Fairphone case
  • UN Momentum for Change Award 2015

  • Genomineerd Magento Excellence Award 2015

  • European Startup of the Year Award 2015

Fairphone, building a phone to create a fairer economy

Fairphone wilde een nieuwe webwinkel die kon meegroeien met hun ontwikkeling en ambities. En een beetje snel graag! In een high-speed project heeft MediaCT op basis van Magento Enterprise een webwinkel gerealiseerd die vanaf de livegang ongekend succesvol is.

Fairphone in het kort

De doelstelling van Fairphone is door middel van commerciële strategieën sociale impact te creëren. Ze gebruiken de productie van hun telefoon als een middel en niet als doel op zich. Door beter te begrijpen waar onze spullen vandaan komen en wat de impact is van onze aankopen, hoopt Fairphone op een verbeterde relatie tussen product en eigenaar. De Fairphone telefoon is een middel om inzicht te krijgen in productieketens en stap voor stap sociale, ecologische en economische waarde toe te voegen, met uiteindelijk het doel een economie te creëren die gebaseerd is op eerlijke principes.

De drie wensen van Fairphone

De oorspronkelijke wens was een webwinkel van Magento waarin meerdere bedrijfsprocessen werden geoptimaliseerd en geautomatiseerd, waarbij met name het orderproces belangrijk was. Er was namelijk een voorverkoopperiode van vier maanden. In deze periode kreeg men de mogelijkheid om te investeren in Fairphone en te wachten op hun bestelling. Daardoor kon Fairphone de fabriek betalen zonder externe leningen nodig te hebben. Daarmee heeft het bedrijf haar onafhankelijke positie bewaakt.

De tweede wens was dat er een groot aantal orders in korte tijd tegelijkertijd moet kunnen worden verwerkt, omdat in het verleden is gebleken dat de voorverkoop in pieken gaat. Hierom zijn er een aantal (interne) tests uitgevoerd door zo veel mogelijk orders te reproduceren en te versturen; bijvoorbeeld 10.000 orders in 1 uur om zeker te zijn dat het systeem het aankon en dat het proces goed liep.

Tot slot heeft Fairphone bij aanvang van het project aangegeven dat de webwinkel moest kunnen meegroeien met hun plannen en ambities.

Tjitte Folkertsma

"Door samen met Fairphone kritisch naar de vragen en verwachtingen te kijken, ontstonden in de beginfase bij Fairphone een aantal nieuwe inzichten waar MediaCT tijdens de realisatie zo veel mogelijk rekening mee heeft gehouden. Ook toen we al in de ontwikkelingsfase waren kwamen er nog regelmatig nieuwe ideeën. Vooral daardoor waren flexibiliteit en meedenken essentieel voor dit project, waarbij tegelijkertijd de kwaliteit gewaarborgd moest worden. Vanwege de zeer korte doorlooptijd van twee maanden (in plaats van 4-5 maanden) hebben we in overleg met Fairphone een aantal wensen geparkeerd voor een volgende fase."

− Tjitte Folkertsma, commercieel directeur van MediaCT
Fairphone responsive example

Ongekend hoge conversie

De grootste uitdaging van het Fairphone-project was dat er op de dag dat de webshop live ging, een mailing werd verstuurd naar 50.000 mensen. Nu geeft een mailing meestal 2-3% respons, maar de vorige ervaring van Fairphone gaf aan dat de respons waarschijnlijk veel hoger zou liggen. Daarom waarschuwden we voor alle zekerheid de hostingpartij Byte dat de mailing problemen zou kunnen opleveren. Byte heeft toen de server opgehoogd maar heeft de server na de livegang zelfs nogmaals op moeten hogen. Maar liefst 10.000 van de 50.000 ontvangers van de mailing hebben in de eerste week niet alleen gereageerd, maar ook een Fairphone besteld. Deze extreem hoge conversie was uniek voor zowel Fairphone als MediaCT.

Adres wijzigen

Een van de uitdagingen van dit project was dat Fairphone aan heel Europa verkoopt en dat er in elk land weer andere regels zijn waaraan moet worden voldaan. Gezien de grote verschillen in de aantallen orders valt Fairphone soms in een andere categorie voor een belastingdienst of wet van een land. MediaCT heeft daarin zo goed mogelijk geassisteerd met het configureren van Magento. Dat kwam goed van pas bij de extra functionaliteit waarmee klanten hun adres nog kunnen wijzigen nadat zij een order hebben geplaatst. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de btw als je een Fairphone hebt besteld en je vervolgens verhuist? Dankzij de functionaliteit die MediaCT heeft toegevoegd is het nu wel mogelijk om te verhuizen binnen een land.

