Viewing entries in
Berichten vanuit ons

E-commerce is dead, long live commerce!

E-commerce is dead, long live commerce!

E-commerce werd in het begin van de 21e eeuw nog gezien als een hype. Inmiddels is het (ver)kopen via internet niet meer weg te denken uit ons leven. De cijfers spreken voor zich: experts verwachten dat de online omzet de komende jaren nog met dubbele cijfers zal groeien.

Even voorstellen... Jan-Marten de Boer

Even voorstellen... Jan-Marten de Boer

MediaCT heeft altijd geïnvesteerd in kennis, ontwikkeling en uitbreiding van het team. Met inmiddels 25 fulltime collega’s werken we vol enthousiasme aan de meest uiteenlopende projecten. Sinds kort hebben we er een nieuwe collega bij: Jan-Marten.

Herziening Algemene Voorwaarden

MediaCT heeft een aantal optimalisaties doorgevoerd aan haar dienstverlening en werkwijze. Als gevolg van deze optimalisaties hebben wij onze Algemene Voorwaarden herzien, ingaande per 30 juni 2015. De gewijzigde algemene voorwaarden leest en download u op de pagina mediact.nl/algemene-voorwaarden. Hiermee komen de huidige Algemene Voorwaarden te vervallen.

Bent u klant van MediaCT en heeft u vragen over onze nieuwe Algemene Voorwaarden, neem dan gerust contact met ons op.

E-commerce Live! 2015

E-commerce Live! 2015

De Beurs van Berlage gonsde op 2 juni van de laatste ontwikkelingen, nieuwste trends, beste tactics en innovatieve mogelijkheden op het gebied van e-commerce. De eerste editie van E-commerce Live! van Emerce bracht de grotere retailers, webshops, direct sellers, fabrikanten, groothandel en merken samen om te praten en ervaringen uit te wisselen over de belangrijkste aspecten van het online ondernemen.

Terugblik Meet Magento 2015

Terugblik Meet Magento 2015

Op 27 en 28 mei vond voor de zevende keer op rij het jaarlijkse Meet Magento evenement plaats. Als Gold sponsor van het evenement was MediaCT goed vertegenwoordigd. In de Jaarbeurs in Utrecht werd aandacht besteed aan een scala van onderwerpen op het gebied van e-commerce en Magento.

Prijzenregen op Meet Magento event

Prijzenregen op Meet Magento event

Meet Magento is een event dat in 28 landen voor en door de Magento-community wordt georganiseerd. Meet Magento streek op 27 en 28 mei voor het 7e jaar in Nederland neer, in de Jaarbeurs in Utrecht om precies te zijn.

Update: 10 jaar MediaCT

Update: 10 jaar MediaCT

In april 2015 vieren wij ons 10-jarig jubileum! Daarom blikken we in deze blog terug op de vlucht die MediaCT de afgelopen jaren heeft genomen. Het voelt nog zo kort geleden dat we vanuit de woonkamer van een studentenwoning startten met het bedrijf. Met trots kunnen we stellen dat de afgelopen 10 jaar een groot succes zijn geweest.

Highlights van de Magento Imagine conferentie

Highlights van de Magento Imagine conferentie

Ook dit jaar mocht ik naar de Magento Imagine conferentie in Las Vegas. Samen met ruim 2.400 mensen uit 45 landen ben ik 3 dagen lang, van ‘s ochtends vroeg tot diep in de nacht, volledig ondergedompeld in de wereld die de Magento Community heet.

Webwinkel Beaumotica wint prestigieuze internationale award

Webwinkel Beaumotica wint prestigieuze internationale award

In de nacht van 21 op 22 april werden in Las Vegas de winnaars van de internationale Imagine Commerce awards bekend gemaakt. Ook de webwinkel van Beaumotica viel, als eerste Nederlandse partij ooit, in de prijzen. De door MediaCT ontwikkelde webshop won de award voor Best Tiny-Screen/Mobile Experience!

Meet Magento 2015

Meet Magento 2015

Magento is het populairste en bekendste e-commerce platform in de markt. Meer dan 240.000 webwinkels draaien op Magento en jaarlijks worden er meer dan 25 miljard transacties gedaan. Het platform is populair bij zowel grote, gerenommeerde merken als startende webwinkels die snel willen groeien. Met deze brede doelgroep mag Magento zich met recht wereldmarktleider noemen. Na een zeer geslaagde editie vorig jaar organiseert Dutchento ook in 2015 het grootste Magento event van Nederland: Meet Magento.

Altijd snel en actueel met Full Page Cache en slimme herindexatie van Magento EE

1 Comment

Altijd snel en actueel met Full Page Cache en slimme herindexatie van Magento EE

Is je webshop traag op drukke momenten en haken potentiële kopers hierdoor af? Dat zit er dik in, want bezoekers en zoekmachines houden nu eenmaal van een snelle webshop. Magento Enterprise biedt een aantal belangrijke performance features, zoals Full Page Cache. Deze functionaliteit heeft een grote invloed op de snelheid van je webshop door pagina’s niet telkens helemaal opnieuw op te bouwen, waardoor je webshop meer bezoekers kan bedienen. Incrementele herindexatie, zoals dit heet, is een efficiënte manier om data te vernieuwen, zodat de shop snel en actueel blijft.

