‘Bij Fietscity koop je een fiets die bij je past!’ Dat is altijd de filosofie geweest van Fietscity, de keten van klantvriendelijke fietsenwinkels die momenteel 15 vestigingen in Nederland heeft. Om hun ambitie van 25 winkels te bereiken, wilden ze niet langer een winkelketen met een goede website zijn, maar doorgroeien naar een internetbedrijf met fysieke winkels, waarbij de interactie met klanten een belangrijke rol moest blijven spelen. MediaCT realiseerde voor Fietscity een gloednieuwe webwinkel. De oorspronkelijke filosofie staat nog steeds centraal en is kernachtig samengevat in de slogan Try, Like, Bike.

Oriënteren en dan naar de winkel

Wie precies weet wat hij wil, kan uiteraard online een fiets bestellen en aangeven waar hij die wil afhalen – thuisbezorgen kan ook. Het doel van de webwinkel is echter dat klanten zich uitgebreid oriënteren op een nieuwe fiets en die vervolgens in een fysieke winkel bekijken en uitproberen. Een fiets is geen geringe aanschaf. Je moet er toch eerst een stukje op rijden voor je zeker weet of hij bij je past? Daarom wil Fietscity zo veel mogelijk informatie aanbieden om klanten te helpen bij het maken van een weloverwogen keuze. Bij de fysieke winkels kunnen ze vervolgens een proefrit maken en deskundig advies inwinnen bij de vakman. Try, like, bike.

Wensen

Een opvallende knop ‘Proefrit’ was dan ook een grote wens. Het moest meteen duidelijk zijn dat deze webwinkel niet een simpel doorgeefluik is, maar een vakspecialist die iedere klant een passende fiets kan verkopen en goede service verleent. De look & feel van de webwinkel was daarbij belangrijk: de klantvriendelijkheid moest er vanaf stralen en het oriëntatieproces moest zo gemakkelijk mogelijk zijn. Fietscity wilde de huisstijl herkenbaar doorvoeren in de webshop en gezien de groeiambities moest de shop goed kunnen meegroeien. Vandaar ook de keuze voor Magento Enterprise.

Wim Landewe van Fietscity

"We dachten precies te weten wat we wilden. En we gingen meteen voor een 10. Het hele project moest eerst 100% worden uitgewerkt en mocht dan pas van start gaan. Dankzij de goede steun van MediaCT begrijpen we nu dat de e-wereld anders in elkaar zit. Dat werkt helemaal niet zo. Een webwinkel is niet klaar bij oplevering; eigenlijk begint het dan pas."

− Wim Landewé, Fietscity

De complexiteit van een simpele proefrit

De proefrit was een complexe klus. Voor de bezoeker van de webshop is het simpel, en zo hoort het ook. Hij zoekt een fiets uit, drukt op de knop ‘proefrit’ en selecteert de winkel om zijn proefrit te maken. Om dit goed te laten verlopen, moet je weten in welke winkel een artikel op voorraad staat, welke winkels er zijn en welke informatie er nog meer over elk artikel is. De scenario’s die zich qua voorraad kunnen voordoen zijn: de leverancier heeft het op voorraad, het magazijn heeft het op voorraad of een winkel heeft het op voorraad. Als de winkel waar de klant een proefrit wil maken, de fiets op voorraad heeft, kan de klant er direct naartoe. Als een andere winkel hem op voorraad heeft, wordt de fiets daar vandaan naar de voorkeurswinkel gebracht. Dat duurt 5 dagen. Heeft het magazijn de fiets op voorraad, dan duurt het 3 dagen en als de leverancier hem op voorraad heeft, duurt het 10 dagen.

Dit is al niet standaard. In Magento kun je aangeven hoe veel exemplaren je van een product hebt en of je als webwinkelier wilt kunnen nabestellen (back-orderen). Maar het is nog ingewikkelder. Van elke fiets zijn er bijvoorbeeld 3 kleuren, 4 framematen en een dames- en herenmodel. Als de klant een fiets selecteert voor een proefrit en dan ineens bedenkt dat hij een grotere framemaat nodig heeft en die verandert, moeten alle data worden omgewisseld en moet er meteen een voorraadcheck worden gedaan. Per framemaat (of kleur, bijvoorbeeld) verandert de data voor een proefrit. Dit betekent dat er heel veel producten zijn waarvan steeds gekeken moet worden of en waar ze op voorraad staan. MediaCT heeft hiervoor een flink stuk maatwerk verricht.

Een hele toer: productinformatie

In dit project kwam ook Fietscity voor een pittige uitdaging te staan. Die had alles te maken met productinformatie. De productinformatie die ze nodig hadden om de webwinkel te vullen en hun klanten te informeren, moest eigenlijk vanuit hun systemen komen. Deze systemen zijn, net als bij vele andere fietsenwinkels, gekoppeld aan een softwarepakket dat op zijn beurt weer koppelt met de grote fietsenmerken en andere leveranciers. Door de merken en leveranciers wordt onduidelijke, wisselende, variërende en soms zelfs helemaal geen informatie afgegeven over de onderdelen van de fietsen. Een versnellingssysteem krijgt vanuit de ene partij een onbegrijpelijke afkorting mee, vanuit een andere partij een code en vanuit een derde partij helemaal niets. Voordat de informatie eenduidig in de webshop kon worden ingevoerd, moest al die data door Fietscity worden verrijkt. Hun enorme inzet heeft inmiddels wel een schat aan informatie opgeleverd!

