foto-konijnenberg-header.jpg
foto-konijnenberg-storefront-mock.jpg
492517266
mountains-593178 (1).jpg
pexels-photo-27866.jpg
foto-konijnenberg-bottom-case.jpg
foto-konijnenberg-header.jpg

Foto Konijnenberg


Het grote succes zit in de webwinkels

Lees de case

SCROLL DOWN

Foto Konijnenberg


Het grote succes zit in de webwinkels

Lees de case

De totale omzet in de foto- en videomarkt daalt al jaren op rij met zo’n twintig procent, waardoor menig speler zijn deuren heeft moeten sluiten. Daarentegen slaagt Foto Konijnenberg erin om te blijven groeien. E-commerce-manager EricJan Hofman: “Om in een vergrijzende markt als de onze te overleven, moet je simpelweg vernieuwend zijn. Ook wij zagen een terugloop in het aantal bezoekers op de winkelvloer. Ben je niet in staat om de klant een goed digitaal platform te bieden, dan ben je hem kwijt.”

 

 

Door de marktontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden en hier goed op in te spelen, wist Foto Konijnenberg uit te groeien tot één van de grootste spelers in de branche in binnen- en buitenland. Om de internationale expansie een extra versnelling te geven, werd de maatwerk-shop omgezet naar Magento Enterprise. Tien Magento-webwinkels zijn inmiddels een feit. Al deze webshops zijn geïntegreerd in één centraal platform, waardoor de sites eenvoudig te beheren zijn. “Onze goede resultaten danken we vooral aan het grote succes van de webwinkels.”

 

 

Awards & nominaties

 
Nominaties Magento Imagine Excellence Awards 2016 en 2017

Nominaties Magento Imagine Excellence Awards 2016 en 2017

Winnaar SNF Fotovakzaak van het Jaar Award 2015

Winnaar SNF Fotovakzaak van het Jaar Award 2015

 
foto-konijnenberg-storefront-mock.jpg

Een kijkje in de keuken...


De handel in foto’s en camera’s wordt steeds meer een nichemarkt, niet in de laatste plaats omdat de jongere generatie genoeg lijkt te hebben aan een eenvoudige camera op hun mobiel. Ook is het een traditionele markt, waarin veel ondernemingen moeite hebben om te renderen. Bovendien wordt er, ook als het gaat om foto- en videoapparatuur, steeds meer online gewinkeld.

Een kijkje in de keuken...


De handel in foto’s en camera’s wordt steeds meer een nichemarkt, niet in de laatste plaats omdat de jongere generatie genoeg lijkt te hebben aan een eenvoudige camera op hun mobiel. Ook is het een traditionele markt, waarin veel ondernemingen moeite hebben om te renderen. Bovendien wordt er, ook als het gaat om foto- en videoapparatuur, steeds meer online gewinkeld.

Foto Konijnenberg is onder de (semi)professionele fotografen al jaren een begrip. Toch merkt het bedrijf ook dat de tijd dat men van heinde en verre naar de winkel kwam in het verleden ligt. “Tot 2009 hadden we op zaterdag veertien verkoopmedewerkers op de winkelvloer staan en dan nog moesten mensen gemiddeld twee uur wachten voordat we ze konden helpen”, zegt EricJan.

“Mensen komen nog altijd graag naar de winkel, maar verreweg de meeste orders komen nu binnen via het digitale kanaal.” Zo’n dertig procent van de klanten komt naar Den Ham of het Belgische Turnhout, waar Foto Konijnenberg sinds 2006 is gevestigd. De overige zeventig procent bestelt online. “Ook zien we vaak dat mensen voor hun eerste aankoop naar één van onze winkels komen en hun vervolgaankopen via de webshop doen.”

Foto Konijnenberg heeft een omzet van tientallen miljoenen euro’s. “Dat wij er wel in slagen om daarin een stijgende lijn te laten zien, komt mede door MediaCT. De verkoop via de winkels loopt weliswaar terug, maar de online omzet wordt elk jaar meer. In 2015 was de omzet via de webshops met maar liefst zestig procent gestegen. Verder doen we erg ons best om ook een jongere doelgroep aan ons te binden. Dit doen we door diverse evenementen, cursussen en online seminars voor hen te organiseren. Hierin leren klanten bijvoorbeeld om het diafragma en de sluitertijd goed in te stellen, waardoor het resultaat van de foto vele malen mooier zal zijn. En hoe mooier de foto’s, des te meer plezier mensen beleven aan fotografie.”

