Ook dit jaar zijn we naar Las Vegas afgereisd om ons, samen met duizenden andere experts en merchants, onder te dompelen in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Magento en e-commerce. Het was alweer ons vierde bezoek aan de wereldconferentie van Magento. Toch is het nog steeds een indrukwekkend event waar menig Nederlandse conferentie een puntje aan kan zuigen.

Dit jaar zijn we met drie man naar de States gegaan. Ons doel was om onze visie op de toekomst van de commerce industrie verder scherp te stellen, te spreken met het leadership team van Magento en om bij te praten met collega’s van over de hele wereld. Dit is ons zeker gelukt! We zijn vol inspiratie en energie terug gereisd naar Nederland.

In dit blogartikel deel ik graag enkele insides en nieuwtjes met je. Het thema van de conferentie van dit jaar was ‘Powering Tomorrow’. Een krachtig/energiek thema dat je in onderstaande aftermovie zeker terugziet.

 

Magento Suite groeit!

Het bedrijf Magento is aan alle kanten sterk aan het uitbreiden. Magento heeft ervoor gekozen om meerdere commerce oplossingen toe te voegen aan hun portfolio, die geïntegreerd samenwerken. Afgelopen jaar zijn Magento Cloud Edition, Order Management en Business Intelligence toegevoegd aan de Magento Suite. Ook werden de B2B en CMS functionaliteiten voor het Commerce Platform (Magento 2) aangekondigd; dit zijn, net als Shipping en Social, toevoegingen aan het Commerce Platform. Het is duidelijk dat Magento zich richt op het verder uitbreiden van de portfolio. Dit doen ze door middel van strategische overnames en samenwerkingen met Technology Partners.

Ook organisatorisch is het bedrijf flink aan het uitbreiden. Zo is het aantal medewerkers in een jaar fors gegroeid, vooral door het aantrekken van specialisten en lokale medewerkers in belangrijke regio’s als Europa en Azië. Tijdens Imagine werd tevens de nieuwe CMO, Andrea Ward geïntroduceerd. Met ruim 20 jaar ervaring in marketing laat zij Oracle achter zich om de marketing binnen Magento wereldwijd verder te ontwikkelen.

MediaCT werd in de keynote genoemd als een van de getrainde en gecertificeerde Magento Suite partners.

MediaCT werd in de keynote genoemd als een van de getrainde en gecertificeerde Magento Suite partners.

Magento Enterprise Edition 2.0

De oplossing waar het vooral om draaide tijdens de conferentie was het vlaggenschip van Magento: Enterprise Edition 2. Na de aankondiging van versie 2 tijdens Imagine 2016 heeft Magento samen met de community hard gewerkt aan het optimaliseren van het vernieuwde commerce platform. En niet zonder succes. Een jaar later kijken we terug en zien we een solide, modern platform dat geschikt is voor schaalbaarheid en groei. Samen met waardevolle, nieuwe features en periodieke optimalisaties op het gebied van performance en stabiliteit maakt deze basis ons enthousiast en nieuwsgierig naar wat de toekomst ons gaat brengen.

Een trend die we zien is dat Magento meer en meer de focus legt op de Enterprise Cloud Edition. Deze oplossing biedt Magento aan als een zogenaamd Platform as a Service. Hierbij worden een reeks waardevolle tools gecombineerd voor het optimaal beheren van je commerce ecosysteem. Denk hierbij aan een identieke replica van je platform voor ontwikkeling, testen en accepteren (DTAP-straat), mogelijkheden om geautomatiseerd tests uit te voeren en om eenvoudig nieuwe versies uit te rollen op de productieomgeving. Magento Enterprise Cloud Edition sluit naadloos aan op de andere oplossingen uit de Suite, zoals Business Intelligence en Commerce Order Management. Deze propositie zien wij als zeer sterk ten opzichte van concurrenten als Demandware, Hybris en Intershop.

Magento B2B

In een eerder blogartikel stipten we de vernieuwde B2B oplossing van Magento al even aan. Op Imagine gingen ze hier dieper op in, met name op de toekomstige functionaliteiten. De verwachting is dat de B2B oplossing beschikbaar zal zijn binnen de Magento Enterprise 2.2 versie, die het derde kwartaal van dit jaar op de markt zal komen. Deze biedt veelbelovende functionaliteiten, zoals een business account omgeving met meerdere personen / rechtenstructuur, klantspecifieke prijslijsten en catalogus, het verwerken van offertes, snel meerdere producten bestellen, geavanceerd voorraadbeheer en een verbeterde API. Voor merchants met merken in beheer, groothandels en producenten zien we vooral kansen om naast hun B2C-kanaal middels de B2B-module de wholesale-tak verder invulling te geven. Bijvoorbeeld richting buitenlandse agentschappen en/of richting het (e)retailkanaal.

