Koffiecentrale
  • Winnaar Meet Magento Awards 2015

Koffiecentrale, specialist in premium epresso koffie

Ontstaan vanuit de liefde voor heerlijke espresso helpt Koffiecentrale Nederland zijn klanten nu ruim 10 jaar aan de mooiste koffie- en theeproducten. Koffiecentrale Nederland is voor de meeste premium koffiemerken in zijn uitgebreide assortiment de officiële importeur voor Nederland en België.

Koffiecentrale case in het kort

De webwinkel van Koffiecentrale Nederland was verouderd. De techniek, de functionaliteiten en het design waren aan modernisering toe. MediaCT heeft de webwinkel van Koffiecentrale Nederland een geheel nieuw e-commerce platform en look en feel gegeven. Daarnaast is de nieuwe webwinkel voorzien van vele nieuwe marketing georiënteerde functies. Meer weten? Hieronder wordt een aantal nieuwe functionaliteiten nader toegelicht.

Adaptive layout

Abonnement op koffie

Roostervers

Spaarpunten

Geïntegreerde administratie

Strategie en wensen

Bij de realisatie van de nieuwe webwinkel van Koffiecentrale Nederland lag de nadruk op het efficiënt inrichten van het bestelproces. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het design en de interactie. Met de nieuwe webwinkel wilde Koffiecentrale Nederland klanten meer verleiden tot aankoop, waarbij retentie (herhaalaankopen) het belangrijkst was. Ook is het productassortiment flink uitgebreid. De verwachting is dat  dit zal resulteren in een omzetstijging per klant.

Na een intensieve zoektocht, waarbij er naar vele e-commerce leveranciers en platformen is gekeken, heeft Koffiecentrale uiteindelijk gekozen voor MediaCT en het Magento Enterprise platform. De redenen voor deze keus waren de bewezen ervaring van MediaCT met het platform en e-commerce oplossingen, hun proactieve houding en het feit dat zij echt met de klant meedenken.

Ben Wijnhoven - Koffiecentrale.nl

"Koffiecentrale Nederland beschikt over het uitgebreidste assortiment premium koffie in de Benelux. We zijn constant op zoek naar de mooiste koffie en naar kleine roosterijen met een passie voor het ambacht. Onze focus ligt op espressokoffie uit Italië. Daar ligt ons hart. We hebben alles zelf op voorraad. Dat vergt een strakke planning en logistiek. Een gestroomlijnd bestelproces en een soepele afhandeling zijn cruciaal voor ons bedrijf."

− Ben Wijnhoven, eigenaar van Koffiecentrale.nl

Vormgeving

In samenwerking met het door MediaCT aangedragen design bureau e-Activists is er voor Koffiecentrale Nederland een prachtig design op tafel gekomen. Een design waarbij scherpe teksten en professionele afbeeldingen de perfecte klantbeleving creëren. Het gedetailleerde design springt direct in het oog. De gebruiksvriendelijke en overzichtelijke navigatie in de webwinkel heeft bij het ontwerpen extra aandacht gekregen om de klant goed te kunnen begeleiden met het vinden van het juiste product.

Mobiel en tablets

Om ook de mobiele klanten te kunnen voorzien van de heerlijkste koffie, is de nieuwe webwinkel van Koffiecentrale Nederland uitgerust met een adaptive design. Een adaptive design schaalt mee met het scherm waardoor de webwinkel ook op mobiele telefoons en tablets prettig in gebruik is. Voor Koffiecentrale is een versoberde variant van de webwinkel gerealiseerd in een eigen thema. Dit garandeert een optimale gebruikerservaring en een snelle website.

blog_koffie

Blog

Een blog is een krachtige manier om te communiceren met klanten en geïnteresseerden. Daarnaast kan een blog gebruikt worden voor het opbouwen van autoriteit, het verhogen van het aantal vermeldingen op social media en het behalen van hoge posities in zoekmachines als Google.Voor de blog in de nieuwe webwinkel van Koffiecentrale Nederland is de Blog functionaliteit van AheadWorks gebruikt met een flinke uitbreiding door MediaCT, zodat Koffiecentrale zowel het blog als de webwinkel kan beheren via één platform.

klantenservice_koffie

Optimale klantenservice

Bij het project van de Koffiecentrale Nederland is ook een Zendesk-integratie (www.zendesk.com) gerealiseerd. Hiermee wordt alle klantcommunicatie gestroomlijnd. Zendesk is uitermate geschikt voor e-commerce organisaties en centraliseert alle klantvragen en conversaties. De data tussen Magento en Zendesk wordt automatisch gesynchroniseerd, zodat de klant- en ordergegevens direct bij de hand zijn. Ook wordt er inzicht verkregen in de statistieken van support, waardoor support gestuurd kan worden op feitelijke cijfers.

