brandfield-omnichannel-case.jpg
brandfield-merkbeleving.jpg
brandfield-checkout.jpg
brandfield-mediact-specialist.jpg
brandfield-scrum-samenwerking.jpg
brandfield-omnichannel-case.jpg

Brandfield


Als pionier schudden we de branche graag wakker

Lees de case

SCROLL DOWN

Brandfield


Als pionier schudden we de branche graag wakker

Lees de case

Waar de meeste spelers het in de juweliersbranche zwaar hebben, gaat Brandfield juist als een speer. “Hoewel we recentelijk nog verhuisd zijn naar een bedrijfspand met vijf keer zo veel magazijnruimte, dreigen we ook hier uit ons jasje te groeien”, zegt algemeen directeur Jacco Tas. "Zoals ik het nu zie, zullen we de kerstdrukte dit jaar maar net aankunnen vanuit deze locatie."

 

In tegenstelling tot de meeste bedrijven in de branche, die in navolging van hun offline activiteiten voorzichtig experimenteren met een webshop, begon Brandfield als pure online speler en opende het pas jaren later een fysieke vestiging. De winkel in Groningen werd geopend in 2013, gevolgd door de Brandfield Boutique in de 9 Straatjes in Amsterdam in 2017.

Als pionier in de juwelierswereld vindt Jacco het niet erg om de branche wakker te schudden. Hij vertelt dat er in zijn segment verrassend weinig omnichannel-spelers actief zijn. “Gek als je het mij vraagt, want onze doelgroep oriënteert zich, zelfs wanneer de aankoop in een fysieke vestiging plaatsvindt, veel online.”


 

Awards & nominaties

 
Ranking in Deloitte Technology Fast 50 2016

Ranking in Deloitte Technology Fast 50 2016

Nominatie Magento Imagine Excellence Awards 2016

Nominatie Magento Imagine Excellence Awards 2016

Nominatie Meet Magento Awards 2016

Nominatie Meet Magento Awards 2016

Ranking top 10 in de e-commerce 50

Ranking top 10 in de e-commerce 50

Winnaar FD Gazellen Award 2016

Winnaar FD Gazellen Award 2016

 
brandfield-merkbeleving.jpg

Hoe Brandfield de best mogelijke merkbeleving biedt


Het succes van Brandfield is grotendeels afhankelijk van de merken die het bedrijf verkoopt. Een goede samenwerking met de leveranciers is dan ook essentieel. "Waar consumenten steeds vaker online shoppen, zien sommige merken het liefst iedereen nog naar een fysiek verkooppunt komen. Wij snappen de achterliggende reden heel goed. Persoonlijk advies en de merkbeleving komen beter tot hun recht in een winkel. Mede hierom hebben we geïnvesteerd in een extra stenen vestiging." Maar Jacco heeft hier wel een kanttekening bij. "Het is wel wat beperkt gedacht. Op maandagen en dinsdagen is het opvallend stil in winkelcentra, terwijl dit online belangrijke omzetdagen zijn."

Hoe Brandfield de best mogelijke merkbeleving biedt


Het succes van Brandfield is grotendeels afhankelijk van de merken die het bedrijf verkoopt. Een goede samenwerking met de leveranciers is dan ook essentieel. "Waar consumenten steeds vaker online shoppen, zien sommige merken het liefst iedereen nog naar een fysiek verkooppunt komen. Wij snappen de achterliggende reden heel goed. Persoonlijk advies en de merkbeleving komen beter tot hun recht in een winkel. Mede hierom hebben we geïnvesteerd in een extra stenen vestiging." Maar Jacco heeft hier wel een kanttekening bij. "Het is wel wat beperkt gedacht. Op maandagen en dinsdagen is het opvallend stil in winkelcentra, terwijl dit online belangrijke omzetdagen zijn."

Door een goede mix te vinden in de wensen van de leveranciers en de consument probeert Brandfield, dat meer dan 150 verschillende merken verkoopt, haar bedrijf nog steviger in de markt te zetten. Met behulp van een uitgebreide collectie van maar liefst 15.000 artikelen en het leveren van een zeer goede service probeert Brandfield bij de consument en de leverancier een voorkeurspositie te veroveren. In Amsterdam is Brandfield bijvoorbeeld één van de weinige spelers die de populaire Buddha to Buddha-sieraden in haar winkel mag verkopen. En online is het zelfs de enige aanbieder van het label Tom Hope, dat verder uitsluitend bij exclusieve boetieks verkrijgbaar is.