492517266

Meer vrijheid door open source


Foto Konijnenberg maakte gebruik van een maatwerk-shop. Aan deze complexe site waren diverse webshops verbonden. De samenwerking met de webshopbouwer was fijn, maar intensief. “We waren het enige bedrijf bij hen van deze omvang, waardoor we continu het gevoel hadden dat wij het wiel moesten uitvinden. Ook betekende elke verandering een flinke investering, zowel in geld als in tijd.”

Meer vrijheid door open source


Foto Konijnenberg maakte gebruik van een maatwerk-shop. Aan deze complexe site waren diverse webshops verbonden. De samenwerking met de webshopbouwer was fijn, maar intensief. “We waren het enige bedrijf bij hen van deze omvang, waardoor we continu het gevoel hadden dat wij het wiel moesten uitvinden. Ook betekende elke verandering een flinke investering, zowel in geld als in tijd.”

Om sneller stappen te kunnen maken en niet meer tegen allerlei beperkingen aan te lopen, wilde Foto Konijnenberg een meer generieke oplossing. De keuze voor Magento was snel gemaakt. EricJan maakte vroeger zelf webshops en met Magento had hij de beste ervaringen. Maar voordat Foto Konijnenberg over kon op Magento Enterprise, moesten zowel de vijf bestaande shops als de nieuwe shops op de achtergrond worden verbouwd naar Magento. “Omdat de shops al veel verkeer trokken, was het belangrijk dat alles uiterst secuur gebeurde. Ook waren onze producten te zien op diverse vergelijkingssites. Wanneer potentiële kopers werden doorverwezen, dan moesten ze natuurlijk wel bij onze webshop terechtkomen.”

Dat Magento open source is, ziet EricJan als een grote meerwaarde. “We kunnen nu veel eenvoudiger software koppelen aan onze site. Zo kunnen we gerichter acties en overige communicatie met klanten inplannen, wat zorgt voor meer rust op kantoor. Ook is het ontzettend fijn om niet altijd zelf haantje de voorste te moeten zijn, maar ook eens te kunnen profiteren van de expertise en vernieuwingsdrang van andere grote bedrijven. Qua design hebben we iets minder keuzevrijheid dan bij de maatwerk-shop, maar hier staat tegenover dat ons nieuwe design volledig responsive is en naadloos aansluit bij de omnichannel-ervaring die de klant tegenwoordig wenst.”

mountains-593178 (1).jpg

Klaar voor de toekomst


Met de nieuwe, klantvriendelijke webwinkels is Foto Konijnenberg helemaal klaar voor de toekomst. “Wanneer we kansen zien in bepaalde landen zijn we veel sneller in staat om voor dit land een webwinkel uit te rollen. MediaCT heeft al onze shops verbonden met EC Shop, ons ERP-systeem met alle gegevens over de verschillende producten, klanten en orders. Bij de uitrol van een nieuwe webshop hoeven we deze alleen nog maar te lokaliseren, de basis staat er immers al.” Voor Foto Konijnenberg was het belangrijk dat per land direct de juiste producten en de bijbehorende prijzen in de webwinkel getoond worden.

De foto- en videospecialist hanteert niet alleen voor elk land een eigen prijsbeleid, ook de acties zijn per land verschillend. Een aanbieding die in Duitsland heel goed werkt, kan in bijvoorbeeld Engeland totaal niet aanslaan. Daarnaast moest er een koppeling komen met de software waarmee de productcatalogus zichtbaar wordt op de verschillende prijsvergelijkingssites. “Het was een vrij complexe uitdaging om de maatwerk-shop over te zetten naar Magento, maar met de hulp en expertise van MediaCT is het ons gelukt dit te realiseren in een tijdsbestek van slechts vijf maanden.”