verzenden_koffie

Overzichtelijk verzendproces

Om het verzendproces overzichtelijk te maken en te vereenvoudigen heeft Koffiecentrale Nederland gekozen voor integratie met Paazl (www.paazl.com). Met Paazl is het mogelijk om direct vanuit de webwinkel een zending te boeken bij een vervoerder, zonder gebruik te maken van diens boekingsapplicatie. Het voordeel van Paazl is dat deze “multi-carrier” is, zodat er met meerdere vervoerders kan worden gewerkt vanuit één softwarepakket. Alle lopende of reeds bezorgde zendingen zijn inzichtelijk. Het printen van pakbonnen en stickers is evenees heel simpel via de software.

Roostervers

Om zijn klanten te voorzien van de heerlijkste koffie, biedt Koffiecentrale Nederland koffie aan die roostervers is. Deze koffie wordt elke week speciaal voor Koffiecentrale Nederland vers gebrand. Klanten kunnen de roosterverse koffie wekelijks tot woensdagochtend 09:00 uur bestellen. Via een teller in de webshop is precies te zien hoe veel tijd er nog over is voor de wekelijkse bestelling. Deze service is mogelijk gemaakt met behulp van Catalog Events binnen Magento Enterprise. Met de Catalog Events functionaliteit kunnen producten voor een bepaalde tijd in de webshop worden aangeboden.

De samenwerking

Ben Wijnhoven - Koffiecentrale.nl

"Een team met weinig blabla, daar houden we wel van. Blijft onder alle omstandigheden nuchter, zorgt voor rust in het project en presteert continu hoog. De piketpaaltjes zijn duidelijk. Iedereen weet waar hij aan toe is. Zo worden verwachtingen duidelijk. MediaCT zet visie om in resultaat."

− Ben Wijnhoven over de samenwerking met MediaCT

abo_koffie

Abonnementen

In de nieuwe webwinkel van Koffiecentrale Nederland kunnen klanten een abonnement afsluiten voor verschillende koffiesoorten. Ze kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om hun favoriete koffie iedere 2 weken te laten bezorgen. Om dit te realiseren heeft MediaCT een functionaliteit ontwikkeld. Hiermee kunnen klanten zich abonneren op een bepaald product en daarbij gebruik maken van een betaalplan.

spaarpunt_koffie

Spaarpunten

In de nieuwe webwinkel van Koffiecentrale Nederland kunnen klanten op verschillende manieren spaarpunten verdienen. Wie een account aanmaakt, zich abonneert op de nieuwsbrief, als eerste een productreview schrijft of een vriend laat kennismaken met Koffiecentrale Nederland, verdient punten. Deze functie is gerealiseerd met Magento Enterprise Reward Points.

BTW

BTW-vrij

Zakelijke klanten buiten Nederland kunnen bij Koffiecentrale.nl zonder btw betalen. Door verschillende klantgroepen aan te maken, kunnen verschillende prijzen worden weergegeven bij producten. Bijvoorbeeld exclusief btw voor zakelijke klanten en inclusief voor particulieren. Zo kan Koffiecentrale Nederland via één webwinkel zowel de zakelijke als de particuliere markt bedienen.

Geïntegreerde administratie

Na de oplevering van de nieuwe webwinkel van Koffiecentrale Nederland sluiten de boekhouding en de webwinkel naadloos op elkaar aan. Door gebruik te maken van Exact Online beschikt Koffiecentrale Nederland nu over realtime inzicht in zijn financiën.

De toekomst

In de toekomst zal er nog veel geoptimaliseerd en doorontwikkeld worden. Samen hebben MediaCT en Koffiecentrale Nederland een fantastisch product gerealiseerd waarop iedereen trots mag zijn. Samen zullen we de webwinkel naar een nóg hoger niveau tillen.

Tjitte Folkertsma

"Samen zullen we de webwinkel naar een nóg hoger niveau tillen. Het is een webwinkel zonder concessies, waarin een perfecte balans is gevonden tussen design, marketing en techniek. Dankzij de samenwerking tussen het designbureau met visie, een klant die voor kwaliteit gaat en het enthousiaste en ervaren ontwikkelteam van MediaCT hebben we een webwinkel gerealiseerd die we met recht een online parel kunnen noemen."

− Tjitte Folkertsma, commercieel directeur MediaCT

Wilt u ook een webshop laten ontwikkelen door MediaCT?

Neem contact op