Jonge Noordelijke Ondernemers (JNO) is hét netwerk binnen VNO-NCW Noord voor leden onder de 40 jaar. JNO zit vol ideeën en ziet overal kansen. Onlangs is het bestuur van JNO uitgebreid met twee enthousiaste leden. Een van hen is Tjitte Folkertsma. Ter gelegenheid van zijn toetreding werd Tjitte geïnterviewd door Noordnieuws. Lees hier het interview (of: lees hier zijn rubriek in Noordnieuws).

Toen het interview werd afgenomen, was Tjitte net terug van de Magento e-Commerce Show ‘Imagine’ in Las Vegas. Daar had hij de prestigieuze ‘Magento Imagine Award’ in ontvangst mogen nemen voor ‘best mobile experience’. Deze award is tekenend voor het succes van het Groningse MediaCT. Tjitte Folkertsma: “Het is bijzonder dat we deze prijs hebben gewonnen, want meestal is die award-uitreiking een Amerikaans feest. MediaCT is niet de eerste buitenlandse partij, maar wel de eerste Nederlandse partij die op deze jaarlijkse Magento-conferentie een prijs in de wacht sleept. Daarnaast was de competitie stevig. We zijn dan ook erg trots op deze prijs.”

Sinds een aantal jaren richt MediaCT zich uitsluitend op e-commerce, oftewel zakelijke transacties via het internet. Het bedrijf bouwt webshops voor grotere ondernemingen met een online omzet vanaf één miljoen per jaar. “We focussen ons op één ding en daar willen we de allerbeste in zijn. Daar komt bij dat e-commerce booming is. Het is meer dan een trend. In de toekomst wordt e-commerce het belangrijkste verkoopkanaal voor ondernemers.”

Nu wordt ongeveer 20 procent van de transacties online gedaan, maar de voorspellingen voor 2020 lopen uiteen van 38 tot 54 procent van de totale markt. En volgens Tjitte is het daadwerkelijke belang van een onlinekanaal nog vele malen groter. “Je ziet nu al dat 80 procent van alle aankopen wordt bepaald door online contact. Dat wil niet zeggen dat mensen dat allemaal online kopen. Voordat ze naar een winkel gaan, oriënteren ze zich online. Heb je een website en/of webshop met daarop informatie over je producten, diensten, openingstijden en expertise, dan komen mensen vervolgens persoonlijk naar je fysieke winkel.”

Beleving

Ondanks de groei van het onlinekanaal is Tjitte ervan overtuigd dat persoonlijk contact cruciaal blijft. Dat wil niet zeggen dat ondernemers kunnen blijven doen wat ze altijd al deden. Hij illustreert dit door middel van de ontwikkelingen in de detailhandel. “Het winkelen van de toekomst draait om beleving. Klanten oriënteren zich online en gaan vervolgens naar de winkel om het product te ervaren. Verder zien we dat het proces rondom de financiële transactie minder relevant wordt. Mijn tip aan alle ondernemers met een winkel of showroom: haal de toonbank eruit. De persoon achter de kassa heeft geen toegevoegde waarde meer. Het gaat om de specialist die rondloopt en adviseert. Als die specialist weet te bereiken dat de klant zich bijzonder voelt, ben je succesvol.”

Ervoor zorgen dat de klant zich bijzonder voelt; het klinkt als een open deur. Toch is het volgens Tjitte belangrijk om je constant bewust te zijn van de manier waarop klanten naar jou en je product kijken. “Alles draait om je verhaal en de beleving. Mensen willen niet zomaar een product, ze willen hét product. Juist daarom zie ik de trend ‘meer aanbod = meer succes’ à la Amazon en Zalando langzamerhand afnemen. De keuze voor het juiste product vinden we erg belangrijk, maar tegelijkertijd kunnen we de enorme hoeveelheid keuzemogelijkheden niet goed meer managen. Daarom kopen we graag bij nichepartijen met een beperkt aantal opties en ervaren specialisten, die ons naar het ideale product kunnen leiden.”

Personalisatie

Tjitte gaat zelfs nog een stapje verder: “In de toekomst weten medewerkers wie je bent en wat je persoonlijke voorkeuren zijn op het moment dat je de winkel binnenstapt. Met de huidige technologie zou dit zelfs al snel werkelijkheid kunnen worden. Het is al mogelijk om iemands online en offline profiel samen te voegen, al vinden veel mensen dat nu nog een beangstigende gedachte, met het oog op privacy. En toch is dit wat consumenten uiteindelijk willen. Het draait allemaal om personalisatie. De discussie over veiligheid en privacy moeten we uiteraard serieus nemen, al zit er een grote discrepantie tussen daadwerkelijke incidenten en onze angst daarvoor. In feite is personalisatie niets anders dan dat je vroeger bij de kruidenier kwam en je boodschappen al voor je klaar stonden.”

Naast MediaCT is Tjitte eigenaar van een aantal andere bedrijven die zich met dit soort vooruitstrevende technieken bezig houden. Zijn devies: vooral niet te bang zijn voor al deze nieuwe technologieën, want ze bieden enorm veel kansen voor zowel ondernemers als consumenten. Het verzilveren van deze kansen is echter een grote stap en vergt een andere manier van denken. Daarnaast is het volgens Tjitte belangrijk om goed te bekijken wat bij jou en je bedrijf past. “Ik geloof niet dat elke retailer een webshop moet hebben. Sterker nog, ik zou het veel ondernemers zelfs afraden. Een webwinkel is een tweede bedrijf, niet iets dat je er ‘even’ naast doet. Als klein bedrijf kun je er heel goed voor kiezen om geen webshop te hebben en je te richten op persoonlijk contact met je klanten. Zorg er wel altijd voor dat je online goed te vinden bent. Want een bedrijf zonder online presence is echt niet meer van deze tijd.”

MediaCT_47-1.jpg

Bron: Noordnieuws Jaargang 20 nummer 3 > 2015 (VNO/NCO Noord) , interview / auteur: Ingrid Dragstra