amac-header.jpg
amac-macbook-mockup.jpg
amac-ipad-watches.png
amac-education-2.jpg
amac-iphone-mockup.jpg
amac-header.jpg

Amac


Apple Premium Reseller

Lees de case

SCROLL DOWN

Amac


Apple Premium Reseller

Lees de case

Amac is de snelst groeiende Apple Premium Reseller met 47 fysieke winkels verspreid over Nederland. Ter realisatie van een ‘bricks & clicks’ strategie heeft MediaCT voor Amac een geheel vernieuwde Magento Enterprise webshop gerealiseerd die het online bestellen van producten mogelijk maakt. Daarbij vormt de nieuwe webshop de eerste stap in de richting van een volledig geïntegreerde omnichannel retail benadering. MediaCT heeft tijdens dit proces gefungeerd als een partner en technisch specialist om de doelstellingen te bewerkstelligen.

amac-macbook-mockup.jpg

Beweegredenen realisatie a-mac.nl


 

Ter realisatie van de doelstellingen en inventarisatie van de wensen bleek een volledig vernieuwde webshop implementatie nodig. De huidige shop was verouderd en aan vernieuwing toe met een fris en clean design passend bij de identiteit van de Apple Premium Reseller Amac. Vanwege de lange termijn strategie en de gewenste effectieve marketing mogelijkheden is gekozen voor een Magento Enterprise implementatie.

 

Beweegredenen realisatie a-mac.nl


 

Ter realisatie van de doelstellingen en inventarisatie van de wensen bleek een volledig vernieuwde webshop implementatie nodig. De huidige shop was verouderd en aan vernieuwing toe met een fris en clean design passend bij de identiteit van de Apple Premium Reseller Amac. Vanwege de lange termijn strategie en de gewenste effectieve marketing mogelijkheden is gekozen voor een Magento Enterprise implementatie.

 

Met de realisatie van een geheel nieuwe webwinkel wil Amac de volgende doelstellingen bewerkstelligen:

  • Een belangrijke stap zetten in de richting van een omnichannel retail benadering
  • De consument optimaal benaderen d.m.v. speciaal getargete winkelzichten
  • Een optimale verbinding tussen de fysieke winkels en de webwinkel faciliteren
  • Hierdoor extra traffic naar de fysieke winkel genereren
  • Conversiestijging op accessoires stimuleren door middel van gerelateerde up- en crosssells in de checkout
  • Zich positioneren als ‘Apple specialist in de buurt’
 

 

De samenwerking tussen Amac en MediaCT

MediaCT is vanaf het begin partner geweest bij het realiseren van de nieuwe webwinkel voor Amac. Voorafgaand aan het realiseren van de webhop A-mac.nl zijn alle wensen van Amac geïnventariseerd en in kaart gebracht. Hierbij heeft MediaCT er voor gezorgd dat de tot stand gebrachte SAP koppeling met het ERP systeem succesvol met de backoffice van Magento is geïntegreerd. De nieuwe webwinkel is succesvol en geheel volgens planning door MediaCT opgeleverd en gelanceerd. Ook voor de doorontwikkeling blijven Amac en MediaCT intensief samenwerken voor een optimale uiteenzetting van de gekozen strategie.

 

 

Omnichannel retailing

De nieuwe webshop is de eerste stap in de richting van de omnichannel retail benadering die Amac nastreeft. Omnichannel wordt gezien als de overtreffende trap van multichannel. Het betreft hier een transparant en geïntegreerd proces, waarbij alle verkoop- en communicatiekanalen die de klant als uitgangspunt heeft vlekkeloos in elkaar overlopen. De eerste stap richting omnichannel retailing is voor Amac bewerkstelligd door de koppeling met de fysieke winkels die in de webwinkel zichtbaar is. De webshop van A-mac.nl maakt gebruik van een geavanceerde E-store Locator. De E-store Locator legt een verbinding tussen de webshop en de fysieke winkels van Amac. Door het invoeren van de postcode kan de dichtstbijzijnde Amac winkel in de buurt gelokaliseerd worden met daarbij inzicht in de voorraden. Verder in deze case gaan we hier dieper op in.

amac-storefinder.png
amac-ipad-watches.png

Amac is de ‘Mac specialist in de buurt’


De E-store Locator helpt Amac zich te positioneren als de ‘Apple specialist in de buurt’. Door middel van de E-store Locator kan Amac zijn vele locaties tonen en kunnen consumenten ook daadwerkelijk de Amac winkel in de buurt vinden. Amac hoopt hier meer bewustwording te creëren en door deze transparantie meer bezoek naar de fysieke winkels te genereren. Direct na live-gang levert de E-Store Locater al positieve resultaten op. Er wordt door de bezoekers actief gebruik gemaakt van de functionaliteit.

