• Winnaar BeCommerce Award 2015 / 2016

  • Winnaar Thuiswinkel Award 2015 / 2016

  • Nominatie Magento Imagine Excellence Awards 2015

  • Winnaar Website van het Jaar 2016 (Categorie Auto's)

  • Driemaal winnaar Shopping Awards XS 2017

    Meer informatie

Datona.nl – redesign en optimalisatie

Wat begon met de verkoop van een enkele gereedschapswagen is uitgegroeid tot een online warenshops met vele speciaalzaken voor oprijplaten, motorliften, gereedschapswagens, werkbanken en nog veel meer. De afgelopen jaren is Datona enorm gegroeid, zowel in omzet als in professionalisering. Naarmate de techniek en het bedrijf zich ontwikkelden, werden de shops steeds professioneler. Er is veel veranderd, behalve in de keuze van hun e-commerce partner. MediaCT heeft namelijk niet alleen bijgedragen aan de ontwikkeling van Datona door intensief samen te werken, maar speelt nog steeds een actieve rol bij de doorontwikkeling van de webwinkels van Datona.

Tijd voor een upgrade

Nadat de webwinkels het een tijdlang uitstekend hadden gedaan in Magento Community 1.4, werd het twee jaar geleden tijd voor een upgrade naar Magento Community versie 1.7. Deze stap werd door beide partijen aangegrepen om de samenwerking te intensiveren. Kort na de upgrade besloot het bedrijf dat alle nicheshops hetzelfde design moesten krijgen. De hoofdshop, Datona.nl, behield een afwijkend design. Enige tijd later werd overgestapt naar één uniform design voor alle shops, inclusief Datona.nl. Daarbij hebben alle sites een frisse, nieuwe opmaak gekregen.

"De kracht van dit concept van uniformiteit zit in de herkenbaarheid en betrouwbaarheid. De verschillende webwinkels hebben allemaal hun eigen producten, maar zijn in hetzelfde design opgebouwd, wat de bezoeker terecht het gevoel geeft dat er een groot, betrouwbaar bedrijf achter zit. Datona.nl is de overkoepelende site boven alle nicheshops."

− Juran van Breukelen, Client Services Manager bij MediaCT
Juran van Breukelen van MediaCT over Beaumotica

Voor de producten van Datona is een uitgebreide catalogus samengesteld. Alle nicheshops hebben een gedeelte van die catalogus te koop en uiteraard heeft Datona.nl het complete assortiment. De catalogus is bovendien veel overzichtelijker geworden, zodat je sneller uitkomt bij het product dat je zoekt. Overigens is de hele menustructuur zodanig aangepast dat Datona de hele website zelf kan inrichten. De structuur is gebruiksvriendelijker voor de bezoeker én gemakkelijker te beheren voor Datona.

"Iedere bezoeker oriënteert zich op zijn eigen manier. De een speurt de hele webwinkel af naar wat er allemaal te koop is, de ander gebruikt de zoekfunctie om meteen het gewenste artikel te vinden en weer een ander gaat via de menubalk naar de categorie die hij nodig heeft. Hoe je ook zoekt, je moet het gemakkelijk kunnen vinden. MediaCT heeft Tweakwise geïmplementeerd om categorieën razendsnel te kunnen zoeken en tonen, en goed en snel te kunnen filteren. Het is prettig om regelmatig te sparren met een betrouwbare en deskundige partner."

− Michel Tel, e-commerce manager van Datona

Thuiswinkel Award 2015

Onlangs heeft Datona met oprijplatenshop.nl een Thuiswinkel Award gewonnen met het redesign van de shop, in de categorie auto en accessoires. Duizenden consumenten hebben gestemd via onafhankelijk onderzoek en daarbij is oprijplatenshop.nl als winnaar naar voren gekomen. Ook MediaCT is er natuurlijk trots op dat Datona deze prijs heeft gewonnen. Dit geeft ons de motivatie en drive om op dezelfde weg door te gaan: blijven ondersteunen, doorontwikkelen en meedenken om de webwinkels van onze klanten naar een nog hoger plan te tillen.

MOOS (MediaCT Optimalisatie en Ondersteuning Service)

De intensieve samenwerking tussen Datona en MediaCT heeft vorm gekregen in de MOOS dienstverlening. De MediaCT Optimalisatie en Ondersteuning Service is een abonnement, waarbij klanten elke maand een aantal uren afnemen voor het optimaliseren van hun website. Het onderstaande is een greep uit de vele optimalisaties en aanvullende features die MediaCT in het kader van de MOOS voor Datona heeft gerealiseerd. Elke doorontwikkeling wordt doorgevoerd op alle shops.

Reviews uitgebreid
Bij de productbeoordelingen kun je aangeven wat je goed en niet goed vond aan een product of dienst. Dat doe je aan de hand van een overzichtje van pluspunten en minpunten. Hiermee bouwt Datona aan een zo grote mogelijke verzameling van beoordelingen, wat de betrouwbaarheid vergroot.

Marketing functionaliteiten
MediaCT heeft een aantal marketingtools geïmplementeerd. Een van de tools herkent gedragingen van internetgebruikers en kan op basis daarvan advies geven over welke reclame aan een bezoeker moet worden getoond.

Daarnaast zorgt een upselling tool ervoor dat Datona pop-ups kan tonen in de shop, zoals ‘dit product is 3 minuten geleden voor het laatst besteld’, of ‘andere mensen keken ook naar…’. De bedoeling is om mensen te triggeren om over te gaan tot aanschaf. Nadat wij deze plug-and-play functionaliteiten op de site hadden geïmplementeerd, kon Datona ze zelf configureren.

Best verkocht en populair
Op de homepagina zijn de categorieën ‘best verkochte producten’ en ‘populaire producten’ prominent in beeld gebracht. Ook hierdoor wordt de klant getriggerd om door te klikken. Datona test momenteel of de conversie hierdoor stijgt.

Bedankt voor je aankoop, en nu?
De bedankpagina, waar je als bezoeker terecht komt als je een bestelling hebt geplaatst, is geoptimaliseerd. Er staat daar nu een korte toelichting over wat er gaat gebeuren nu de bestelling is geplaatst. Dit geeft klanten meer vertrouwen.

Optimalisatie in goed overleg

Bij de MOOS gaat het vooral om optimalisatie van een webwinkel. Nog beter, nog sneller, nog duidelijker en vooral: nog meer conversie. Dat is vaak een kwestie van testen, verschillende mogelijkheden uitproberen, verbeterpunten bespreekbaar maken en natuurlijk goed luisteren naar wat de klant wil. Voor Datona gaat MediaCT binnenkort een functionaliteit implementeren om de site nog sneller te maken, om nog een voorbeeld te noemen. Als gebruiker zie je daar niet veel van, behalve dat je sneller navigeert, maar door al die kleine verbeteringen wordt de site als geheel steeds beter. We staan daarbij voortdurend met de mensen van Datona in contact. MediaCT waardeert de plezierige samenwerking met deze klant enorm en kan niet wachten om samen met Datona de volgende stap te zetten.

Wilt u ook een webshop laten ontwikkelen door MediaCT?

Neem contact op