De afgelopen jaren zijn er steeds meer nieuwe methoden op de markt gekomen om het aantal retouren binnen webshops te drukken. Dit jaar maakt het virtuele pashokje haar opmars in Nederland. Via een virtueel pashokje kan de consument kijken of de kleding goed zit voordat de consument het in het winkelmandje plaatst. Daarmee wordt niet alleen de mogelijkheid voor een retourzending teruggedrongen, het zorgt er ook voor dat de klant minder onzeker is over de aankoop en dus minder snel afhaakt tijdens het doen van een aankoop binnen de webshop.

Virtueel pashokje

Afbeelding 1: Het invullen van je maten

Fits.me

De technologie komt van het Engelse bedrijf Fits.me. Met de technologie krijgt de bezoeker een beter beeld hoe de kleding valt en aanvoelt. Volgens oprichter en CEO van Fits.me Heikki Haldre wordt een belangrijk obstakel bij online shoppen, het niet kunnen passen van kleding, met de tool ondervangen. Klanten krijgen op deze manier meer vertrouwen in het online winkelen. Haldre stelt dat klanten tot 62% vaker overgaan tot een aankoop, in vergelijking met klanten die alleen een tabel tot hun beschikking hebben.

Virtusize

Afbeelding 2: Fits.me

Adidas

Begin april heeft Adidas het virtuele pashokje in haar webshop toegepast. De consument voert de lengte in en de maten van de armen, taille, heupen en borst, waarna de kleding gepast kan worden op een ‘levensecht' personage op het beeldscherm. Adidas is er bij gebaat dat klanten in één keer de juiste maat of goede pasvorm bestellen, zodat het aantal retouren daalt en de consument tevreden kan zijn met haar aankoop in de webshop. Het virtuele pashokje van Adidas is echter nog niet op alle producten van toepassing maar is wel volop in ontwikkeling.

Maten

Afbeelding 3: Het virtuele pashokje

Andere merken zoals Hugo Boss, Superdry, Zalando en Otto werken ook al met de toepassing van Fits.me. Meerdere IT-bedrijven werken aan vergelijkbare softwaresystemen waarmee consumenten digitaal kleding kunnen passen.

Het virtuele pashokje breidt uit

Virtusize biedt klanten de mogelijkheid om een kledingstuk uit de webshop te vergelijken met eenzelfde soort artikel dat zij al in hun eigen kast hebben hangen De kledingstukken worden in de tool over elkaar heen gelegd zodat de consument precies kan zien op welke gebieden het product uit de webshop afwijkt van het ‘oude‘ product. Virtusize biedt de consument hiervoor twee opties. Ten eerste kan de consument een t-shirt van hetzelfde merk uit een eerdere bestelling gebruiken voor het vergelijken. Een oud t-shirt kan dan uit de webshop worden opgeslagen in de virtuele kast van de consument in Virtusize. Ten tweede kan de consument een t-shirt uit de fysieke kast pakken, opmeten en die gegevens doorgeven in de tool. Virtusize maakt op basis van deze date een virtueel t-shirt dat over het nieuwe product wordt gelegd ter vergelijking.

Virtusize

Afbeelding 4: Virtusize.com

Virtusize onderscheidt zich hiermee van Fits.me. Een filmpje op de site virtusize.com geeft precies weer hoe Virtusize werkt.

De maatgegevens die in Virtusize zijn bewaard kunnen worden gebruikt in alle webshops die klant zijn van het bedrijf. Dit zijn volgens Econsultancy.com momenteel 23 online retailers in Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië. De Britse retailer Asos heeft Virtusize afgelopen maand getest op tweeduizend van zijn artikelen. Asos heeft inmiddels aangegeven zo’n 30 procent minder retouren te ontvangen sinds zij Virtusize gebruiken. Met Asos voegt Virtusize een grote naam toe aan zijn lijst met klanten.

Virtuele catwalk Asos

Ook biedt de Britse retailer Asos een virtuele catwalk zodat de consumenten precies kunnen zien hoe kleding aansluit en valt wanneer de consument beweegt. Webshops bieden steeds meer mogelijkheden voor de consument om meer zekerheid te krijgen over zijn of haar aankoop. Doormiddel van de ontwikkelingen als het virtuele pashokje en de virtuele catwalk maak je de beslissing voor de consument tot het doen van een aankoop gemakkelijker. Je zult zien dat je daarmee conversie in de hand werkt en zorgt voor een lager afhaak percentage in jouw webshop. Ook het aantal retouren daalt doordat de consument een betere beslissing kan nemen alvorens het aankopen van een product.

Schermafbeelding 2013-05-17 om 09.55.40

Afbeelding 5: De virtuele catwalk