Zowel bij de twee fysieke verkooppunten als online gaan de horloges het hardst over de toonbank, gevolgd door de sieraden. In 2016 breidde Brandfield haar aanbod uit door zonnebrillen, tassen en portemonnees aan het assortiment toe te voegen. Hiervoor was het wel noodzakelijk om te verhuizen naar een nieuw pand. Deze heeft maar liefst vijf keer zo veel magazijnruimte, maar volgens Jacco is die nu al hard nodig. "Een snelle levering is één van onze pijlers", zegt Jacco. "Ik vind dat je jezelf als retailer niet serieus neemt, wanneer een order pas twee of drie dagen later bij de klant is. Met de juiste voorraad zal de ruimte hier rond kerst maximaal worden benut." 

Niet alleen op logistiek gebied loopt Jacco graag voorop, ook wanneer het gaat om moderne technologieën ziet hij snel kansen. Zo was Brandfield één van de eerste bedrijven die een webzuil, met hierop het voltallige assortiment van de webshop, prominent in de winkel zette. Klanten die de Groningse winkel bezoeken kunnen de producten die niet in de winkel verkrijgbaar zijn met behulp van de webzuil direct online bestellen. "Leveranciers waren in het begin wat sceptisch over de verkoop via het internet, maar wij waren meteen overtuigd van de meerwaarde. Ook van onze klanten horen we dat ze de mix van online en offline kanalen prettig vinden." Jacco zegt graag nieuwe dingen uit te proberen, want alleen door voorop te lopen én te durven experimenteren, kun je volgens hem uitgroeien tot een speler van formaat.

brandfield-checkout.jpg

De Magento-webshop als kern van het bedrijf


De specialist in style items begon in 2006 met de nichesite Sunnywatches. Later werden hier de sites Horloges.nl en Sieraden.com aan toegevoegd. Het bedrijf hanteerde lange tijd een strategie met nichesites. Sinds 2014 echter wordt het aanbod gebundeld onder de naam Brandfield en worden de losse shops langzaam afgebouwd. Inmiddels komt het overgrote deel van de omzet binnen via het Brandfield-domein.

De Magento-webshop als kern van het bedrijf


De specialist in style items begon in 2006 met de nichesite Sunnywatches. Later werden hier de sites Horloges.nl en Sieraden.com aan toegevoegd. Het bedrijf hanteerde lange tijd een strategie met nichesites. Sinds 2014 echter wordt het aanbod gebundeld onder de naam Brandfield en worden de losse shops langzaam afgebouwd. Inmiddels komt het overgrote deel van de omzet binnen via het Brandfield-domein.

Het concept Brandfield kenmerkt zich door kwalitatieve producten, een grote beleving en een luxe uitstraling. Voor Jacco was het een vereiste om dit terug te laten komen in de webwinkel. De shop draaide al op Magento Enterprise, maar voor een nog betere uitstraling werd er gekozen om de webwinkel te upgraden aan de hand van een nieuw Magento-thema.

Waar de webshop eerder diende als verkooppunt, verschuift de focus steeds meer naar het bieden van inspiratie. "Het is ons streven om veel eerder in de customer journey aanwezig te zijn. We willen dat mensen ook onze website bezoeken zonder directe koopintentie, bijvoorbeeld wanneer ze even willen zien wat de huidige trends zijn of zich afvragen welk type zonnebril het best past bij hun gezichtsvorm." 

Om de consument nóg meer inspiratie te kunnen bieden, besloot Jacco in 2016 dat hij de gehele look & feel wilde vernieuwen. Waar de meeste bedrijven ervoor kiezen om de bestaande shop stap voor stap aan te passen, ging Brandfield een stuk rigoureuzer te werk. "We hebben meteen álles aangepakt. Ik moet bekennen dat het wel spannend was, want de webshop is de kern van ons bedrijf. Het voelde als een openhartoperatie, maar het had niet beter kunnen verlopen."

De nieuwe website ging medio 2017 live en leverde al binnen een maand aanzienlijke verbeteringen op. Zo is de tijd die bezoekers doorbrengen op de site met ruim 10% gestegen, evenals de conversie. De bounce rate is daarentegen fors gedaald. "De inspiratiepagina's doen goed hun werk. We plaatsen regelmatig blogs en lookbooks met inspiratiefoto's die we zelf schieten. Ook hebben we nu een online magazine, waaruit mensen direct kunnen bestellen."

Daarnaast is de navigatie onder handen genomen. Jacco vertelt dat Brandfield zowel mannen als vrouwen bedient. Wanneer bezoekers nu op de site komen, kunnen zij meteen aangeven of ze de dames- of herencollectie willen bekijken. "Op deze manier proberen we te voorkomen dat mensen afhaken omdat ze te veel items zien die voor hen niet relevant zijn."

brandfield-mediact-specialist.jpg

MediaCT als Magento-specialist


De vormgeving van de nieuwe website is ontwikkeld door E-activists. Een partij waar MediaCT door eerdere projecten zoals koffiecentrale.nl en beaumotica.nl al goede ervaring mee had. Zij hebben de website ontworpen zonder rekening te houden met de beperkingen die Magento heeft. Zo zijn er enkele best practises van internationale webshops meegenomen om tot een frontend te komen waar klantbeleving écht centraal staat.

