Evolutie

Evolutie - De geleidelijke ontwikkeling, waarbij uit eenvoudig gebouwde soorten steeds ingewikkelder soorten ontstaan.” Het jaar 2012 ligt achter ons en we zijn helemaal klaar voor het nieuwe jaar. Wat kunnen we verwachten van 2013 en waar kunnen we met het oog op de toekomst als ondernemer op inspelen? In dit artikel ga ik in op de grootste trend en ontwikkeling binnen e-commerce. Namelijk, het begin van het tijdperk ‘E-commerce 3.0’.

Trend: De opkomst van E-commerce 3.0.

E-commerce 1.0 stond volledig in het teken van het ontdekken van internet, het opzetten van de eerste online shops en het aantrekken van klanten door middel van een ‘push’ strategie. Met E-commerce 2.0 vond een duidelijke verandering plaats richting een ‘pull’ strategie door content en meerwaarde te creëren. Het bewerkstelligen van ‘engagement’ en ‘activatie’ bij de consument stond hierbij centraal. Nu, begin 2013, staan we aan de vooravond van een nieuwe trend. Een nieuw e-commerce tijdperk; E-commerce 3.0.

Veranderingen in de markt

Ontwikkelen

Met E-commerce 3.0 zal e-commerce er in de komende jaren fundamenteel anders uit gaan zien. De markt verandert. Het aantal online consumenten en de online omzet groeit nog steeds echter dit groeipercentage neemt ieder jaar af! Ontstaat er verzadiging? ‘Herhaalaankopen’ zijn grotendeels verantwoordelijk voor de groei die plaats vindt. De focus zal daarom niet meer bestaan uit het genereren van nieuwe klanten, maar zal er een focus gelegd worden op het versterken en optimaliseren van bestaande klantenrelaties met als doel succesvol te zijn en te blijven. Hoe realiseer je dit? De consumentenbehoeften veranderen. In deze multidimensionale 24/7 realiteit keren consumenten terug naar menselijkheid, bezinning en betekenis. De consument wil persoonlijk contact en kwaliteit. E-commerce 3.0 wordt daarom gedefinieerd door een naadloze klantervaring met betrekking tot alle apparaten en contactmogelijkheden.

De groei van e-commerce moet komen uit de kracht van relaties. Luisteren naar klanten, analyseren van het gedrag en inspelen op de behoeften staan hieraan ten grondslag. Dit vereist een nieuwe werkwijze. Feilloze klantbeleving binnen alle facetten van de e-commerce is nodig om de consument te behouden. Je succes hangt af van de mogelijkheden die je hebt en hoe je de mogelijkheden inzet om de consument op een relevante wijze te benaderen. Dit brengt de volgende ontwikkelingen met zich mee:

Personalisatie

Personalisatie = 'De trend om informatie, communicatie en transactie voor één persoon geschikt te maken, op basis van informatie over persoonlijke gewoonten en voorkeuren, verzameld via acties op internet.'

Vanuit de consumentenbehoefte is verdere personalisering van je toepassingen nodig. Het is de kunst om de juiste boodschap bij de juiste klant op het juiste moment te krijgen. Consumenten stellen hogere eisen aan de communicatie die ze bereikt. Berichten moeten in het E-commerce 3.0 tijdperk bij voorkeur gepersonaliseerd zijn, in de vorm van e-mails, productsuggesties, alerts of updates op social media, op de website of op een mobiele app. “De kansen voor de toekomst liggen in handen van degene, die daar op een juiste manier op in kan spelen.” stelt trendwatcher Christine Boland in het artikel 'Trends 2013 volgens de trendwatchers'. Een goed artikel ter verdieping van personalisatie is ‘The 4Ps of Personalisation’ van Ashley Friedlein, CEO and Co-founder van Econsultancy.

Database-driven commerce

Om dit te kunnen bewerkstelligen is in het nieuwe tijdperk een ‘database-driven’ mind-set nodig. Database-driven commerce wordt omschreven als; het proces waarbij we de juiste relevante boodschappen naar de juiste klanten versturen op het juiste moment. Om dit te kunnen afstemmen zijn database analyse en klantensegmentatie hierbij essentieel. Voor het overbrengen van de juiste informatie aan de juiste consument is het nodig regels en richtlijnen per onder andere klantengroep, klantentype, klantsituatie op te stellen. Een duidelijke afstemming van regels en verzendmomenten zal het ‘waste’ percentage verminderen en conversie verhogen. Met E-commerce 3.0 trotseer je de concurrentie door je eigen klantendatabase als uitgangspunt te nemen.

Conversie optimalisatie

De verschuiving van belangrijkheid richting een database-driven mind-set zal bij bedrijven een groei veroorzaken in het gebruik van inbound marketing technieken als ‘Lead Management’, ‘Lead Segmentation’ en ‘Lead Nurturing’. Laagdrempelige DIY testing oplossingen zoals Visual Website Optimiser en Optimizely zullen ook actiever worden ingezet. Vanuit de database analyse zal ook het gewenste communicatiekanaal inzichtelijk worden en vormen cross-channel oplossingen, zoals toegang tot tablets, smartphones en smart TV, de standaard.

De opkomst van apps

Apps gaan een steeds grotere rol spelen in de interactie met de online wereld en moet voor de toekomst niet onderschat worden. De opkomst van het gebruik van onderling verbonden applicaties voor specifieke taken beantwoord de personalisatie behoefte en stoot ‘all in one’ applicaties van de troon. Bepaalde branches kunnen met de opkomst van apps in gevaar komen. Denk bijvoorbeeld aan de branche voor PC games die grote concurrentie ondergaat van de games verkrijgbaar via apps.

De opkomst van illustraties en video’s

tv_screens_wall

Vanwege de huidige hectische wereld vindt bij de consument een verandering plaats in hoe informatie opgenomen wil worden. “We verlangen naar ongecompliceerdheid, verloren onschuld en kinderlijke eenvoud. Illustratie en andere narratieve expressie is hierbij belangrijk van kunst tot communicatie tot complete winkelinterieurs.” - stelt trendwatcher Christina Boland. Het gebruik van illustraties en video’s maken een groot deel uit van het E-commerce 3.0 tijdperk. Het tijdperk van tien minuten durende interviews is voorbij. Het artikel ‘The rise of video in 2013’ gaat hier verder op in.

Global shifting

Het e-commerce 3.0 tijdperk wordt ook gedefinieerd door de digitale revolutie die gaande is in de opkomende economieën van China, India, Rusland en Brazilie. Internationaliseren draagt bij aan je succes. Nu de markt deze verschuiving doormaakt is het verstandig voor ondernemingen om zich af te vragen of zij met hun online strategie en productaanbod voorbereid zijn op de stress en spanningen van internationalisering.

In dit artikel zijn vijf ontwikkelingen toegelicht die deel uit maken van het nieuwe E-commerce 3.0 tijdperk. Van welke ontwikkelingen denk jij dat ze ook onderdeel zijn van E-commerce 3.0? Laat het me weten, maar vraag jezelf vooral af of jij voorbereid bent op wat komen gaat.

Wil je meer weten over ontwikkelingen en trends waar je op in kunt spelen? Raadpleeg dan ook het overzicht van Marketingfacts. Dit artikel biedt een zeer uitgebreid overzicht.

2 Comments