Magento webwinkel van NYDJ
  • Nominatie Magento Imagine Exellence Awards 2015

  • Nominatie Meet Magento Awards 2015

“Give a woman the right pair of jeans and she can conquer the world”

Het gaat goed met NYDJ en dat is logisch, want in de jeans van NYDJ zie je er een maat slanker uit. Welke vrouw wil dat nou niet? Het ambitieuze NYDJ had behoefte aan een nieuwe webwinkel die zowel nu als in de toekomst voldoende functionaliteit biedt. MediaCT ontwierp en realiseerde een gloednieuwe shop die volop ruimte biedt voor groei en ontwikkeling.

De wensen van NYDJ

De wensen van NYDJ hadden veel te maken met de opzet van de shop. Inspiratie, gemak en duidelijkheid waren de sleutelwoorden. Zo was een grote wens om ‘Shop the Look’ aan te bieden, waarbij de bezoekster kledingcombinaties kan bekijken en een complete combinatie in een keer kan bestellen. Verder moest de website geschikt zijn voor mobiel. De belangrijkste technische wensen waren een verbetering van zowel het orderafhandelingsproces als het voorraadbeheer. De webwinkel richt zich op de hele Europese markt. De oude webshop was beschikbaar in het Duits, Nederlands en Engels. Behalve deze talen moest de nieuwe shop beschikbaar zijn in het Frans.

Waarom Magento Enterprise?

De oude webshop maakte gebruik van Magento Community. Dat beviel op zich goed, maar omdat NYDJ zich verder wil ontwikkelen, was er behoefte aan een krachtiger platform met meer functionaliteit. De keuze viel op Magento Enterprise met zijn uitgebreide mogelijkheden. Hiermee kon NYDJ een toekomstbestendige, degelijke basis leggen voor verdere groei en een groter marktaandeel. In MediaCT vonden ze de professionele partner die niet alleen de nieuwe webwinkel kon ontwerpen en realiseren, maar hen ook de komende jaren blijft ondersteunen in de doorontwikkeling van de site.

Design: veel aandacht voor details

Tabitha Karta

"Inspiratie was een belangrijk aspect van dit project. Een broek kopen doe je niet zo maar als vrouw. Je wilt een beetje geholpen worden. Je wilt weten welke broek bij die mooie pumps past die je nooit draagt. De webshop van NYDJ inspireert je door bijvoorbeeld ‘Shop the Look’ aan te bieden en door trends en themacollecties te laten zien. Maar je wilt ook heel praktisch weten hoe het zit met de maten. Bij het uitwerken van het design hebben we ons steeds afgevraagd: hoe willen we het weergeven? Hoe zetten we een duidelijke en inspirerende webwinkel neer die het de klant zo makkelijk mogelijk maakt? Over elk detail is goed nagedacht."

− Tabitha Karta, Projectmanager bij MediaCT

De webwinkel van NYDJ staat bol van de details. Om er een paar te noemen:

er is een size guide waarmee je van de verschillende typen broeken meteen de juiste maat voor jou kunt opzoeken;

bij een aantal broeken wordt direct geadviseerd om een maat kleiner te bestellen dan je normaal draagt;

je kunt op een categoriepagina kiezen voor ‘product’ of ‘look’ en elke broek op twee manieren bekijken, waarbij het beeld instant wisselt als je met de muis over de afbeelding beweegt;

er zijn twee aparte blogs gemaakt, namelijk de normale blog met lifestyle tips, funfacts en NYDJ nieuws en de ‘Trends’ blog;

je ziet bij het bestellen meteen of het product op voorraad is (de extra voorraadcheck bij bestelling);

de broeken zijn gesegmenteerd naar figuurtypen.

Orderproces

In de oude situatie kon NYDJ maximaal 500 orders per dag afhandelen. Veel onderdelen van het orderproces moesten handmatig worden verwerkt en dat was jammer, want de aspiraties van de organisatie lagen veel hoger dan 500 orders per dag. Voor de nieuwe webwinkel heeft MediaCT een koppeling gerealiseerd waarmee het orderproces sterk is verbeterd en het aantal handmatige handelingen is verminderd. Hoewel volledige automatisering niet binnen de scope van dit project viel, is de basis daarvoor wel gelegd, zodat we daar in de doorontwikkeling van de webshop verder aan kunnen werken.