1 Comment

E-commerce en e-mail marketingtrends in 2015

E-commerce en e-mail marketingtrends in 2015

In 2015 is een van de uitdagingen van webshopeigenaren het op het juiste moment met de juiste boodschap bereiken van de doelgroep. Dit is altijd al het geval zou je zeggen, maar in 2015 geldt dat nog meer dan ooit tevoren. De reden hiervoor is dat consumenten per dag al vele honderden tot duizenden signalen te verwerken krijgen. Binnen al die signalen moet de webshop-eigenaar opvallen. Hoe? Dat wordt kort in dit artikel omschreven.

Nieuwste cijfers online consumentenbestedingen 2014

Nederlanders (15+) hebben in 2014 gezamenlijk € 13,96 miljard (inclusief BTW) uitgegeven aan online aankopen. Aan online aankopen van producten is in 2014 € 7,02 miljard uitgegeven, aan diensten heeft de Nederlandse consument online € 6,94 miljard besteed. Vergelijken we productverkoop met de Nederlandse detailhandel dan is het online aandeel gestegen van 6,6% in 2013 naar 7,6% in 2014. Daarover later in deze blogpost veel meer. Laten we beginnen met de basis cijfers uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org door GfK en mogelijk gemaakt door PostNL.’

Groei online bestedingen 2e helft 2014 grootste in laatste 5 jaar

Kijken we naar de groei van de online bestedingen dan bedroeg die in 2014 8,4%, vergelijkbaar met de groei van 2012 en 2013 (8,6% versus 8,5%). Maar het is opvallender als we de halve jaren met elkaar vergelijken. In de laatste 5 jaar zijn de online consumentenbestedingen niet zo hard gestegen als in de tweede helft van 2014. Het stijgingspercentage van de periode juli-dec 2014 bedroeg maar liefst 11,9%, meer dan de groei in die periode in 2013 (8,6%), 2012 (8,7%), 2011 (8,5%) en 2010 (11,6%).

Groeipercentage 1e halfjaarGroeipercentage 2e halfjaar
2010n.a.11,6%
201110,3%8,5%
20128,5%8,7%
20138,4%8,6%
20145,0%11,9%

Bron: GfK Consumentenpanels en Thuiswinkel Markt Monitor Blauw Research 2013-2

Online aandeel verkoop diensten aanzienlijk hoger dan bij producten

De absolute online bestedingen aan producten (€ 7,02 miljard) enerzijds en diensten (€ 6,94 miljard) anderzijds zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. Kijkend naar de online aandelen zijn er echter grote verschillen zichtbaar tussen aankopen van producten en diensten.

De zeven miljard euro die Nederlanders in 2014 online uitgeven aan de aankoop van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, vertegenwoordigt 10,2% van de totale bestedingen aan productaankopen. Maar als het gaat om de aankoop van diensten, zoals reizen en verzekeringen, is een ander beeld vast te stellen: 67% van alle bestedingen aan aankopen van diensten komt voort uit het online kanaal.

In totaal is hiermee 17,6% van alle bestedingen binnen de totale markt, zoals die binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor is geformuleerd, afkomstig uit het online kanaal. Voor webwinkels en retailers zijn deze aandelen belangrijk, omdat ze het beste beeld geeft hoe het met hun specifieke product- of dienstencategorie gesteld is.

Aandeel online producten in Nederlandse detailhandel circa 7,6%

Een andere veel gehanteerde benchmark is natuurlijk die van online verkochte producten versus de verkochte producten en goederen in de detailhandel. Vergelijken we bestedingen aan online gekochte producten met de totale bestedingen aan consumentenproducten, dan bedraag het online aandeel inmiddels circa 7,6%. Ik moet hier het woordje circa bijzetten omdat we gebruik hebben gemaakt van de meest recente ramingen die we in de afgelopen week met het CBS hebben overlegd.

Totale bestedingen van huishoudens aan producten bijna  €93 miljard

Deze cijfers komen ook overeen met de detailhandel cijfers die het Ministerie van Economische Zaken morgen gaat publiceren bij het overhandigen van de Retailagenda aan Minister Kamp. In een overleg met de immer kritische vastgoedsector afgelopen vrijdag, kon men zich ook daar vinden in de totale bestedingen van huishoudens aan producten, die op basis van CBS cijfers dus geschat worden op bijna €93 miljard.

Het online aandeel van gekochte producten in vergelijking met de totale bestedingen aan consumentenproducten bedroeg dus circa 7,6%. Het online aandeel steeg daarmee een volle procent punt ten opzichte van 2013, toen het online aandeel circa 6,6% bedroeg. Daarmee kunnen we voorzichtig afleiden dat er in 2014 sprake was van een lichte groei van consumentenbestedingen, maar dat die hele klein groei van zo’n half miljard euro, volledig tot stand komt door de groei van de online aankoop van producten, die € 7,02 miljard euro bedroeg. Het is een trend die ik bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten onlangs hoorde: de stijging van detailhandelsverkopen worden ook in de Verenigde Staten veroorzaakt door de verdere groei van online aankopen van producten.

