"Een fles shampoo graag" - en dan niet tegen een medewerker, maar tegen je telefoon of voice assistant. De volgende dag wordt een pakketje met je bestelde shampoo thuisbezorgd, en een computer of telefoon is er niet aan te pas gekomen. Een aantal jaar geleden was dat nog toekomstmuziek, maar met de mogelijkheden van tegenwoordig is het dichterbij dan je denkt. Voice shopping, het bestellen van producten met je stem, is in opkomst. In dit artikel vertellen we je meer.

 

Voice assistants, slimme apparaten met een microfoon en speaker die zijn verbonden met het internet, zijn steeds meer in opkomst. Je kunt ze vragen wat voor weer het wordt, hoe laat het is of wanneer je volgende afspraak is. Of verbind ze met “smart home” apparaten en zet je thermostaat hoger, doe verlichting aan of activeer een alarmsysteem. De digitale assistent in is in opmars, en onderzoeksbureau Statista voorspelt dat er wereldwijd in 2021 maar liefst 1,8 miljard mensen gebruik maken van deze techniek die is terug te vinden op telefoons en home assistants. (zie ook onderstaande grafiek) Wat zijn de kansen die er op shop- en zoekgebied liggen voor webshops?

 Voice assistant shopping voice shopping magento

Amazon, Google & Apple
De twee tech-reuzen Amazon en Google speelden hier in respectievelijk 2015 en 2016 slim op in met de meest bekende voice assistants op de markt: de Google Home en Amazon Echo, die inmiddels in diverse varianten beschikbaar zijn. Waar Amazon Echo in zijn eerste testronde in 2015 nog alleen op uitnodiging beschikbaar was, werd Google Home een jaar later gelanceerd, en kwam Apple in 2017 met de Homepod. Daarnaast is er natuurlijk nog Siri van Apple, Cortana van Microsoft en Google Now op Android, ook van Google. Deze systemen zijn op mobiele telefoons geïntroduceerd, en al langer beschikbaar.

 Amazon Echo, Google Home en Apple Homepod

Amazon Echo, Google Home en Apple Homepod

In Nederland zijn de Google Home en Apple Homepod officieel nog niet beschikbaar (maar daar komt zeer binnenkort verandering in!), en heeft Amazon Echo minder mogelijkheden in Nederland dan in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland. Laat dat je alleen niet tegenhouden, want zeker de Amazon Echo heeft mooie kansen liggen voor voice shopping met een Magento webshop.

De menselijke manier van praten
Mensen communiceren op andere manieren met computers en apparaten dan dat ze met mensen doen. Als gebruikers via een tekstuele zoekmachine zoeken, zijn er verschillende manieren om antwoord te krijgen op hun vraag. Op het moment dat ze willen weten tot hoe laat een winkel open is, kunnen ze “openingstijden winkel” gebruiken - een short tail zoekterm. Met deze zoekterm krijgen zij antwoord op hun vraag, en is het aantal zoekresultaten relatief hoog.

Wanneer mensen “natuurlijke taal” gebruiken, zoals ze dat ook in een gesprek zouden doen, is de vraag vaak anders - “tot hoe laat is de winkel in deze straat open?” - een specifieke vraag met minder antwoorden, en over het algemeen zijn deze preciezer met een short tail zoekterm. Deze langere zoektermen worden dan ook long tail genoemd. Long tail is bij voice search nog belangrijker, omdat er gezocht wordt met natuurlijke taal, en dit vaker long tail zoektermen zijn. Het is dus belangrijk om gevonden te kunnen worden met long tail zoektermen.

Backlinko’s onderzoek naar voice assistants geeft aan dat pagina’s die Google gebruikt om antwoord te geven op de gestelde vraag gemiddeld 2312 woorden bevatten. “Long form content” wordt bij voice search dus als betrouwbaar gezien. De antwoorden die Google teruggeeft via de voice assistant, zijn daarentegen gemiddeld slechts 29 woorden lang! Zorg dus binnen je webwinkel voor goede aanvullende content (bijvoorbeeld blogs) die hierop aansluiten.

Mogelijkheden in Amerika en het Verenigd Koninkrijk
Winkelen met je stem is inmiddels al mogelijk met Amazon Echo in het Verenigd Koninkrijk en Amerika, en Google Home kun je in Amerika gebruiken om daar bijvoorbeeld je dagelijkse boodschappen te bestellen. Amazon Echo werkt via Amazon.com, en Google Home via Google Shopping, waar een aantal grote retailers bij zijn aangesloten. Recent introduceerde Google nog een universeel winkelmandje (Shopping Actions), waarbij webshops tegen een percentage van de verkoop hun producten zichtbaar en bestelbaar kunnen maken in Google Search, Google Express Shopping en natuurlijk de voice assistant. Target, Walmart, Home Depot, Costco en Ulta Beauty zijn hier al bij aangesloten.

