Dealer4Dealer organiseerde op 2 oktober een seminar in samenwerking met ERP-softwareleverancier Exact. Dit jaar stond Exact meets Magento volledig in het teken van e-commerce. De perfecte gelegenheid voor startende webondernemers om zich te oriënteren, maar ook voor de ervaren online ondernemer viel er veel nieuws te ontdekken. Na de opening gaf Bas Nawijn een presentatie over de groei van Magento en aansluitend vertelde Tjitte Folkertsma van MediaCT uitgebreid over de mogelijkheden van de omnichannel ondernemingsstrategie in de nabije toekomst.

Magento

Dat het goed ging met Magento wisten we al, maar toch blijft de enorme groei die het platform het afgelopen jaar wederom heeft doorgemaakt indrukwekkend. Ook wordt er nog steeds hard gewerkt aan de uitbreiding van Magento Enterprise en Magento Community, met het oog op de uitrol van versie 2.0 in 2015. Community-gebruikers hoeven zich het komende jaar niet achtergesteld te voelen. Sommige functies uit de Enterprise-editie zullen ook in Community verschijnen. Welke nieuwe functies het betreft, is nog niet bekend gemaakt. In het blogartikel van mei over Magento Imagine vind je alle ins en outs over de stand van zaken.

Tjitte Folkertsma presenteert bij Exact meets Magento 2014
Tjitte Folkertsma presenteert bij Exact meets Magento 2014

Tjitte Folkertsma van MediaCT presenteert tijdens Exact meets Magento

De toekomst van e-commerce

Tjitte vertelde hoeveel aankopen er in de nabije toekomst online gedaan zullen worden (52% in 2020!) en hoe uw koelkast zelf bestellingen zal doen, die vervolgens door bezorgdrones thuis worden afgeleverd. Maar ook het offline shoppen zal volgens Tjitte veranderen. Via verschillende technische snufjes kan een omnichannel strategie voor ondernemers hun online en offline omgeving dichter bij elkaar brengen. Denk daarbij aan betaalzuilen in winkels waarop klanten het gehele assortiment kunnen inzien, bestellen, afrekenen en direct uit de shop meenemen. Of de inzet van beacons om voorbijgangers via hun mobiele telefoon te attenderen op een leuke aanbieding of uitnodiging. Een klant van MediaCT brengt de omnichannel strategie al in de praktijk: bij Jac Hensen kun je vooraf kledingstukken selecteren in de online shop, die vervolgens in de winkel klaargelegd worden. Mannen hebben vaak geen zin om uitgebreid te gaan zoeken in een kledingzaak. Op deze manier kan er alvast online een selectie worden gemaakt, waarna er in de winkel alleen nog maar gepast en afgerekend hoeft te worden.

Klantinteractie

Dat online shoppen onpersoonlijk is, gaat allang niet meer op. Tegenwoordig zijn er diverse technieken beschikbaar voor interactie met je bezoekers, net zoals in een fysieke winkel. Persuasion (nog maar één artikel op voorraad!) is hier een voorbeeld van, maar ook klantrecensies en het inzetten van social media zijn prima vormen voor het creëren van klantinteractie. Zo zagen we bij Black Milk Clothing de trend onder klanten om zo snel mogelijk een artikel uit de nieuwste collectie te bestellen en hiervan een foto te delen met de juiste hashtags. De foto’s worden vervolgens bij het desbetreffende kledingstuk getoond in de webshop. Of Sportstadion.nl dat sjaaltjes uitdeelt met het verzoek om bij het event een foto met de sjaal te maken en deze te delen zodat je een gratis reis kunt winnen.

Fact Based Marketing

Ook een partner van MediaCT sprak tijdens het seminar. De ‘Break-out sessie’ van Alex van Ginneken van DBK was bedoeld voor de gevorderde webondernemer en zat boordevol bruikbare tips voor de vindbaarheid op Google. Key hierbij is het sturen op feiten en statistieken.

Alex kan ieder onderdeel van je webshop meetbaar te maken. Vervolgens kan er uit alle meetgegevens een conclusie worden getrokken waarmee je je webshop kunt finetunen en een maximaal resultaat kunt behalen. Daarnaast gaf Alex tips met betrekking tot een lastig aspect voor iedere webwinkelier: retentie. Het blijkt namelijk gemakkelijker én goedkoper te zijn om van een nieuwe klant een terugkerende klant te maken, dan je te richten op het aantrekken van nieuwe (eenmalige) klanten.

Ook heeft Alex een aantal tools besproken. Met Google Analytics zijn een heleboel statistieken inzichtelijk te maken. Nadeel is dat Analytics alleen maar inzicht geeft in het verleden. Een goede aanvulling hierop is de toepassing van een dashboard van Klipfolio. Behalve dat hiermee het verleden inzichtelijk kan worden gemaakt, kun je ook kijken wat de toekomst brengt. Door het instellen van targets en doelen wordt de gang van zaken binnen je webshoponderneming in één overzicht in beeld gebracht.

Exact meets Magento

Naast Magento, MediaCT en DBK gaven nog diverse andere ondernemingen presentaties op het seminar. Een greep uit het aanbod van de dag: PayPal, Dealer4Dealer zelf (tevens organisatie van het seminar) en Transsmart. Het was een zeer geslaagde en informatieve dag voor zowel startende als doorgewinterde webondernemers.

Een impressie van het seminar
Een impressie van het seminar
Tjitte Folkertsma (MediaCT) en Alex van Ginneken (DBK) tijdens de afsluiting van Exact meets Magento
Tjitte Folkertsma (MediaCT) en Alex van Ginneken (DBK) tijdens de afsluiting van Exact meets Magento