Geavanceerde bestelmogelijkheden voor e-bikes

Op een e-bike zonder accu moet je net zo hard trappen als op een gewone fiets. Daarom zit er altijd een accu bij. Fietscity wil de mogelijkheid bieden om een zwaardere accu aan te schaffen. In Magento is het niet standaard om op een detailpagina verschillende productkenmerken te selecteren voor meerdere producten. Daarom heeft MediaCT de functionaliteit ‘grouped options’ geïmplementeerd. Hier zitten twee configureerbare producten in, namelijk de fiets waarvan de klant een exemplaar kan selecteren en een accupakket waarbij hij kan kiezen voor een standaard capaciteit of een grotere.

Welke fiets past het beste bij mij?

Om een goede keuze te kunnen maken, kun je meerdere producten met elkaar vergelijken. Op een detailpagina kun je klikken op ‘Voeg toe aan vergelijking’ om twee of meer verschillende fietsen en alle specificaties op een rijtje te krijgen. Ook voor deze functionaliteit was het belangrijk dat er voldoende technische informatie beschikbaar was.

De look & feel van Fietscity

Try, like, bike. De webwinkel sluit aan op de filosofie van Fietscity en prikkelt je om een proefrit te maken. Op de homepage selecteer je een type fiets. Vervolgens kun je verder filteren: merk, kleur, framemaat met handige maattabel, dames- of herenfiets, aantal versnellingen, prijs. Er worden maar 2 producten per regel getoond, want alle fietsen komen groot in beeld, zodat je goed kunt zien wat je koopt. Nadat je je hebt georiënteerd, ingelezen en een fiets hebt geselecteerd, zie je  meteen dat je hem kunt uitproberen in een van de winkels.

Op de homepage heeft Fietscity de mogelijkheid om te laten zien wat er op dat moment speelt. Met drie grote velden heeft de bezoeker direct ingang bij de drie nieuwste acties. De komende tijd gaat Fietscity testen welke het meest succesvol zijn. Ze kunnen deze velden geheel naar eigen inzicht aanpassen.

Het gebruik van iconen en kleuren om categorieën aan te duiden, sluit aan op de huisstijl. Er is weinig tekst en veel duidelijkheid. De fysieke winkels hebben allemaal dezelfde uitstraling.

Jasper Zeinstra, developer van MediaCT over Openhaardhoutgigant

"Ik ben trots op de interactie op de shop. Alles wat je met je cursor aanraakt, begint te bewegen. Fietsen rijden mee als je van de ene naar de andere pagina gaat. Als je een fiets selecteert, wordt deze op een mooie manier gepresenteerd en ook in het bestelproces rijdt hij mee van stap naar stap. Het is allemaal heel subtiel, maar die beweging maakt de shop dynamisch en fris. "

− Jasper Zeinsta, Magento ontwikkelaar van MediaCT

Samenwerking

"Samenwerken met MediaCT geeft vooral veel duidelijkheid. Ze doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen, en ook wat ze niet doen. Je weet precies waar je aan toe bent. Die duidelijkheid komt ook terug in de manier waarop ze het project opdelen in deelprojecten, waarbij ze je steeds op de hoogte houden en de resultaten van elk deelproject laten zien. Een volgende fase start niet eerder dan dat de vorige is goedgekeurd en elke vervolgstap sluit mooi aan op de vorige. Hierdoor kun je bijvoorbeeld niet aan het eind nog iets veranderen dat je in het begin hebt gedaan. MediaCT zet daar ook druk op; wil antwoorden om een volgende stap te kunnen zetten. Dat is zo prettig werken: nooit gezeur, altijd duidelijkheid!"

− Wim Landewé, Fietscity

Toekomstplannen

Voorlopig wil Fietscity zich richten op de functionaliteiten die nu beschikbaar zijn om alle mogelijkheden van Magento Enterprise optimaal te benutten. Een prachtige, toekomstbestendige en effectieve oplossing voor het beheren van de productinformatie is een Product Information Management (PIM) platform. De implementatie hiervan staat op nummer 1 in de plannen voor doorontwikkeling van deze shop. Een PIM platform zorgt voor meer gebruiksgemak en minder kosten voor het beheren van de volledige productcatalogus, met name als het gaat om seizoensgevoelige producten, zoals fietsen.

"Het voordeel van werken met MediaCT is dat we een aantal heldere keuzes hebben gemaakt. Sommige wensen zijn al uitgevoerd, andere hebben we op hun advies bewaard voor de doorontwikkeling. We willen een omnichannel-bedrijf worden en daar moeten we nog een aantal stappen voor maken. Het punt is dat je niet weet hoe de markt zich ontwikkelt. Tegen de tijd dat je je einddoel hebt bereikt, kan het zijn dat de horizon een beetje is opgeschoven. Wij willen graag de branchevernieuwer zijn. En met deze shop lopen we echt voorop. Daar zijn we heel trots op."

− Wim Landewé, Fietscity

Wilt u ook een webshop laten ontwikkelen door MediaCT?

Neem contact op