Fairphone tablet example

Koppeling met boekhoudsoftware

MediaCT heeft in samenwerking met een partner een koppeling gerealiseerd met Exact Online. Hierdoor worden alle orders die binnenkomen in Magento, gesynchroniseerd met Exact Online, de bedrijfssoftware waar Fairphone mee werkt. Deze koppeling heeft vooral betrekking op het verwerken en inzichtelijk maken van inkomsten.

Logistieke koppeling

Voor het logistieke proces is een koppeling tot stand gebracht tussen Magento en de wereldwijd opererende logistieke partij van Fairphone, zodat alle orders automatisch bij die partij terecht komen.

Zendesk

Zendesk, een portal waar klantvragen binnenkomen, is als interne backend voor customer support aan Magento gekoppeld, zodat in een oogopslag te zien is wat er aan tickets openstaat en over welke order een vraag wordt gesteld.

Gadget: 3D-hoesje

Fairphone had een partij gevonden, 3D Hubs, die telefoonhoesjes 3D-print en die wilden ze in de webshop opnemen. Net als de verzendmethode was dit een van de wensen die ze later inbrachten en die we konden meenemen in de realisatie. Het idee is dat iedereen binnen Europa die een 3D-printer heeft, zich kan aanmelden bij de website van 3D Hubs. Als een klant dan een 3D-hoesje bestelt in de Fairphone webshop, kan hij zelf uitkiezen bij wie hij het hoesje wil laten uitprinten.

3D-print Fairphone case

De samenwerking

Hoe kijkt Fairphone terug op dit project? Sinds de oplevering heeft de onderneming een compleet geautomatiseerd orderproces. Een aantal aanvullende ideeën voor de webshop zijn meteen al meegenomen in de realisatie. De webwinkel gaat vanaf de livegang soepel om met ongeëvenaarde aantallen orders en is gebouwd op groei.

Bas van Abel - Fairphone

"Wij hebben vrij veel eisen gesteld aan de nieuwe shop en kwamen telkens met nieuwe ideeën. Hoewel er zeker nog uitdagingen in het gebruik en opzetten van de Magento backend zaten, is er in korte tijd een goede werkende shop opgeleverd."

− Bas van Abel, CEO van Fairphone

Serienummer

Een ander stukje maatwerk is dat het serienummer van je telefoon aan je klantnaam wordt gekoppeld. Als je inlogt in de webwinkel, zie je dat serienummer ook staan. Daarmee is inzichtelijk welke telefoon je hebt en kan het bedrijf dat gemakkelijk achterhalen, mocht er iets aan de hand zijn. Bovendien krijgt elke bestelling een opvolgend nummer. Als er een partij telefoons binnenkomt van de fabriek, geldt het principe ‘first come, first served’.

Selecteer je eigen bezorger

Ook hebben we voor Fairphone met behulp van een koppeling een extra verzendwijze toegepast: klanten kunnen kiezen uit meerdere aanbieders voor het bezorgen van bestelde producten. Ook de keuze die de klant maakt, wordt rechtstreeks doorgegeven aan de logistieke partij. Dit betekent dat de verzendkosten niet voor alle delen van Europa gelijk zijn aangezien tarieven door heel Europa verschillen.

Dual node cluster

Om de hosting te optimaliseren, is er na de livegang uiteindelijk overgestapt naar een dual node cluster, waarbij er gemakkelijk extra servers kunnen worden bijgeschakeld als het heel druk wordt. De cluster bestaat uit drie dual node servers waarop de load van de hele website wordt overgedragen als het nodig is. Voor de hosting heeft MediaCT met succes samengewerkt met Byte.

Tjitte Folkertsma

"Fairphone is iets bijzonders. Ze krijgen bestellingen vanuit heel Europa omdat veel mensen het belangrijk vinden dat hun product op een eerlijke manier gemaakt wordt. We zijn er trots op dat we in zo’n korte doorlooptijd een grote, robuuste shop hebben opgeleverd die direct zo succesvol is en gemakkelijk verder kan groeien. Voor MediaCT is Fairphone een leuke klant, omdat ze de grens steeds een beetje verleggen als die bijna is bereikt. Ze blijven ons steeds prikkelen om op onze tenen te lopen zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen."

− Tjitte Folkertsma, commercieel directeur van MediaCT

De toekomst

Folkertsma: “Fairphone bruist van de plannen. Van de ideeën die we tijdens de realisatie hebben geparkeerd, zullen we een aantal in de volgende fase toepassen. Op termijn gaat Fairphone een nieuwe telefoon ontwikkelen, met de ambitie om deze in een nog grotere markt uit te brengen. Deze webshop is gerealiseerd met het oog op groei en daar gaan wij ons uiteraard weer voor inzetten. Met de nodige aanpassingen en extra functionaliteiten kan de huidige basis optimaal worden benut. Wat ons betreft is Fairphone helemaal klaar voor de toekomst.”

Wilt u ook een webshop laten ontwikkelen door MediaCT?

Neem contact op