NYDJ badge

Voorraadbeheer

Doordat er geen real-time voorraadbeheer mogelijk was in de bestaande webwinkel, kwam het vaak voor dat NYDJ een binnengekomen bestelling achteraf moest annuleren omdat de voorraad-update te lang duurde en een product ineens niet meer op voorraad bleek te zijn. Wij hebben een koppeling gerealiseerd zodat het voorraadbeheer in de nieuwe webwinkel nagenoeg real-time verloopt: elke 5 minuten worden alle ordermutaties in het systeem opgehaald en verwerkt in Magento. De informatie komt rechtstreeks uit het ERP. Wij hebben daar een extra laag tussen gebouwd om er real-time de B2B-mutaties in te kunnen verwerken. In de toekomst is er sprake van een aparte B2B-store en om dubbel werk te vermijden, hebben we de webshop daar nu al op voorbereid.

Afgezien van de controle van alle voorraadmutaties wordt er, op het moment dat de bezoeker probeert iets te bestellen, een extra check gedaan of dat product daadwerkelijk op voorraad is, om het risico van misorders te minimaliseren.

Universal Analytics

Tijdens het project besloot NYDJ aan de slag te gaan met Universal Analytics. In samenwerking met Traffic4u heeft MediaCT dat geïmplementeerd. Nu kan NYDJ precies zien welk product verkocht is, uit welke collectie, door wie, in welk gebied, enz. en daar hun online marketing op richten. Aangezien de producten van NYDJ per seizoen variëren, levert Universal Analytics belangrijke informatie op om de ‘Shop the Look’ functionaliteit, trends en dergelijke steeds te kunnen afstemmen op de laatste cijfers.

De samenwerking

De samenwerking met NYDJ was heel plezierig, de communicatie helder en direct. Tijdens het project ontstonden er bij NYDJ regelmatig nieuwe inzichten en wensen, die de ene keer meteen werden opgepakt en de andere keer werden bewaard voor de doorontwikkeling. Zo’n enthousiaste samenwerking kan alleen maar tot een mooie, volledige webwinkel leiden!

NYDJ's e-commerce manager Stèphanie Voortman

"Wij zijn zeer onder de indruk van de specialisten van MediaCT. Wij weten veel van jeans en hoe we de webwinkel willen inrichten; zij moesten dat vertalen in een technisch ontwerp dat uitvoerbaar is binnen Magento. Dat hebben ze uitstekend gedaan met een klein, dynamisch team dat snel kon schakelen. Als we bijvoorbeeld tijdens het project met een nieuw idee kwamen, stelden ze zich flexibel op. Alles was bespreekbaar. Als ik een Magento-specialist in Nederland mag aanbevelen, zal dat zeker MediaCT zijn."

− Stèphanie Voortman, E-commerce Manager van NYDJ

Mobile shopping app en meer

NYDJ heeft flinke ambities en daarbij past een stevige doorontwikkeling van de webwinkel. Daarom koos NYDJ voor de MOOS (MediaCT Optimalisatie en Ondersteuning Service). Eén van de wensen op de verlanglijst was het realiseren van een mobile shopping app, welke onlangs in samenwerking is gerealiseerd met onze m-commerce partner Highstreet. Dit platform leent zich perfect voor integraties met de Magento-implemenaties van MediaCT en levert de best mogelijke gebruikerservaring voor mobiele bezoekers. Een andere wens is de Jeans Selector: een geavanceerd filter waarmee je op een eenvoudige manier in de productdatabase kunt zoeken naar je gewenste broek. Je voert o.a. de maat, lengte en het model in en je krijgt dan direct voor jou passende resultaten te zien. Ten slotte is de realisatie van een aparte B2B-store al genoemd. Houd de webwinkel van NYDJ dus in de gaten, want daar gaat nog een hoop gebeuren!

Shopping app van NYDJ

De mobile shopping app van NYDJ op het Highstreet platform

Wilt u ook een webshop laten ontwikkelen door MediaCT?

Neem contact op