 Google Shopping - aanbiedingen van Costco, rechtstreeks via Google te bestellen.

Google Shopping - aanbiedingen van Costco, rechtstreeks via Google te bestellen.

Google zag dat de zoekvraag waar mensen specifieke producten konden kopen steeds vaker voorkwam. Een toename van maar liefst 85% de afgelopen twee jaar, zodoende spelen ze in om de klant te helpen met het vinden van het product dat ze zoeken. Om de concurrentie aan te kunnen met Amazon biedt Google nu dus Shopping Actions aan voor zowel grote als kleine webshops. Shopping Actions is nog niet in Nederland of België uitgerold, maar biedt natuurlijk in de toekomst mooie mogelijkheden voor webshops.

Voice search met Magento
Op dit moment zijn er nog geen concrete mogelijkheden om bestellingen te doen bij een Magento shop met stemcommando’s. Er zijn wel andere mogelijkheden beschikbaar voor Magento, namelijk voice search. Hiermee spreek je een zoekterm in die wordt omgezet in tekst, die vervolgens in de shop wordt gezocht. Dit zorgt voor betere toegankelijkheid voor gebruikers. Sinds de Web Speech API beschikbaar is voor Google Chrome en Firefox, is het ook in te bouwen in Magento 2. De ondersteuning van de Web Speech API wordt steeds groter, en kan inmiddels door ongeveer 60% van de gebruikers gebruikt worden. Dit percentage kan nog verder omhoog op het moment dat Safari, de standaardbrowser van macOS en iOS, voor Mac computers en iPhones ook ondersteuning verleent. Meer weten over deze mogelijkheid, of het zelf inbouwen? Lees dan deze blog van Adrian Bece over de integratie in Magento 2.

 Voorbeeld Magento Voice Search van Adrian Bece

Voorbeeld Magento Voice Search van Adrian Bece

Informatie opvragen vanuit Magento
Er zijn meer mogelijkheden om gebruik te maken van de functionaliteiten van de slimme home assistants. Alan Kent schreef een artikel over het maken van een toepassing voor de Amazon Echo die informatie uit Magento kan aanroepen (een “skill”). Hierbij kon hij met het commando “Alexa, ask my webstore how many red dresses are in stock” in zijn Magento webshop opvragen hoeveel rode jurken er nog op voorraad waren. Deze data kwam vervolgens terug bij de Amazon Echo, die uitsprak hoeveel jurken er nog op voorraad zijn. Ook bouwde hij opties om op te kunnen vragen of de webshop nog online is. Dit is handig voor de eigenaar, of medewerkers van de webshop, maar het zou natuurlijk ook goed kunnen dienen als mogelijkheid om als klant de status van je bestelling op te vragen.

alexa.jpg

Dat dacht Tom Robertshaw ook. Hij ontwikkelde aan de hand van de ideeën van Alan Kent een Skill voor de Amazon Echo waarmee hij onder andere de status van zijn bestelling kon opvragen. Hij controleerde een order, en als respons van de Amazon Echo kreeg hij “Your order has been shipped.” Met zo’n slimme oplossing met een home assistant kan een klant dus op de hoogte gehouden worden, zonder dat hij een telefoon of computer nodig heeft om de bestelstatus op te vragen. Met REST API die Magento in zowel Magento 1 als Magento 2 beschikbaar heeft, is er ontzettend veel op te vragen. Bekijk hier de video die Tom maakte over het proces. Denk aan openingstijden bij omnichannel, maar ook klantenservice mogelijkheden zoals het doorgeven van een telefoonnummer of e-mailadres. Dit is dan ook nog pas het topje van de ijsberg, en we zijn benieuwd wat er verder wordt ontwikkeld!

Voice shopping is dus al een tijdje in ontwikkeling, maar staat qua mogelijkheden in Nederland in de kinderschoenen. Er zijn nu al zeker mogelijkheden die je kunt implementeren, zoals voice search, en een "Skill". We kijken graag vooruit naar welke mogelijkheden nog gaan komen, zodra slimme home assistants zoals Google Home, Apple Homepod en Amazon Echo ook ondersteuning hebben voor Nederlandse spraak en feedback. Voice shopping is namelijk een mooie aanvulling op het omnichannel retail landschap, met een stuk techniek dat dichterbij de klant komt dan ooit.

Alexa, end this blog
“- Ok, ending the blog