Veel bedrijven zijn reeds begonnen met sociale media. En terecht. De social customer is immers een feit. En paid media verliest steeds meer kracht ten gunste van earned media. Maar lang niet alle bedrijven hebben succes met sociale media. Volgens gastschrijver Jarno Duursma, Social Media consultant, trainer en spreker, komt dat door het ontbreken van een goede sociale media strategie. In dit artikel legt hij uit wat de juiste stappen zijn, hoe je die kunt vertalen naar je eigen bedrijf en hoe je op deze manier een goede sociale media strategie kunt schrijven. De zijn stappen zijn afkomstig uit het ‘Smart social media model’ en staan beschreven in zijn boek ‘Sociale media strategie in 60 minuten’.

Social Research

Stap één bestaat uit het starten met ‘social research’. Onderzoek en ontdek wat er over je bedrijf of dienst online gezegd wordt, waar en door wie. Welke invloed hebben deze mensen? Is het sentiment positief of negatief? Wellicht zijn er influencers, ambassadeurs of juist klagers. Je krijgt zo inzicht in onder andere je online imago.

Doel

De tweede stap bestaat uit het bepalen van een doel. Dit doel baseer je op strategische keuzes en het sociale media stadium waarin je bedrijf zich op dit moment bevindt. Is het doel bijvoorbeeld om feedback te ontvangen over nieuwe producten, klantinzichten te verkrijgen of juist om specifiek personeel te vinden? Vanuit dit Smart geformuleerde doel formuleer je KPI’s en tactieken.

Doelgroep

Bij stap drie van dit model bepaal je je doelgroep. Hoe ziet deze doelgroep eruit? Wat doet deze doelgroep online? Hoe leg je contact met je doelgroep? Wat zijn de kenmerken van de doelgroep? Waarom en hoe gebruikt deze doelgroep het internet? Vragen waar ik in het boek een antwoord op probeer te geven.

Intern

De vierde stap is een van de meest lastige. Het organiseren van intern beleid. Hierin ga je nadenken over hoe je sociale media intern gaat borgen binnen je bedrijf, hoe je draagvlak gaat creëren en het kennisniveau op peil brengt. Ook formuleer je hoe de richtlijnen voor sociale media eruit moeten komen te zien.

In mijn boek en in bovenstaande video vertel ik in het kort de zes stappen die je daarvoor moet doen om het draagvlak te creëren.

Content

Stap vijf gaat over de benzine van je sociale media strategie: het creëren van aantrekkelijke content. Goede content zet aan tot actie. Het prikkelt, verleidt, enthousiasmeert of bevestigt het persoonlijke imago. Het is belangrijk om een goede content strategie en planning te maken. En het allerbeste is nog als je offline combineert met online. Dat creëert echt een toegevoegde waarde. Goede content is key.

Uitvoering

Hierna ga je bezig met stap zes: de uitvoering. In deze fase zijn altijd drie struikelblokken te herkennen:

  • het gebrek aan tijd
  • het gebrek aan overzicht
  • het gebrek aan content

Gebrek aan tijd kun je grotendeels oplossen door gebruik te maken van digitale tools. Soms kun je dingen makkelijk automatiseren zonder dat als bedrijf je geloofwaardigheid en menselijkheid in het geding is. Gebrek aan overzicht vang je op door gebruik te maken van een social media dashboard, zoals Hootsuite. In mijn boek en binnenkort te verschijnen video box vertel ik hoe dat werkt. Gebrek aan content hoeft geen probleem te zijn wanneer mensen uit de organisatie content aanleveren of wanneer je een aantal digitale informatiekanalen zo hebt ingesteld dat zij je voorzien van relevante informatie die jij weer kunt delen met je netwerk.

Meten, Beheren, Leren

In deze laatste stap van het model meert en analyseer je de resultaten. Vervolgens ga je kijken hoe je deze resultaten kunt optimaliseren.

Logischerwijs komen we daarna op het vraagstuk van ROI. Dat is op zich geen moeilijke formule, alleen is het lastig om opbrengsten en investeringen te definiëren, dat is de uitdaging. In mijn boek geef ik een aantal goede voorbeelden van hoe je dat zou kunnen bepalen.

Het boek: sociale media strategie in 60 min is via de volgende link te bestellen.

Over Jarno Duursma

Jarno Duursma is social media spreker, consultant en trainer en helpt beursgenoteerde bedrijven, MKB en non-profit organisaties om groei te creëren door het effectief oppakken en inzetten van social media. Jarno Duursma: "Ik help hen met het bedenken en het uitvoeren van hun social media strategie. Dat betekent: samen nadenken over het hoe, wat en waarom van social media." Zijn specialiteit ligt bij het helpen van bedrijven om rendement te halen uit social media door bijvoorbeeld hands-on met bedrijven en hun strategie aan de slag te gaan. Jarno is tevens initiator en organisator van het event Social Media Club Groningen en hij is tevens blogger en trainer voor Frankwatching.com