Amac is de ‘Mac specialist in de buurt’


De E-store Locator helpt Amac zich te positioneren als de ‘Apple specialist in de buurt’. Door middel van de E-store Locator kan Amac zijn vele locaties tonen en kunnen consumenten ook daadwerkelijk de Amac winkel in de buurt vinden. Amac hoopt hier meer bewustwording te creëren en door deze transparantie meer bezoek naar de fysieke winkels te genereren. Direct na live-gang levert de E-Store Locater al positieve resultaten op. Er wordt door de bezoekers actief gebruik gemaakt van de functionaliteit.

Inzicht in de voorraadstatus

Om zoveel mogelijk transparantie en duidelijkheid aan de consument te bieden heeft de consument inzicht in de product voorraadstatus binnen zowel de verschillende fysieke winkels als wel de status in de webwinkel. Er is een speciale voorraad kleurwaardering functionaliteit ontwikkeld die in verbinding staat met het voorraadsysteem van Amac. De kleurwaardering is zichtbaar bij het bestellen van een product op de productpagina maar is ook zichtbaar bij de selectie van de fysieke winkel om het product af te halen. De functionaliteit toont aan in hoeveel winkels het product voorradig is.

Verder wordt bij de voorkeur voor afhalen in de winkel ook de voorraadhoeveelheid van het product zelf aangegeven. Door het gebruik van een groene, oranje en rode kleur wordt onderscheid gemaakt in de statussen ‘in voorraad’, ‘beperkt in voorraad’, en ‘niet in voorraad’. Door transparantie te geven in het voorraadbestand weet de consument precies de status van het product en voorkomt dit onzekerheden.

 

 

Voorraad check-up in winkelwagen voor keuze ‘afhalen in winkel’ of ‘thuisbezorgen’

Het kan zijn dat de consument een locatie heeft geselecteerd waar het gewenste aantal van het artikel niet op voorraad is. Als de consument gekozen heeft een iPad en een lightning usb kabeltje af te halen in Apeldoorn en er is in Apeldoorn geen kabeltje op voorraad, dan krijgt de klant de melding dat het product in Apeldoorn niet op voorraad is. De consument heeft vervolgens de keuze om de afhaallocatie te wijzigen, de producten thuis te laten bezorgen of het desbetreffende product uit de winkelwagen te verwijderen. Op deze manier is de consument op de hoogte van de voorraad en ontstaat er geen miscommunicatie over de winkelvoorraad die op dat moment aanwezig is in de winkel. Er verschijnt een pop-up in het scherm met de melding dat het product niet voorradig is. De bestelling kan worden afgerond als de klant voor ‘thuisbezorgen’ kiest of als er een nieuwe locatie is gekozen om de bestelling af te halen.

 

 

Amac maakt gebruik van de one-page-checkout

Amac maakt gebruik van de One-Page-Checkout om de klant op een efficiënte manier aan het betalingsproces te laten deelnemen. Conventionele checkouts bestaan vaak uit een groot aantal invulvelden, verdeeld over verschillende pagina’s. Elke pagina vormt dan een stap van het afrekenproces. De One-Page-Checkout zorgt ervoor dat de klant maar enkele stappen hoeft te doorlopen bij het afhandelen een betaling, allemaal op dezelfde pagina. Dit zorgt voor een verkleining van het afhaakpercentage tijdens het afrekenen van een product. De One-Page-Checkout bevat vijf stappen, het factuuradres, de verzendgegevens, de verzendwijze, de betaalwijze en het besteloverzicht.

amac-education-2.jpg

Amac zet in op scholengemeenschappen


Een van die unieke winkelzichten zijn de schoolgemeenschap portalen. Amac biedt binnen het generieke onderwijs een speciale korting voor studenten en docenten aan. Om dit ook online te bieden heeft MediaCT speciale portalen aangemaakt. Zowel scholieren als docenten kunnen inloggen met een speciaal voor hen geselecteerde code om producten met korting in de webshop van A-mac.nl aan te schaffen. Ook kunnen docenten en consumenten een leasecontract afsluiten om de producten van A-mac.nl te leasen. De verschillende winkelzichten zijn ingericht naar het design van de school en bevat zowel het logo van de school als het logo van A-mac.nl .