Welke cijfers worden niet meegerekend?

Voor de kritische lezers van deze blog en de cijferfetisjisten: in de definitie van consumentenbestedingen van Thuiswinkel.org en GfK zijn de detailhandels uitgaven van consumenten in tankstations, bij apothekers en in delen van de ambulante handel niet meegenomen. Voor( web)winkels zijn deze ook niet zo relevant natuurlijk. In de cijfers en ramingen van CBS –zij spreken van totale bestedingen van huishoudens- zijn deze uiteraard wél meegenomen.  Niet meegenomen in de cijfers van alle partijen zijn voertuigen (auto’s, motoren), evenals uitgaven van huishoudens voor energie en brandstoffen.

Ook de uitgaven aan  keukens zijn niet meegenomen door alle partijen: door Thuiswinkel.org en GfK niet omdat er nog nauwelijks keukens online worden gekocht, door het CBS niet omdat zij de aanschaf van keukens zien als een investering. Ik kan me voorstellen dat we de aanschaf van keukens in de komende jaren wel gaan meerekenen. In de cijfers van CBS zitten bijvoorbeeld wel weer de consumentenbestedingen van (legale) koffieshops. Dat je het maar weet. En alle cijfers, van zowel Thuiswinkel.org, GfK en CBS zijn uitgaven van consumenten en huishoudens inclusief BTW.

Meer over online consumentenbestedingen in de Thuiswinkel Markt Monitor

Al deze cijfers komen, zoals hopelijk bekend, uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor. Hét onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL. Door de hulp van PostNL zijn we in staat om het onderzoek gratis aan te bieden, 4x per jaar maar liefst, aan al onze meer dan 2100 leden en aan al onze trouwe business partners. Kijk op onze website ook even naar het filmpje dat PostNL heeft gemaakt. Zo’n filmpje zegt vaak meer dan zo’n lange blogpost met cijfers en analyse. Maar dat mag de lezer zelf concluderen.

- Bron: Wijnand Jongen (wijnandjongen.nl)

E-commerce events 2015

E-commerce events 2015

E-commerce speelt een steeds grotere rol in onze maatschappij. De markt blijft groeien, net als het aantal vragers en aanbieders. Het is interessant om te weten wat de strategie is van de grote namen in uw branche en hoe zij inspelen op de wensen en behoeften van hun klanten. Wat weet u eigenlijk van de laatste trends en ontwikkelingen in uw markt? En wat weet u over het behalen van een hogere conversie? Op deze en allerlei andere vragen krijgt u antwoord tijdens de verscheidende e-commerce events die Nederland rijk is.

PIM integreren met Magento voor een optimaal e-commerce ecosysteem

PIM integreren met Magento voor een optimaal e-commerce ecosysteem

Product Information Managementsystemen worden steeds populairder. Meer en meer vormen ze de spil tussen ERP-, WMS-, OMS- en CMS-systemen en e-commerce platformen, ook bij Magento-webshophouders. Momenteel heeft minder dan 10% van alle bedrijven een PIM-systeem in gebruik. Toch zien we dat het aantal partijen dat voor een PIM-systeem kiest, elk jaar hard groeit. Maar hoe werkt een PIM-systeem en wat heb je eraan? In dit artikel vertellen we waarom een PIM-systeem belangrijk is voor je e-commerce strategie.

De toekomst van e-commerce

De toekomst van e-commerce

Volgens het marktonderzoek van Thuiswinkel ligt het totale aantal online aankopen in 2014 op 30.636.152 en zijn er zo’n 9.911.944 online kopers. De top 3 branches met het grootste online aandeel op basis van bestedingen zijn...

Even voorstellen: Femke en Igor

Even voorstellen: Femke en Igor

MediaCT heeft altijd geïnvesteerd in kennis, ontwikkeling en uitbreiding van het team. Met inmiddels 21 fulltime collega's werken we vol enthousiasme aan de meest uiteenlopende projecten. Sinds kort hebben we er twee collega's bij: Femke de Lezenne Coulander en Igor Wulff.

MediaCT: eerste 100% gecertificeerde Magento-team van Nederland

MediaCT: eerste 100% gecertificeerde Magento-team van Nederland

Als eerste bureau in Nederland heeft MediaCT een volledig gecertificeerd Magento-ontwikkelteam. Alle ontwikkelaars van MediaCT, die stuk voor stuk over meerdere jaren relevante werkervaring beschikken en ook nog eens op hetzelfde kantoor werken, zijn officieel Certified Magento Developer.

Enorme stijging online aankopen in 2020

Enorme stijging online aankopen in 2020

Van alle internetgebruikers in Nederland hebben er 10,8 miljoen in 2013 iets online gekocht. Dat is opnieuw een stijging ten opzichte van het jaar daarvoor (10,6 miljoen) en ook voor 2014 wordt verwacht dat de stijging in online aankopen doorzet. Vorig jaar werd 20% van nagenoeg alle bestedingen online gedaan. In het eerste kwartaal van 2014 was dat al 22%.