Vertrouwen Waar het allemaal om draait is vertrouwen. Hoe meer inkomende links vanaf betrouwbare sites en hoe meer likes je hebt, hoe meer Google jouw shop op waarde kan schatten. Dit vertrouwen kun je uitdrukken in een score van 1 tot 10.

Maar voor ik verder ga, even het volgende. Ik zie zo veel artikelen voorbij komen die de essentie van marketing proberen te vangen in een rekensommetje: ‘je content moet uniek zijn en 250 - 750 woorden bevatten’, ‘je moet minimaal 1000 inkomende links hebben’, ‘je moet bloggen over de top 50 zoektermen’. Laat je hier niet te veel door afleiden. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je de essentie, kwaliteiten en waarden van je bedrijf wilt overbrengen naar je potentiële klant. En dat is niet direct in waarde uit te drukken.

Goed. Google had ooit eens het begrip ‘PageRank’ bedacht. Dit is een ‘methode om pagina’s op internet te ordenen naar belang’.

Al je linkbuilding, content en andere SEO-werkzaamheden zouden dus met bovenstaande formule een score van 1 tot 10 krijgen. Ook SEOmoz heeft vergelijkbare scores als MOZtrust. Mijn tip: kijk niet te veel naar deze score, maar kijk vooral naar waar je verbeterpunten liggen. En vergeet niet om op een natuurlijke manier aan je vertrouwen te werken.

Technisch

Hoe goed je content ook is of hoe sterk je inkomende links mogen zijn, als Google niet goed toegang heeft tot je shop mis je punten. Daarom wat technische tips voor je Magento shop. Ook zijn er voor Magento wat technische tips die zorgen dat je net wat meer uit je SEO haalt.

Voorkom duplicate content

In Magento heb je snel te maken met duplicate content. Wanneer je bijvoorbeeld een product in meerdere categorieën hebt staan en je doet geen technische ingreep, dan ziet Google dit is duplicate content. Dit komt niet ten goede aan je SEO. Allereerst wil je natuurlijk dat een product zoveel mogelijk waarde opbouwt om te scoren in Google. Dat is lastiger als je waarde over verschillende pagina’s wordt verdeeld. Daarnaast is Google over het algemeen geen fan van websites met veel duplicate content.

Hetzelfde geldt voor categorieën. Als je op een categorie zit en je filtert op prijs, dan krijg je een andere url. Voor jouw als gebruiker merk je dit niet, maar voor Google ontstaat er een nieuwe pagina. Met praktisch dezelfde content.

Er zijn een aantal oplossingen om duplicate content te voorkomen. Met onderstaande instellingen zorg er je voor dat je geen duplicate content problemen krijgt.

 Onder ‘system - catalog - SEO’ vind je bovenstaande instellingen. Door deze beide op ‘yes’ te zetten, zorg je dat alle dubbele pagina’s in je shop naar één enkele pagina verwijzen. De bezoeker ziet dit niet, maar Google wel.

Wil je alles perfect geregeld hebben, dan ga je een stapje verder. Voor paginatie in categorieën is er een betere oplossing: de prev/next tag die Google in 2011 heeft geïntroduceerd. Deze zit niet standaard in Magento en vereist wat programmeerwerk.

Wil je nóg meer controle op je duplicate content? Dan kun je zelf instellen hoe Google met je URL-parameters om moet gaan. Als je in een categorie sorteert op bijvoorbeeld ‘merk’, dan ontstaat er een andere url met een specifieke URL-parameter voor ‘merk’. In Google Webmaster Tools kun je aangeven hoe Google moet omgaan met deze URL’s. Hoe je dat doet lees je op deze Google Helpcentrum pagina.

Stel een robots.txt in

Een robots.txt is een tekstbestandje waarin je zoekmachines de toegang kunt blokkeren tot bepaalde mappen. Een voorbeeld van een robots.txt voor Magento en uitleg vind je op het weblog van Byte.

Heb een sitemap met afbeeldingen

Een sitemap bevat al je URL’s. Dit maakt het voor Google makkelijker om je hele webshop in kaart te brengen. Maar vergeet ook niet om afbeeldingen in je sitemap op te nemen. Magento staat er om bekend dat met de standaard instellingen afbeeldingen niet altijd goed worden geïndexeerd in Google.

Optimaliseer voor snelheid

De bezoeker, maar ook Google hecht waarde aan de snelheid van je shop. En door je code en hosting te optimaliseren voor snelheid pak je vaak automatisch ook verbeterpunten voor SEO mee.

Meer technische SEO tips vind je in dit artikel van Yoast.

Content

De meeste mensen zullen het met mij eens zijn: content is de key wat betreft SEO. Goede content zet bezoekers aan tot aankoop, goede content wordt gedeeld en goede content zorgt voor bezoek vanuit Google. Maar wat is goede content? En wat zijn de mogelijkheden met een webshop?

Homepage

Een pagina die toch nog vaak wordt vergeten qua content: de homepage. Deze pagina heeft de meeste waarde van al je pagina’s. En daar kun je gebruik van maken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de belangrijkste keywords voor je shop om te zetten in een kwalitatieve tekst die scoort in Google. Vanuit deze tekst kun je weer doorlinken naar diepere pagina’s, die zo ook net iets extra waarde krijgen.

Categorieën

Tussen je producten en de homepage zitten de categorieën. Vertel per categorie wat je aanbod is, dat je het in je shop online kunt kopen en waarom je de producten juist in jouw shop wilt kopen. Identificeer via een keywords tool als de Adwords Keyword Tool wat voor jou relevante keywords per categorie zijn. Verwerk deze in je teksten, maar maak het een natuurlijke tekst. Ga dus niet elke keyword tig keer herhalen in de tekst.

Producten

Vergeet niet unieke content voor je producten te schrijven. In vergelijking krijg je natuurlijk per keywords minder bezoek binnen, maar in totaal vormt over het algemeen je ‘long tail’ van keywords 75% van je totale bezoek uit zoekmachines. Daarnaast zijn deze bezoekers specifiek naar een product op zoek en dus een stapje verder in het koopproces. Dit betekent dat je conversie hoger zal zijn op bezoekers die op je productpagina’s binnenkomen dan op je categorieën.

Beschrijf de voordelen van je producten, omschrijf de eigenschappen en overtuig de bezoeker waarom hij bij jou shop moet kopen.

Content- of landingspagina’s

Wil je echt aan de slag met SEO? Ga dan landingspagina’s schrijven. Dit betekent dat je gaat identificeren waar je klant op zoekt in Google. Vervolgens ga je pagina’s schrijven met content waarin antwoorden op vragen van je klanten staan. De Gamma doet dit bijvoorbeeld met een ‘doe-het-zelf’ onderdeel in de site.

Weblogartikelen

Ook kun je inspelen op actualiteit of gaan bloggen over alles wat met je branche te maken heeft. Zo houd je je bezoeker op de hoogte, laat je zien dat je betrokken bent én kun je scoren in Google. De webshop Flinders.nl begon al met bloggen onder de naam ‘Flinders Magazine’ voordat de shop online was. Zo startte de webshop al met een paar duizend bezoekers per maand toen de webshop online ging.

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door Edwin Dijkstra. Edwin is vijf jaar bij MediaCT werkzaam geweest als e-commerce consultant, is eigenaar van de webwinkel Drooma.nl en werkt nu als marketing manager bij Schweigmann.nl. Edwin is ook te volgen op zijn marketing blog.