Vol gas ondernemen

Van een in huis ontworpen webshop overstappen naar een open source platform als Magento en dan ook nog kiezen voor de betaalde variant is nogal een stap, maar Haarshop.nl is overtuigd van de meerwaarde.

“We hebben door technische beperkingen niet met volledige vrijheid kunnen ondernemen,” geeft financieel manager Daan Jolink aan. De plannen zijn ambitieus, maar dat is de concurrentie ook. Het bureau dat de nieuwe webshop mocht ontwikkelen moest een zeer hoog serviceniveau hebben en Haarshop.nl ging daarom niet zomaar met een ontwikkelbureau in zee. MediaCT won uiteindelijk het vertrouwen en daar heeft Haarshop.nl geen spijt van gekregen. “Ze hebben ons geen greintje onzin verkocht.”

Wie is Haarshop.nl?

Met het aanbod van 14.000 artikelen, honderden bestellingen per dag en een jaaromzet in de miljoenen is Haarshop.nl geen kleine speler te noemen. In haar eigen niche mag het zich zelfs marktleider noemen. Toch krijg je bij een bezoek aan het bedrijf door de sfeer die er heerst het gevoel alsof je bij een startup bent.

Je krijgt het gevoel van een vaste loyale club passievolle mensen die samen enorm veel lol beleven, weten wat ze aan elkaar hebben en altijd tot het uiterste gaan. Die ambities nastreven rond offline vestigingen, samenwerkingen, buitenlandse avonturen, b2b-verkopen en die bovenal een bijzonder sterke drang hebben naar het leveren van de hoogst mogelijke service.

“De kennis van MediaCT is voor ons van onschatbare waarde”

Die service is essentieel. De producten zijn ook op andere plaatsen te verkrijgen en om de positie als marktleider te behouden moet je klanten meer kunnen bieden dan alleen het product zelf. Je moet de markt écht door en door kennen. Zo worden op de klantenservice alleen mensen aangenomen met 100% kennis van het vak. Mensen met kapperservaring of juist uit de beautywereld, die niets liever doen dan goede service verlenen.

De stelling gaat overal in de organisatie op. Zo hebben alle medewerkers niet alleen de taak hun werk goed uit te oefenen maar mag er best wat extra worden verlangd, omdat dit nou eenmaal past bij het DNA van het bedrijf. Denk aan advisering op het vlak van liquiditeit bij een administratief medewerker, of het ontdekken van trends binnen de voorraad bij een inkoper. Die kan immers zomaar als eerste zien dat een bepaald product extra marketingaandacht verdient als deze opeens goedkoper in te kopen is of een snellere doorlooptijd krijgt. Ook kan het zijn dat het product juist moet worden aangejaagd om net die ene extra staffelkorting mee te kunnen pakken.

Om die service ook online te kunnen blijven bieden is er in 2015 besloten om een nieuwe site te lanceren.

Waarom Magento Enterprise?

In plaats van een bestaand systeem koos Haarshop.nl in het verleden voor een eigen programmeur die zelf from scratch de webwinkel ontwikkelde. In tijden dat het internet in de kinderschoenen stond, was dat een groot voordeel. De site werd in huis gemaakt door een briljante ontwikkelaar met hart voor de zaak. Ging er tijdens een vakantie in Mexico iets mis? Dan stond de programmeur in een strandtentje de hele middag problemen op te lossen. Daar doe je niet zomaar afstand van.

Maar uiteindelijk liep het bedrijf toch tegen beperkingen aan. Elke functionaliteit, denk aan cross- of upselling, vergde een flinke investering waarbij kinderziektes nooit waren uitgesloten. Bovendien moest er intern meer tijd vrij worden gepland om aanpassingen goed door te testen dan wanneer je van een bestaand systeem gebruikmaakt.

Daarnaast is het vanuit bedrijfsperspectief niet verstandig om met een organisatie van ruim 25 man de technische verantwoordelijkheid bij één persoon neer te leggen. Vanuit dat perspectief besloot Haarshop.nl te zoeken naar software met een meer generieke oplossing.

Het werd Magento vanwege de vele mogelijkheden. “Magento Enterprise heeft vrijwel alle functionaliteiten standaard en is wereldwijd ontwikkeld voor webshops die vele malen groter zijn dan wij. Dat betekent stabiliteit en software die ook nog eens ongemerkt verder ontwikkeld wordt. In plaats van dat je continu wordt teruggefloten krijg je er voor je gevoel opeens tien versnellingen bij. We zijn al actief in België en kijken nu ook reikhalzend naar de Duitse markt. De software is er klaar voor.”

Teamwork

De kennis die MediaCT in huis heeft en deelt was van onschatbare waarde. “Vooraf in de oriëntatiefase hoop je maar dat alle doelen gehaald worden. MediaCT heeft ons geen greintje onzin verkocht. Vanaf het eerste tot het laatste contact was het een eerlijke, prettige en goed geïnformeerde samenwerkingspartner.”

“Het verschil tussen MediaCT en andere bureaus is dat ze dat teamgevoel begrijpen. Ze willen jou en je wensen werkelijk leren kennen en investeren daar graag in,” geeft Daan aan. “Je hebt sowieso elke week even telefonisch contact en kent de programmeur, projectleider en verdere organisatie ook persoonlijk. Ze willen je begrijpen en met je meedenken.”

“In gesprekken met MediaCT ontstond direct een dialoog en nog voor de offerte getekend was, was de klik er al. In plaats van de functionaliteit waar je om vraagt raak je in gesprek, hoor je ervaringen van andere spelers en leer je elkaar écht begrijpen.” Die omschakeling was een openbaring.

Toekomstplannen

In september 2015 is gestart met het project, in mei 2016 ging de eerste nieuwe versie van de site live. Als het aan Daan ligt blijft het daar niet bij. “Voorheen vergde ontwikkelingen simpelweg meer tijd. De huidige werkwijze stimuleert ons om continu vol gas te geven. MediaCT verwacht ook van jou optimale inzet en dat werkt bijzonder inspirerend. We werken in sprints in de meest letterlijke zin van het woord, zodat onder andere onze ambities rondom het offline klantcontact en onze buitenlandavonturen steeds meer binnen handbereik komen te liggen.”

Wilt u ook een webshop laten ontwikkelen door MediaCT?

Neem contact op