MediaCT als Magento-specialist


De vormgeving van de nieuwe website is ontwikkeld door E-activists. Een partij waar MediaCT door eerdere projecten zoals koffiecentrale.nl en beaumotica.nl al goede ervaring mee had. Zij hebben de website ontworpen zonder rekening te houden met de beperkingen die Magento heeft. Zo zijn er enkele best practises van internationale webshops meegenomen om tot een frontend te komen waar klantbeleving écht centraal staat.

Dat de Brandfield-webwinkel in navolging van de nicheshops wel op de software van Magento moest worden gebouwd, stond voor Jacco meteen vast. "Magento is groot, het ontwikkelt snel en er komen doorlopend nieuwe functionaliteiten bij. Gelukkig kent MediaCT de software van Magento dermate goed dat ze de vertaalslag naar een Magento-thema zonder problemen wisten te vinden." 

Hoewel de backend al op Magento draaide, was er wel het nodige maatwerk nodig. Vooral op het gebied van de winkelwagen en de checkout waren er de nodige gewenste aanpassingen. Zo kunnen klanten de verzendmethode nu al in de winkelwagen kiezen. Daarnaast is er een optie voor het inpakken van cadeauartikelen in de winkelwagen meegenomen. "Normaal gesproken is dit bij Magento pas in de checkout mogelijk, maar bij ons weet de klant nog voor hij naar de kassa toegaat precies wat de mogelijkheden en de bijbehorende kosten zijn."

Ook de checkout is door MediaCT onder handen genomen. Zo is in Magento het toevoegen van een ander verzendadres standaard een volgende stap in de checkout. Maar voor klanten die geen ander verzendadres willen, is dit overbodig. Door hier een vinkje van te maken in het bestelproces kan de conversie omhoog. "Deze stappen lijken soms zo logisch, maar bij aanpassingen in het proces van de winkelwagen of de checkout is het belangrijk dat het volgens de juiste methodes gebeurt."

Jacco legt uit dat het voor Brandfield belangrijk is dat technisch alles feilloos werkt. "We verwerken honderdduizenden orders op jaarbasis, waardoor alle processen goed gestroomlijnd moeten zijn. Ook is het essentieel dat de voorraad in de webshop identiek is aan de werkelijke voorraad. Sommige merken hebben een enorme fanbase en als zij een actie hebben, resulteert dit meteen in een enorme stijging in het aantal bezoekers én aankopen. Het laatste wat je dan wilt, is dat je orders moet annuleren."

brandfield-scrum-samenwerking.jpg

"Team van MediaCT voelt als eigen collega’s"


 

Om continu verbeteringen te kunnen doorvoeren binnen het online kanaal wordt er samengewerkt volgens de scrum-methodiek. "We hebben dagelijks contact met MediaCT over de voortgang. Er wordt altijd goed geluisterd naar feedback. Ook zitten we elke twee weken even samen om de nieuwe sprints door te nemen. De samenwerking is open. Door de inmiddels lange en intensieve samenwerking voelt het bijna alsof het team van MediaCT collega's zijn. Daarnaast is er de ruimte is om alles te zeggen, zowel positief als negatief, of om over andere zaken dan alleen werk te praten.”

 

 

"Team van MediaCT voelt als eigen collega’s"


 

Om continu verbeteringen te kunnen doorvoeren binnen het online kanaal wordt er samengewerkt volgens de scrum-methodiek. "We hebben dagelijks contact met MediaCT over de voortgang. Er wordt altijd goed geluisterd naar feedback. Ook zitten we elke twee weken even samen om de nieuwe sprints door te nemen. De samenwerking is open. Door de inmiddels lange en intensieve samenwerking voelt het bijna alsof het team van MediaCT collega's zijn. Daarnaast is er de ruimte is om alles te zeggen, zowel positief als negatief, of om over andere zaken dan alleen werk te praten.”

 

 

Er is samen al veel gerealiseerd, maar de energie zit er nog goed in. Daarbij ligt de focus momenteel op het perfectioneren en verder personaliseren van de site. "We willen de bezoekers nóg meer inspireren, zodat we hen langer vasthouden. Als het aan mij ligt, is deze 10% verbetering nog maar een eerste stap en zullen er nog vele volgen."

 

 

Heeft u een e-commerce vraagstuk?