Magento Business Intelligence

Afgelopen jaar acquireerde Magento RJMetrics, een bedrijf dat het belang van betrouwbare en relevante data voor het runnen van je commerce business inziet. Dankzij deze overname beschikt Magento nu over een flexibele en krachtige oplossing waarmee merchants goed inzicht krijgen in hoe ze er als bedrijf of e-commerce afdeling voor staan. Met Magento BI kun je KPI dashboards definiëren en data van diverse platformen en bronnen bundelen. Dit biedt de merchants sturingsmechanismen en middelen om trends te detecteren. Deze oplossing is nu beschikbaar voor alle Magento klanten en wordt aangeboden in twee versies: Essentials en Pro.

De Essentials-editie geeft je tegen een instaptarief toegang tot vijf dashboards, bestaande uit ongeveer 75 rapporten. Dit zijn de best-in-class rapporten die zijn opgesteld op basis van vele jaren van ervaring met de meest gestelde vragen van klanten zoals: Wie zijn mijn trouwste klanten? Wat is mijn maand-op-maand omzet? Wat zijn mijn beste verkopende producten?

Met de Pro-editie verrijk je informatie uit Magento met data uit andere bronnen als je ERP, CRM, OMS, WMS, Google Analytics of KCC software.

Wij zien dit als een belangrijke toevoeging voor je commerce business. Het versterkt het Commerce Platform en geeft waardevolle insights in je business. Uiteraard houden wij je op de hoogte van deze oplossing.

Magento Shipping

Magento Shipping is een nieuwe mogelijkheid om vervoerders wereldwijd de mogelijkheid te geven om hun dienstverlening eenvoudiger te koppelen aan het Magento Commerce platform. Via de shipping add-on kun je als merchant gebruik maken van vele internationale vervoerders (bijvoorbeeld UPS, FedEx, DHL) om het verzendproces te vereenvoudigen en betrouwbaarder te maken, en tegelijkertijd de kosten te verlagen. Deze oplossing wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking met Temando. Wij verwachten dat dit voor de Nederlandse markt te zijner tijd ook ingezet kan worden middels PostNL.

Magento Social

Vanaf nu is het mogelijk om socials eenvoudig te integreren binnen Magento. Door middel van een extensie van Magento kun je de catalogus via een storefront binnen Facebook aanbieden en kun je Facebook Ads aanmaken op basis van de catalogus. Daarnaast kunnen producten eenvoudiger worden gedeeld door de bezoekers van je shop.

Imagine Excellence Awards

Eén van de spannende momenten waar we jaarlijks naar uitkijken is de award ceremony. Wat waren we er trots op dat onze klanten Photospecialist en Haarshop.nl samen met een selecte reeks andere merchants genomineerd waren voor de felbegeerde award. De awards gingen helaas naar andere merchants, maar het blijft een grote eer om de namen van onze klanten levensgroot en voor bijna drieduizend man op het scherm te zien. MediaCT was dit jaar wederom genomineerd voor de “Spirit of Excellence” partner award. Alweer een reden om trots te zijn! Vorig jaar namen we deze award mee naar Nederland. Dit jaar ging de award naar onze gerespecteerde collega’s van Redbox Digital die vanuit Londen, Dubai, Mauritius, Sydney en Auckland prachtige Magento cases realiseren. Namens MediaCT gefeliciteerd!

Wat waren we trots op dat onze klanten Photospecialist en Haarshop.nl genomineerd waren voor de excellence awards.

Wat waren we trots op dat onze klanten Photospecialist en Haarshop.nl genomineerd waren voor de excellence awards.

MediaCT was dit jaar wederom genomineerd voor de “Spirit of Excellence” partner award.

MediaCT was dit jaar wederom genomineerd voor de “Spirit of Excellence” partner award.

Ook deze editie van de Imagine conferentie was voor ons een groot succes en een waardevolle ervaring. Dit keer niet zozeer omdat er revolutionaire lanceringen waren, of dat er groots nieuws werd aangekondigd, maar omdat we merkten dat Magento voortborduurt op de solide basis, hard doorgroeit en vol op stoom is met de uitrol van Magento 2. Wij zien de toekomst van Magento dan vol vertrouwen tegemoet. Het is tenslotte het enige commerce bedrijf dat het heeft aangedurfd om hun oplossing op technisch gebied en qua user interface totaal te vernieuwen. Hierdoor lopen ze letterlijk tientallen jaren voor op de concurrentie. Dit zal zich in de nabije toekomst zeker weerspiegelen in revolutionaire functionaliteiten, een toekomstgerichte oplossing en een grote aantrekkingskracht voor ontwikkelaars. Dit laatste is belangrijk voor merchants, want we hebben veel ontwikkelaars nodig om als branche invulling te kunnen geven aan de groeibehoefte van onze klanten. Volgens recent onderzoek van IDC zal het aantal Magento ontwikkelaars in 2020 van 200.000 naar 500.000 zijn gegroeid.

Kortom, wij zien een zonnige toekomst voor de e-commerce branche. Imagine, see you next year!