M-commerce 700

Het afgelopen jaar werd er voor 560 miljoen euro mobiel gekocht. Dat komt neer op 6% van de totale online consumentenbestedingen, die in 2012 uitkwam op 9,8 miljard euro. De m-commerce is dus nog steeds in opmars, aldus de nieuwe M-commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor. Ebay verwacht dat mobiel de motor blijft achter innovatie in het digitale en fysieke retaillandschap. Zanox heeft onlangs een soortgelijk mobiel onderzoek naar buiten gebracht. Uit de data van het bureau blijkt dat Nederland in Europa voorop loopt op het gebied van mobile commerce. Een plaats die we zeker moeten proberen vast te houden.

Populaire productgroepen

De meest populaire productgroep onder de mobiele kopers is kleding. 34% van de kopers koopt kleding online. Andere populaire productgroepen zijn boeken, sportartikelen, verzorgingsproducten en computer hardware. Van de diensten worden vooral tickets via mobiel besteld.

Knelpunten

Het mobiele betalingsverkeer was tot op heden nog één van de knelpunten voor consumenten om mobiele aankopen te verrichten. In februari 2013 heeft Eelco van Wijk, algemeen directeur PayPal Nederland en België, aangegeven dat PayPal volop bezig was met de ontwikkelingen op het gebied van m-commerce.

PayPal

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van PayPal afgelopen week bleek dat PayPal zich heeft ontwikkelt tot een e-commerce platform waarbij mobiel handelen en betalen een strategisch speerpunt is. Een op de vier gebruikers van PayPal heeft afgelopen jaar een aankoop afgerekend met zijn/haar mobiele telefoon. ‘In de loop van 2013 zullen twintigduizend fysieke winkels in Amerika zijn uitgerust om betalingen met PayPal te kunnen ontvangen’, aldus PayPal.

Weer een voorbeeld dat er sprake is van een forse groei binnen de m-commerce. Retailers laten een gouden kans liggen als ze niet in spelen op de mogelijkheden die mobiel biedt. Mobiel is de brug tussen de fysieke en de digitale wereld.