Klaar voor de toekomst


Met de nieuwe, klantvriendelijke webwinkels is Foto Konijnenberg helemaal klaar voor de toekomst. “Wanneer we kansen zien in bepaalde landen zijn we veel sneller in staat om voor dit land een webwinkel uit te rollen. MediaCT heeft al onze shops verbonden met EC Shop, ons ERP-systeem met alle gegevens over de verschillende producten, klanten en orders. Bij de uitrol van een nieuwe webshop hoeven we deze alleen nog maar te lokaliseren, de basis staat er immers al.” Voor Foto Konijnenberg was het belangrijk dat per land direct de juiste producten en de bijbehorende prijzen in de webwinkel getoond worden.

De foto- en videospecialist hanteert niet alleen voor elk land een eigen prijsbeleid, ook de acties zijn per land verschillend. Een aanbieding die in Duitsland heel goed werkt, kan in bijvoorbeeld Engeland totaal niet aanslaan. Daarnaast moest er een koppeling komen met de software waarmee de productcatalogus zichtbaar wordt op de verschillende prijsvergelijkingssites. “Het was een vrij complexe uitdaging om de maatwerk-shop over te zetten naar Magento, maar met de hulp en expertise van MediaCT is het ons gelukt dit te realiseren in een tijdsbestek van slechts vijf maanden.”

 
 

Dat het de Enterprise-versie zou worden, stond meteen vast. “We willen onze klanten de beste en snelst mogelijke winkelervaring bieden. En stel dat er ooit iets tegenzit, dat je te maken krijgt met bugs of iets dergelijks, dan kun je naast de support van MediaCT ook terugvallen op Magento zelf. Dit geeft ons een gerust gevoel.”

pexels-photo-27866.jpg

Foto Konijnenberg verovert Europa


Nadat Foto Konijnenberg besloot dat de nieuwe webshops op het Magento-platform moesten worden gebouwd, nodigden zij een aantal partijen uit voor de realisatie. Naast een uitgebreide kennis van Magento, vonden zij het belangrijk dat een bureau weet hoe de internationale e-commerce markt in elkaar zit. “We hebben een sterke focus op het buitenland en zochten een partner met wie we strategisch en planmatig deze landen kunnen veroveren. Er waren meerdere partijen die dit zouden kunnen vormgeven, maar met MediaCT hadden we de beste klik. Bovendien delen we dezelfde nuchtere mentaliteit.”

Foto Konijnenberg verovert Europa


Nadat Foto Konijnenberg besloot dat de nieuwe webshops op het Magento-platform moesten worden gebouwd, nodigden zij een aantal partijen uit voor de realisatie. Naast een uitgebreide kennis van Magento, vonden zij het belangrijk dat een bureau weet hoe de internationale e-commerce markt in elkaar zit. “We hebben een sterke focus op het buitenland en zochten een partner met wie we strategisch en planmatig deze landen kunnen veroveren. Er waren meerdere partijen die dit zouden kunnen vormgeven, maar met MediaCT hadden we de beste klik. Bovendien delen we dezelfde nuchtere mentaliteit.”

Vrij snel na de lancering van de nieuwe webshops won Foto Konijnenberg de award Fotovakzaak van het jaar. Een doorslaggevende factor voor het winnen van de award was het feit dat de klant altijd centraal staat, zowel in de winkel als online. “We bieden onze klanten de best mogelijke service, maar schuwen hierbij ook de commerciële kansen niet. Iemand die een nieuwe camera heeft gekocht, heeft na een aantal maanden misschien ook behoefte aan een extra lens. Doordat MediaCT een naadloze integratie met ons ERP-systeem heeft gemaakt, kunnen we per klant een tijdlijn maken en hem op gerichte momenten benaderen. Dankzij deze geïntegreerde dienstverlening wordt elk contactmoment een service-moment en tevens een verkoopkans, zonder dat het bij de klant opdringerig overkomt. Ook hechten we veel waarde aan een persoonlijke benadering. Zo werken we met een klantherkenning in onze checkout.