Amac zet in op scholengemeenschappen


Een van die unieke winkelzichten zijn de schoolgemeenschap portalen. Amac biedt binnen het generieke onderwijs een speciale korting voor studenten en docenten aan. Om dit ook online te bieden heeft MediaCT speciale portalen aangemaakt. Zowel scholieren als docenten kunnen inloggen met een speciaal voor hen geselecteerde code om producten met korting in de webshop van A-mac.nl aan te schaffen. Ook kunnen docenten en consumenten een leasecontract afsluiten om de producten van A-mac.nl te leasen. De verschillende winkelzichten zijn ingericht naar het design van de school en bevat zowel het logo van de school als het logo van A-mac.nl .

De zoekfunctie van MediaCT

Amac werkt samen met de intelligente zoekmachine Solr. De zoekmachine is gekoppeld aan Magento waardoor betere zoeksuggesties kunnen worden geboden. De zoekmachine bevat een speciaal ingebouwde functionaliteit voor de spellingscontrole. Gebruikt de consument de zoekterm ‘Aipad’, dan toont de zoekmachine het bericht ‘Did you mean pad or ipad?’ In plaats van ’Sorry not found’. Dit vergroot de kans op een geslaagde zoekactie en meer aankopen. De zoekfunctionaliteit van A-mac.nl toont niet alleen het productaanbod maar ook de hoeveelheid zoekresultaten die een zoekopdracht omvat. De consument wordt op deze wijze optimaal geïnformeerd over het productaanbod. Typt de consument bijvoorbeeld de naam zwart in dan geeft de zoekmachine alle zoekresultaten weer met de kleur zwart. Onderstaand voorbeeld geeft een overzicht van hoe de functionaliteit werkt.

 

 

Verschillende winkelzichten voor specifieke klantengroepen

Naast de consument wil Amac verschillende klantengroepen gericht benaderen om zo aan de verschillende wensen en eisen te voldoen en een unieke en onderscheidende ervaring per klantengroep te bieden. Om dit te bewerkstelligen is gekozen voor het opzetten van diverse winkelzichten.

A-mac.nl maakt in de basis gebruik van drie winkelzichten. Een winkelzicht speciaal ingericht voor consumenten, voor bedrijven en voor instanties in het generieke onderwijs. De winkelzichten worden ook wel de personalised webshops van A-mac.nl genoemd. De winkelzichten van A-mac.nl maken het mogelijk het productaanbod te targetten op de specifieke klantengroep. Op deze manier kan Amac de verschillende soorten klanten op een persoonlijke wijze bedienen, beter in spelen op de specifieke wensen en het aankooppercentage verhogen.

amac-iphone-mockup.jpg

De toekomst


Een optimale integratie van de online webshop naar de fysieke winkels is met de realisatie van A-mac.nl bewerkstelligd. De volgende stap is om vanuit de fysieke winkel ook een integratie naar de online shop te realiseren. Te denken valt aan een koppeling waarbij je in de fysieke winkel kunt zien wat jij als consument in de webwinkel hebt gekocht. Maar ook wil Amac het retourproces van online gekochte producten in de fysieke winkel gaan faciliteren. Iets wat tot nu toe nog niet mogelijk is. Verder zal er in de toekomst gewerkt worden aan het responsive design van de webshop om tegemoet te komen aan het mobiele gebruikersgemak van de consument.

De toekomst


Een optimale integratie van de online webshop naar de fysieke winkels is met de realisatie van A-mac.nl bewerkstelligd. De volgende stap is om vanuit de fysieke winkel ook een integratie naar de online shop te realiseren. Te denken valt aan een koppeling waarbij je in de fysieke winkel kunt zien wat jij als consument in de webwinkel hebt gekocht. Maar ook wil Amac het retourproces van online gekochte producten in de fysieke winkel gaan faciliteren. Iets wat tot nu toe nog niet mogelijk is. Verder zal er in de toekomst gewerkt worden aan het responsive design van de webshop om tegemoet te komen aan het mobiele gebruikersgemak van de consument.

Heeft u een e-commerce vraagstuk?