Als een bestaande klant zijn e-mailadres invoert, dan wordt hij aangesproken met zijn naam. Daarnaast wordt het wachtwoordveld zichtbaar en vervallen alle overige velden.”In 2016 werd Foto Konijnenberg vanwege de grote internationale expansie genomineerd voor Magento Imagine, waarvoor EricJan een weekje in Las Vegas mocht vertoeven. “Het was fantastisch”, vat hij samen. “Je bent samen met 2500 e-commerce-specialisten en je hoort het ene inspirerende verhaal na het andere.” Ook EricJan had de aanwezigen heel wat te vertellen, want waar veel foto- en videospecialisten zich focussen op uitbreiding in eigen land, is Foto Konijnenberg hard op weg om heel Europa te veroveren. “In Nederland groeien we met gemiddeld tien tot vijftien procent, maar in het buitenland groeien we nog harder. In bijvoorbeeld Duitsland en Italië is dit momenteel meer dan honderd procent.”

foto-konijnenberg-bottom-case.jpg

Hoe het nu gaat


 

Met alle webshops bij elkaar verwerkt Foto Konijnenberg enkele duizenden orders per week. “Deze grote groei hebben we mede aan MediaCT te danken. Van de foto- en videomarkt hebben we inmiddels ook aardig wat online kennis in huis maar e-commerce en Magento is echt een specialisme op zich waar MediaCT ons optimaal in aanvult. En niet onbelangrijk; als we iets bedenken, dan kunnen zij dit naadloos technisch leveren.”

De huidige uitdaging van Foto Konijnenberg ligt in het verhogen van de gemiddelde orderwaarde, die momenteel op een paar honderd euro ligt. “De marge op camera’s is gering. Vaak heb je maar enkele procenten marge, waardoor bij-verkoop voor ons belangrijk is. De gestandaardiseerde e-mails waarin we na aanschaf van een product relevante accessoires tonen, hebben al gezorgd voor een aanzienlijke margeverbetering. Daarnaast heeft MediaCT een koppeling op de productdetailpagina en de winkelmand gemaakt waarbij mensen eenvoudig twee jaar extra garantie op het desbetreffende product kunnen bijkopen. Ook door het aanbieden van voordeelbundels stimuleren we de bijverkoop. Door zo veel mogelijk relevante koppelingen te leggen, kunnen we de verkoop van accessoires goed sturen. Verkoopkansen als deze willen we samen met MediaCT nog meer uitbouwen.”

 

Hoe het nu gaat


 

Met alle webshops bij elkaar verwerkt Foto Konijnenberg enkele duizenden orders per week. “Deze grote groei hebben we mede aan MediaCT te danken. Van de foto- en videomarkt hebben we inmiddels ook aardig wat online kennis in huis maar e-commerce en Magento is echt een specialisme op zich waar MediaCT ons optimaal in aanvult. En niet onbelangrijk; als we iets bedenken, dan kunnen zij dit naadloos technisch leveren.”

De huidige uitdaging van Foto Konijnenberg ligt in het verhogen van de gemiddelde orderwaarde, die momenteel op een paar honderd euro ligt. “De marge op camera’s is gering. Vaak heb je maar enkele procenten marge, waardoor bij-verkoop voor ons belangrijk is. De gestandaardiseerde e-mails waarin we na aanschaf van een product relevante accessoires tonen, hebben al gezorgd voor een aanzienlijke margeverbetering. Daarnaast heeft MediaCT een koppeling op de productdetailpagina en de winkelmand gemaakt waarbij mensen eenvoudig twee jaar extra garantie op het desbetreffende product kunnen bijkopen. Ook door het aanbieden van voordeelbundels stimuleren we de bijverkoop. Door zo veel mogelijk relevante koppelingen te leggen, kunnen we de verkoop van accessoires goed sturen. Verkoopkansen als deze willen we samen met MediaCT nog meer uitbouwen.”

 

Ook veel internationale bedrijven weten de weg naar Foto Konijnenberg te vinden. Speciaal voor de zakelijke buitenlandse klanten, voor wie een btw-vrije levering belangrijk is, heeft MediaCT een koppeling gemaakt. “Aangezien wij leveren aan veel verschillende landen die elk hun eigen regels en btw-percentages hebben, was dit geen eenvoudige koppeling. Maar het resultaat mag er zijn. Alles werkt volledig automatisch, zelfs de verplichte checks worden online uitgevoerd.
— EricJan Hofman, E-commerce Manager van Foto Konijnenberg

 

Heeft u een e-commerce vraagstuk?